ستاد اربعین اعلام کرده است که امسال سه میلیون و 500 هزار نفر از ایران در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۳۴۰۰۸
‌22 میلیون نفر و شاید هم بیشتر

آمار سال گذشته دو میلیون و 400 هزار نفر بوده است یعنی یک‌میلیون و یکصد هزار نفر بیشتر از سال 1397 فقط از ایران در این مراسم شرکت کرده‌اند.

اگرچه امسال مرز خسروی برای تردد زائران باز شد و خدمات حمل‌ونقل، اسکان و پذیرایی هم افزایش داشت، اما مشکلات تردد، اسکان، خروج و ورود زائران به کشور همچنان باقی بود.

واقعیت این است که هنوز شهرهای مرزی به دلیل زیرساخت‌های ناقص و توسعه‌نیافتگی در خدمت‌رسانی دچار مشکل هستند و در روزهای منتهی به اربعین شهرهایی مانند مهران با انبوه جمعیت متقاضی خروج از کشور و بسته شدن جاده‌ها مواجهه می‌شوند و این سناریو در بازگشت هم تکرار می‌شود.

البته این ماجرا تنها برای این‌سوی مرز نیست و در آن‌سوی مرز نیز، اگرچه کشور عراق با همه توان و ظرفیت تلاش دارد بهترین پذیرایی را از زائران سیدالشهدا علیه‌السلام داشته باشد، اما آنان هم با افزایش غیر باور جمعیت زائران اربعینی مواجه هستند.

امسال آمار زائران اربعین حسینی در کشور عراق فراتر از سال گذشته بود و بیش از ۱۸ میلیون نفر وارد شهر کربلا شدند که از این میزان، پنج میلیون نفر زائر غیر عراقی بودند و غیر از مردم عراق که خانه‌هایشان را در اختیار زائران غیر عراقی قرار دادند، فقط در شهر کربلا ۱۱۰۰ موکب به زائران خدمات‌رسانی کردند.

این در حالی است که سال گذشته حدود ۱۴میلیون زائر در مراسم اربعین حسینی در کشور عراق شرکت کردند.

با یک حساب سرانگشتی چهار میلیون نفر بر تعداد زائران اربعینی امسال در کشور عراق افزوده شده است و می‌توان پیش‌بینی کرد به ‌احتمال زیاد تعداد زائران ایرانی اربعین سال آینده بیش از چهار‌میلیون نفر خواهند بود و این تعداد در کشور عراق به 22 میلیون نفر برسد.

برفرض درست بودن این پیش‌بینی، اگر فکری برای زیرساخت‌ها و ارتقای خدمات در شهرهای مرزی و بهبود و نوسازی جاده‌های مواصلاتی به مرز نشود، مدیریت و خدمت‌رسانی به زائران در سال آینده با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد شد. به تعبیری دیگر ستاد اربعین از همین حالا باید به‌صورت جدی به فکر عملیات عمرانی و توسعه زیرساختی در مرزهای مشترک ایران با عراق باشد.

از سویی دیگر اگرچه دولت عراق اعلام کرده است با همه توان، پذیرای زائران اربعین است و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند، اما واقعیت این است که دولت و ملت عراق برای میزبانی این رویداد جهانی، ظرفیت محدودی دارند و نباید اجازه بدهیم مردم عراق برای برگزاری این مراسم باشکوه بیش از توانشان با زحمت و سختی مواجه شوند. به نظر می‌رسد دولت‌های مسلمان منطقه به میزان تعداد زائرانشان باید در ارتقای خدمات و کمک برای پذیرایی از زائران اربعین با دولت عراق مشارکت جدی داشته باشند.

ضمن این که زیرساخت‌های شهرهایی مانند کربلا و نجف آمادگی پذیرش این تعداد زائر را ندارد و باید در توسعه زیرساخت‌ این دو شهر و مسیر پیاده‌روی اربعین مشارکت جدی در سطح دولت‌ها صورت گیرد. ‌

حسین لطفی - دبیر اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها