هزینه های زندگی به طرز غیرقابل کنترلی بالا رفته و این بر هیچکس پوشیده نیست. اکثر اوقات فقط از گرانی ها صحبت می کنیم اما اگر کمی در آمار و اعداد دقیق تر شویم به نتایج بیشتری می رسیم.
کد خبر: ۱۲۳۴۵۱۲
حساب و کتاب یک زندگی گران!

به گزارش جام جم آنلاین ، همه چیز گران است، در بلوای گرانی های مختلف کالا در ایران تقریبا هیچ چیز ارزانی پیدا نمی کنید. قیمت ها جهش وار بالاتر رفته اند و قرار است گران تر هم شوند.

البته در این میان نکته ای وجود دارد. در مهر ماهی که گذشت روند رو به رشد تورم متوقف شد اما با این حال این توقف در رشد تورم دلیلی برای ارزانی نبود. همچنان خانوارهای بسیار زیادی برای تامین مایحتاج خود با مشکلات زیادی روبرو هستند. آنها اکنون بیشتر از گذشته پول صرف هزینه خرید کالا و انواع مواد خوراکی می کنند. خرید اتومبیل و خانه هم که دیگر مباحث جداگانه و مفصلی دارد.

بر اساس آخرین آمار خانوارهای ایرانی در مهر ماه 1398 در مقایسه با مهر ماه 1397 حدود 28 درصد بیشتر از سال گذشته هزینه صرف خرید کالا کرده اند.

اعلام وضعیت تورم در مهرماه از سوی مرکز آمار از این حکایت داشت که بعد از حدود ۱۶ ماه افزایش تورم سالانه، این شاخص معکوس و کاهشی شده است؛ به طوری که نرخ تورم از ۴۲.۷ در شهریورماه به ۴۲ درصد رسید.

تورم نقطه به نقط موضوع دیگری است که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. تورم باعث شده که خانوارها 28.3 درصد نسبت به سال گذشته برای خرید کالا هزینه صرف کنند.

همانطور که در سطور پیشین ذکر شد رشد تورم در مهر ماه امسال متوقف شد. اما این توقف هیچ ارزانی را در پی خود ندارد و فقط باعث می شود که رشد گرانی ها کندتر شود. در واقع فعلا از ارزانی خبری نیست.

در رابطه با قیمت ها نیز باید به انواع خوراکی اشاره کرد. قیمت انواع خوراکی و آشامیدنی نسبت به مهر ماه سال گذشته 33.6 درصد افزایش قیمت داشته است.

گوشت قرمز، ماکیان و ماهی ها هم دارای تورم زیادی هستند. به طور مثال گوشت قرمز با افزایش قیمت 54 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل در سال گذشته مواجه شده است.

چای ، قهوه و کاکائو دیگر مواد خوراکی و آشامیدنی هستند که تورم زیادی را تجربه کرده اند. آنها اکنون با تورم 55.6 درصدی روبرو هستند.

در بین دیگر خوراکی ها می توان به سبزیجات و میوها ها اشاره کرد. آنها کمترین میزان تورم را در میان سایر خوراکی ها داشته اند به حدی که 15 تا 16 درصد افزایش قیمت داشته‎اند.

لوازم خانگی نیز با تورم بسیار زیادی روبرو است. این کالاها در سال 1397 نیز در زمره پرتورم ها قرار داشتند، این رویه امسال نیز ادامه پیدا کرد. تورم 42 درصدی در مهر ماه امسال برای آنها گزارش شد. اکنون خانوارهای ایرانی برای خرید مبلمان و سایر لوازم خانگی تقریبا دو برابر سال گذشته هزینه می کنند.

در این بین گروه دخانیات تورم منفی داشته و نشان می‌دهد هزینه تامین دخانیات نسبت به مهرماه سال گذشته ۰.۷ کمتر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها