نه!‌نه! اشتباه تصور نکنید! یک نمونه‌اش همین که من و همکارانم در صفحات فرهنگی جام‌جم در یک سال گذشته گزارش‌های متعددی منتشر کرده‌ایم با این موضوع که وضعیت بازار ترجمه در یک بلبشویی محض به سر می‌برد و هیچ قاعده و حساب و کتابی بر آن حاکم نیست و هر ناشری هر کتاب خارجی را که اراده کند، می‌تواند در داخل کشور منتشر کند و تنها متر و معیار موضوع هم صرفا ملاحظات اخلاقی و هنجاری است، بارها دست روی این زخم ناسور گذاشته‌ایم و درباره استخوان لای این زخم بودن حرف زده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۳۶۷۳۸
شفافیتی که نیست!

طبعا روزنامه‌نگارانی که بارها و بارها سراغ چنین موضوعی رفته‌اند باید از نظام‌مند شدن بحث مالکیت فکری و هنری استقبال کنند. این را از این جهت گفتم که تصور نکنید آنچه امروز در صفحه 10 روزنامه‌ می‎‌بینید به نیت ضربه‌فنی شدن اصل ماجرا منتشر شده. نه! اشتباه تصور نکنید! نفس این‌که بخش‌های مختلف حاکمیتی بین دوگانه پذیرش بی چون و چرای بعضی کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند برن و رها کردن چهار طاق این حوزه، راه میانه دیگری را انتخاب کرده و سعی دارند با تصویب قانون داخلی به سمت مدیریت این حوزه بروند یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود.

اما متاسفانه این همه ماجرا نیست. لایحه‌ای که بعد از یک دهه قرار است در این روزها به صحن علنی مجلس برود تبدیل به یک هندوانه در بسته شده که ابهام و عدم شفافیت در اطرافش موج می‌زند. مسئولان موضوع هم چندان پاسخگو نیستند. از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی هم خبری نیست.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم چندان در جریان اصل قضیه نیستند چرا که کمیسیون قضایی و حقوقی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی این لایحه انتخاب شده. این را بگذارید کنار بعضی از حواشی نگران‌کننده‌ای که از بررسی لایحه به گوش می‌‍رسد تا به اهمیت و ضرورت شفافیت در این مساله بیشتر پی ببرید.

تاکید بیش از حد برای یکسره شدن کار در همین مجلس و شتاب‌زدگی برای تصویب آن در کنار نشنیده شدن صدای کارشناسان و منتقدان را با فضای مبهم و غبارآلود اطراف این لایحه ترکیب کنید تا متوجه شوید چرا باید بیشتر درباره آن صحبت کرد. ما در صفحات فرهنگی جام‌جم حتما حرکت به سمت تبدیل موضوع مالکیت فکری و هنری به قانون داخلی را یک قدم رو به جلو می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم اما به همان اندازه نقد داریم به فضای مبهم و غبارآلودی که در اطراف این سوژه شکل گرفته. به همان اندازه منتقدیم نسبت به شتاب‍زدگی برای یکسره کردن این موضوع مهم و به همان اندازه منتقدیم به نشنیدن صداهای کارشناسی مختلفی که در حول این لایحه شکل گرفته.

لایحه مالکیت فکری و هنری قرار بوده سامان‌دهنده بخش‌های مهمی از فرهنگ و هنر این دیار باشد اما در عمل و فرم ماجرا به گونه‌ای درحال جلورفتن است که بویی از سامان از آن به مشام نمی‌رسد. کاش دست‌اندرکاران ماجرا به جای تعجیل در چراغ خاموش جلو رفتن، اهتمام اندکی هم داشتند در شفاف‌سازی و بحث و دیالوگ درباره موضوع. این یادداشت را با این پیشنهاد به پایان می‎‌برم. ما در جام‌جم آمادگی داریم با برگزاری نشست کارشناسی بین مخالفان و موافقان لایحه مزبور، جرقه بحث و گفت‌وگوی فرهنگی و کارشناسی را حول این موضوع بزنیم. تا دوستان که را خواهند و میل‌شان به چه باشد.

محمدصادق علیزاده - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها