من هم مثل خیلی از مردم ایران وقتی صحبت‌های رئیس‌جمهور را شنیدم تعجب کردم، زیرا این طرح مهم که اجرای آن مدت‌ها به تاخیر افتاده بود چیزی نیست که بتوان گفت رئیس دولت از آن بی‌اطلاع بوده است.
کد خبر: ۱۲۳۹۶۸۳
اقناع نخواستیم لااقل مسؤولیت‌پذیر باشید!

حتی اگر بگوییم رئیس دولت تعیین زمان صفر سهمیه‌ بندی را هم به تیم دیگری واگذار کرده باشد بعید است اطلاعاتی که خیلی از ما و اهالی رسانه و سیاست و حتی پمپ‌بنزین‌ها در غروب روز قبل داشتند، نداشته باشد و تعجب‌برانگیز است که چطور رئیس‌جمهور اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

از این بخش ماجرا که صرف‌نظر کنیم بحث اصلی این است که آقای رئیس‌جمهور پس از این ماجرا باید با مردم حرف بزند و ایجاد همدلی کند اما بعد از دو هفته، وقتی رئیس‌جمهور در حال صحبت در این زمینه است زبان بدن و گفتار ایشان به نحوی است که نه تنها باعث ایجاد همراهی در مخاطب نمی‌شود بلکه نارضایتی، ناراحتی و عصبانیت بیشتر را به همراه دارد. دو هفته است که کشور دستخوش یک آشوب فراگیر است و نارضایتی عمومی از افزایش نرخ بنزین وجود دارد و گرانی‌ها مردم را آزار می‌دهد در چنین شرایطی رئیس‌جمهور در بیان این ماجرا از زبان بدنی استفاده می‌کند که نه تنها به هیچ وجه رافع مشکل نیست بلکه احساس منفی ایجاد می‌کند.

نکته بعد این که بالاخره تصمیمی گرفته شده و حالا چه این تصمیم در جلسه سران قوا گرفته شده باشد و چه نه و چه رهبری آن را تایید کرده باشند چه نه، دولت مسؤول اجرای آن است و دولت بزرگ‌ترین بخش سیاسی و اقتصادی ایران است و وقتی تصمیمی‌ را می‌گیرد این سوال وجود دارد که چرا بعد از دو هفته، رئیس‌جمهور یک بار به صورت مستقیم و همدلانه در این مدت با مردم صحبت نکرده است.

این مطالبه وجود داشت که رئیس‌جمهور با مردم صحبت کند و درباره این ماجرا آگاهی دهد اما دولت هیچ‌نوع اقناع‌سازی مفیدی انجام نداد. رئیس‌جمهور در هفته قبل از اجرای سهمیه‌بندی بنزین، بیشتر به شکاف‌های اجتماعی و تضادها پرداخت و از صبح روز اجرای سهمیه‌بندی هم فقط دو سه بار شاهد موضع‌گیری ایشان در این زمینه بودیم. بنابراین باید گفت نه اقناع‌سازی حداقلی صورت گرفته و نه مسؤولیت‌پذیری حداقلی شکل گرفته است.

حداقل انتظار این است که مسؤولیت این کار را بپذیرند و اگر در جایی اشتباه یا خطا و نقصانی وجود دارد بپذیرند و قول رفع و جبران آن را بدهند. این اقدام به مردم آرامش و اطمینان می‌دهد.

نکته مهم این است که ببینیم در این دو هفته چه چیزی باعث اعتراض مردم شده است. به نظر نمی‌رسد کسی در ایران مخالف افزایش قیمت بنزین باشد و افرادی که مخالف وقوع این اتفاق به شکل معقول هستند خیلی محدود است. اما نکته این است که مردم نسبت به این موضوع احساس نگرانی می‌کنند و این دولت است که باید نگرانی مردم و ترس آنها از آینده‌شان را برطرف کند. اما دولت حتی حاضر نیست مسؤولیت‌ این اقدام را بپذیرد، اقناع و آرامش‌بخشی که جای خود دارد.

فرشاد مهدی‌ پور - فعال رسانه‌ای / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها