سخنگوی دولت عراق مهم‌ترین بندهای قانون جدید انتخابات را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۲۳۷۶۹۵
مهم‌ترین بندهای قانون جدید انتخابات عراق اعلام شد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق مهم‌ترین بندهای قانون جدید انتخابات را که اخیرا کابینه آن را تصویب کرد و به پارلمان ارجاع داد، اعلام کرد که عبارتند از:

-نامزد انتخابات باید در زمان ثبت‌نام ۲۵ سال سن داشته باشد.

-کسانی که پست‌های زیر را داشته باشند حق نامزدی در انتخابات را ندارند:

۱.رئیس‌جمهوری و معاونانش.

۲. نخست‌وزیر و معاونانش.

۳.وزرا و معاونان وزارتخانه‌ها.

۴.رؤسای نهادهای مستقل و معاونانشان.

۵.رؤسای طرف‌های غیرمرتبط با وزارتخانه و معاونانشان.

۶. مشاوران.

۷.استانداران و معاونانشان.

۸.رؤسا و اعضای شوراهای استان‌ها.

۹.صاحبان رتبه و درجات خاص.

۱۰.مدیرکل‌ها.

همچنین کسانی که پست‌های زیر را در قوه قضائیه دارند حق نامزدی در انتخابات را ندارند:

۱.قضات.

۲.اعضای دادستانی کل.

همچنین اعضای نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی حق نامزدی در انتخابات را ندارند.

اعضای شورای کمیته انتخابات و کسانی که پست‌های ارشد در کمیته انتخابات دارند و کارمندان کمیته انتخابات حق نامزدی در انتخابات را ندارند.

- اسامی افراد وارد شده در لیست انفرادی از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی در انتخابات مستثنی می‌شوند؛ یعنی هیچ مبلغی به عنوان حق بیمه نمی‌پردازند.

-پارلمان از ۲۵۱ کرسی تشکیل می‌شود که ۹ مورد آن برای اقلیت‌هاست پنج مورد برای مسیحی‌ها، یکی برای مندائیان، یکی برای ایزدی‌ها، یکی برای کردهای فیلی و یکی برای شبک‌هاست.

- انتخاب نامزدها برپایه اصل بالاترین رأی خواهد بود.

-کمیته انتخابات از دستگاه‌های الکترونیکی برای تسریع نتایج استفاده خواهد کرد و در صورت شکایت در هر مرکز رأی گیری کمیته به بازشمارش آرا به صورت دستی پایبند خواهد بود.

-مهاجران حق دارند در مکانی که اقامت دارند رأی بدهند و در عین حال می‌توانند به حوزه انتخاباتی اصلی که از آنجا مهاجرت کرده‌اند، رأی دهند.

-عراقی‌های مقیم خارج می‌توانند به نفع حوزه‌های انتخاباتی‌شان رأی دهند.

-اثر انگشت در جریان روند رأی‌گیری خاص (شامل نیروهای امنیتی و مسلح، زندانیان و کارمندان بیمارستان‌ها و بیماران) و عمومی ثبت می‌شود.

-در رأی‌گیری خاص کارت شناسایی از رأی‌دهندگان گرفته می‌شود و بعدا از طریق یگان‌هایشان بازگردانده می‌شود تا مبادا کسی که در رأی‌گیری خاص شرکت کرده در رأی‌گیری سراسری نیز شرکت کند.

-هر نامزد، حزب یا فراکسیونی که جزو لیست پیروز انتخابات است تنها بعد از تشکیل دولت می‌تواند به ائتلاف، حزب یا فراکسیون و لیست دیگر بپیوندد.

-هیچ نامزد پیروزی در انتخابات حق ندارد برای سمت وزیر یا پست عالیرتبه‌ای در حد وزیر در دوره انتخاباتی که در آن پیروز شده، نامزد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها