محققان ایرانی موفق شدند با استفاده از فناوری نانو داروی ضد سرطان سینه تولید کنند.
کد خبر: ۱۲۳۴۱۷۸
درمان سرطان سینه به کمک نانو

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت‌های نانو فناوری در حوزه سلامت سهم به سزایی در اعتلا و خودکفایی سیستم درمانی کشور دارند.

داروی ضد سرطان، نوعی سم است که سلول‌ های سرطانی به وسیله آن از بین می‌رود این دارو در حالت عادی غیرنانویی با چالش‌هایی روبروست.

سم مورد استفاده به دلیل آبگریزبودن، حلالیت مناسبی در خون ندارد و این باعث جذب و اثربخشی کمتر دارو می‌شود.

محققان ایرانی موفق شدند با استفاده از ساختار نانویی، آبگریز بودن سم را کاهش و حلالیت آن را افزایش دهند. کاربرد این دارو برای درمان بیماری سرطان سینه، ریه و پانکراس است.

اثربخشی بیشتر سیستم ایمنی بدن در برابر هر ماده خارجی که وار خون می‌شود از جمله سمی که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود از خود واکنش نشان می‌دهد، در این دارو، ماده موثره در یک ساختار نانویی به نام لیپوزوم جاسازی شده است.

با توجه به اینکه نانولیپوزم، شبیه به سلول‌های موجود در بدن است، سیستم ایمنی بدن در برابر آن از خود واکنش نشان نداده و مانع فرآیند از بین بردن سلول‌های سرطانی توسط دارو نمی‌شود؛ بنابراین با توجه به افزایش حلالیت و سازگاری بیشتر ساختار مهندسی شده دارو باید اثربخشی دارو بیشتراست.

منافذ سلول‌های سالم از سلول‌ های سرطانی کوچکتر است. ابعاد بسیار ریز ذرات دارو در حالت غیرنانویی باعث می‌شود که سم امکان ورود به سلول‌های سالم و از بین بردن آن‌ها را داشته باشد.

قرار گرفتن ذرات دارو در ساختار مهندسی شده نانو لیپوزوم که بزرگتر از ذرات دارو در حالت عادی است، مانع ورود دارو به سلول‌های سالم و تخریب آن‌ها می‌شود بنابراین این دارو ضمن از بین بردن سلول‌های سرطانی، به سلول‌های سالم ضربه نمی‌زند و اثرات جانبی کمتری دارد.

قیمت این دارو نسبت به نمونه وارداتی، کمتر است؛ بنابراین استفاده از این دارو ضمن اینکه هزینه کمتری برای بیمار به دنبال دارد مانع خروج ارز از کشور نیز می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها