تحلیل سخنان و بیانات مقام معظم رهبری باید با نگاه جامعی صورت گیرد و اگر ما به قسمتی از سخنان ایشان توجه کنیم و قسمت‌های دیگر را رها کنیم به یک تحلیل روشن و درست از سخنان ایشان نمی‌رسیم. همچنین این بیانات باید در مجموعه سخنان رهبری مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۱۲۳۷۸۰۲
تفکیک میان معترضان و اشرار

بعد از اعلام نظر سران سه قوه درباره افزایش قیمت بنزین، ‌رهبری از این تصمیم حمایت کردند. این حمایت البته چند شاخصه دارد. اول این‌که سه قوه در این باره به اتفاق نظر رسیدند و دیگر آن‌که این تصمیم یک عقبه کارشناسی دارد.

گرچه رهبری در عین حال تاکید کردند کارشناسانی هم نظرات دیگری دارند، اما در چنین مواقعی سیره امام و رهبری این بود که از سران سه قوه حمایت کنند تا اجرای با رعایت جوانب و جهات مختلف به نفع کشور و مردم باشد.

نکته دیگر آن‌که رهبری در جاهای مختلف نقدهای جدی به دولت داشته و دارند و این حمایت رهبر از دولت در مورد این موضوع خاص محدود به این مصوبه است.

از سوی دیگر در کنار این حمایت، دو تکلیف هم برای مسوولان کشور تعیین و تاکید کردند. یکی آن‌که مسوولان باید تلاش کنند تا مشکلاتی که ناشی از اجرای این طرح برای مردم ایجاد خواهد شد کم شود و نکته دیگر این‌که مهم‌ترین نگرانی از تاثیر این تصمیم، افزایش قیمت در کالا و خدمات است، بنابراین باید مراقبت شود تا گرانی‌ها صورت نگیرد.

از سوی دیگر توجه به بحث امنیت است. امنیت نیاز قطعی انسان و جوامع انسانی است. ضروری‌ترین و اصلی‌ترین نیازهای هر جامعه بستگی به امنیت دارد و اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد امنیت اقتصادی و اجتماعی تامین نخواهد شد. تجربه نشان داده مواقعی که ناامنی و شرارت صورت می‌گیرد میزان جرایم اجتماعی افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. چون در چنین وضعیتی اشرار فضا را برای شرارت خود مناسب می‌بینند.

نکته دیگر بحث تفکیک مردم از اشرار است. در اعتراضات صورت گرفته بخشی از مردم حضور داشتند و به هر صورت از اصل تصمیم و زمان اعلام و نحوه اجرای آن ناراضی بودند، اما یک عده هم به اسم اعتراض،‌ شرارت کردند و به اموال عمومی آسیب رساندند. طبعا زیان این اقدامات متوجه مردم است و باید میان معترضان و اشرار تفکیک قائل شد.

از سوی دیگر شاهد بودیم بعد از وقوع اعتراضات،‌ جریان‌های منحوس و ورشکسته سلطنت‌طلب و منافقین که لطماتشان به کشور عیان است با همراهی مقامات آمریکایی از اقدامات اشرار حمایت کردند. مشخص است این نوع و نحوه حمایت برای تحریک اشرار به آشوب است. از این رو باید کاملا متوجه این مسائل و همچنین آشوب طلبی‌های اشرار و جریان‌های ورشکسته سیاسی بود.

مهدی فضائلی - کارشناس مسائل سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها