مدتی است که طرح اقدام ملی مسکن تیتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شده و سامانه ثبت‌نام این طرح 400 هزار واحدی کارخود را آغازکرده است. این سامانه که ازابتدای سومین هفته آبان ماه اقدام به ثبت‌نام متقاضیان کرد، شرایط کلی واجدین شرایط را اعلام و متقاضیان را ثبت‌نام می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۸۳
نقش طرح اقدام ملی مسکن در رونق ساخت‌وساز

اما شرایط دریافت تسهیلات این طرح و سود دریافتی بانک‌ عامل یعنی مسکن، به نحوی نیست که جامعه هدف طرح اقدام ملی یعنی نیازمندان و دهک‌های ضعیف جامعه بتوانند از پس آن برآیند. بازپرداخت ماهیانه 1 میلیون وهفتصدهزارتومان که در پایان سال دوازدهم 100 میلیون تومان وام را به 244 میلیون تومان می‌رساند، به نظر نمی‌رسد برای دهک‌های ضعیف جامعه مناسب باشد.

اما یکی دیگر ازاهداف این طرح ایجاد رونق درصنعت ساختمان وکاهش قیمت‌مسکن به واسطه افزایش عرضه است. رونق در ساخت‌وساز به واسطه عدم حضور گسترده بخش‌خصوصی، معطوف به برخی ازسازمانها وشرکت‌ها می‌شود و انبوه‌سازان به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای بخش خصوصی فعال در بازار مسکن، شرایط ورود به طرح ملی مسکن را نامناسب دانسته و قوانین ورود به ساخت‌وساز در این طرح را با مشکلات فراوان عنوان کردند. از این رو نمی‌توان امیدوار بود پیمانکاران زیادی با این شرایط وارد پروسه ساخت‌وسازدر طرح ملی مسکن شوند.

از این رو لازم است تا برنامه‌های جامع‌تر، همراه با مشوق‌هایی برای ورود پیمانکاران بخش‌خصوصی درنظر گرفته شود و تسهیلات کاربردی و ارزان به متقاضیان پرداخت شود تا هردوسمت عرضه‌و‌تقاضا به صورت متعادل وارد سرازیری رونق شوند. انتظار می‌رود تاثیرپذیری این طرح ملی سراسربخش مسکن را در برگیرد و نرخ‌های فعلی را وارد سیرنزولی کند. نرخ‌هایی که کاملا افسار گسیخته در حال افزایش هستند و مشاهده می‌شود قیمت خرید آپارتمان در گیشا با افزایش 236 درصدی در محدوده قیمتی 30 میلیون تومان به ازای هرمترمربع در حال معامله است.

در این بین وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره نیز طرح‌هایی را آغاز کرده است. طرحی که بتواند بازار اجاره را کنترل کند و خانه‌های خالی را با استفاده از ابزارهای مالیاتی وارد بازار مصرف کنند. برای رسیدن به این مهم،راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان را در دستور کار قرارداده و به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت‌خانه، این سامانه در همین روزها کار خود را آغاز خواهد کرد.

سامانه ای که باید برای رسیدن به اهداف خود از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کند و اطلاعات املاک در آن به ثبت رسیده باشد تا در فضای محاسباتی پیچیده بتوان ابزارهای کاربردی برای آن ایجاد کرد. این نوع فعالیت را مدتی است سامانه کیلید برای اولین بار در بازار مسکن ایران به کارگرفته و با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی تحولات عظیمی در بازارمسکن ایجاد کرده است.

تحولاتی که به افزایش سرعت و معاملات دربازار املاک ایران منجر شده و انجام معاملات ملکی در کشور را بروزرسانی و ابزارهای جدیدی در این حوزه ایجادکرده است. ابزارهایی که در مرحله نخست مالکان و متقاضیان خرید یا اجاره ملک را به هم نزدیک می‌کند و در این راه توانسته بهترین عملکرد را داشته باشد.

کیلید در بخش‌های دیگر به متقاضیان و کاربران دیدکافی از انتخاب ملکی خود می‌دهد و با ارائه آماری از نوسانات منطقه‌ای، کیفیت معاملات را دوچندان می‌کند. به این طریق که کاربران پس از ورود به بخش اطلاعات بازارمسکن و انتخاب محله مورد نظرشان می‌توانند تمام اتفاقاتی که در تعداد و ارزش معاملات روی داده را در بازه‌های زمانی دلخواه مشاهده کنند.

این بخش هم به متقاضیان خریدوفروش یا اجاره ملک کمک می‌کند، هم سیاستگذاران و تصمیم‌گیران این بخش را برای تصمیم‌گیری بهتر در خصوص مناطق مختلف یاری می‌رساند. از این رو می‌توان این بخش را برای تمام عموم مردم مفید دانست و از آن برای سیاست‌گذاری بهره برد.

ابزار دیگری که کیلید برای اولین بار در ایران راه‌اندازی کرده و با استقبال بسیار زیادی مواجه شده، تخمین قیمت خانه است. به این صورت که کاربران پس از ورود به سامانه کیلید، با واردکردن کدپستی ده‌رقمی ملک مورد نظرخود، می‌توانند تخمینی از قیمت واقعی ملک خود را مشاهده کنند. این تخمین قیمت با ضریب خطای بسیار پایینی همراه است و همان مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای برآورد قیمت یک خانه درنظرمی‌گیرد را محاسبه می‌کند.

این تخمین قیمت، ارزش افزوده‌های بسیاری برای بازارمسکن به همراه دارد. آگاهی از قیمت یک خانه با چنین سرعت و دقتی می‌تواند جلوی سوداگری در بازار مسکن را بگیرد.

از طرفی این ابزار برای بازار اجاره هم می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. به طور مثال متقاضیان اجاره آپارتمان در باغ فیض یا اجاره آپارتمان در نیاوران می‌توانند به راحتی ارزش ملک مورد نظر خود را به اجاره تبدیل کرده و با مالک وارد مذاکره شوند.

از سوی دیگر کیلید، با تولیدمحتوای تخصصی از بخش‌های مرتبط با حوزه مسکن، همچون معماری و شهرسازی، اقتصاد مسکن، مباحث حقوقی ملکی و تمامی بخش‌های مرتبط با مسکن و انتشار آن در مجله خبری خود با عنوان (KiliDmag) فعالیت‌های خود را در حوزه مسکن کامل کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها