رئیس بانک مرکزی گفت: میزان بازگشت ارز صادراتی ۷۱ درصد بوده که موفقیت بزرگی برای صادرکنندگان است.
کد خبر: ۱۲۳۳۶۶۷
بازگشت ۲۵ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کل بانک مرکزی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات در بازه زمانی ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۳۱ اردیبهشت امسال، ۲۵ میلیارد یورو بوده است و این یعنی ۷۱ درصد ارز صادراتی به کشور بازگشته که موفقیت بزرگ برای صادرکنندگان و بانک مرکزی است.

عبدالناصر همتی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره میزان عرضه و تقاضای ارز در کشور افزود: میزان تقاضای روزانه یک میلیارد دلار، کمتر از عرضه ارز در سامانه نیما است و این خبر مثبتی است، زیرا ما هیچ دخالتی در تعیین نرخ ارز نداریم و تنها به دنبال ساماندهی و تعدیل عرضه و تقاضا هستیم و امروز شاهدیم که صف تخصیص ارز به کالا‌های اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ده برابر کالا‌های نیمایی است.

تامین نقدینگی خودروسازان

وی همچنین گفت: خودروسازان ۴۰ سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ اما این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در موضوع تامین نقدینگی برای خودروسازان، مخالف بودم، اما سال گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم ۴ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از ۸۴۰ میلیون یورو به صورت ال سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک سال، این مبلغ یا به صورت ارزی یا به صورت ریالی پس داده شود.

همتی با انتقاد از خودروسازان گفت: در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آن‌ها تخصیص داده شده بود دست نخورده باقی ماند تا اینکه صرف موارد دیگری شد.

وی اضافه کرد: جالب اینجاست خودروسازانی که قیمت‌های شان را هر روز بالا می‌بردند حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند.

نظر همتی در باره فرآیند انتقال ارز

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر مخالفت بانک مرکزی با فرآیند انتقال ارز گفت: برخی‌ها می‌گویند ما در خارج از کشور منابع ارزی داشتیم و می‌خواهیم از این منابع استفاده کنیم؛ ما در ابتدا اعلام کردیم حاضریم این منابع ارزی را با نرخ ۵ درصد بالاتر از نرخ نیما خریداری کنیم، اما آن‌ها حاضر به انجام این کار نشدند و بعدتر عنوان کردند که می‌خواهیم از این منابع برای واردات استفاده کنیم؛ ما اعلام کردیم هیچ مخالفتی با این موضوع نداریم به شرط آنکه ثبت سفارش انجام و منشاء این پول مشخص شود، اما آن‌ها اعلام کردند حاضر نیستند که منشاء این پول را بگویند چرا که واقعیت آن است که منشاء این پول صرافی‌های دوبی و تهران هستند و موافقت با این امر یعنی افزایش فشار به تقاضا و جهش نرخ ارز.

پاسخ به انتقاد فعالان اقتصادی

همتی در پاسخ به برخی انتقادات فعالان اقتصادی درباره رشد اقتصادی منفی کشور افزود: واقعیت آن است که رشد اقتصادی غیرنفتی ما مثبت شده است و ما با رسیدن به این موفقیت، نباید تجربیات تلخ گذشته را تکرار کرده و از ظرفیت بزرگ بخش خصوصی غافل شویم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه برخی‌ها به بانک مرکزی فشار می‌آورند که اجازه دهید نرخ ارز بالا برود و این در شرایطی است که بانک مرکزی مسئول ۸۳ میلیون ایرانی است که اقتصاد و زندگی آن‌ها با نرخ ارز مرتبط است و ما معتقدیم اگر چنین اتفاقی بیفتد طبقات پایین جامعه که روز به روز فشار بیشتری را متحمل می‌شوند وضعیت وخیم‌تری خواهند داشت و بانک مرکزی در قبال آن‌ها وظیفه دارد.

مخالفت با سیاست ارز دولتی

همتی، سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را سیاست دولت دانست و اضافه کرد: موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم، اما این سیاست دولت است و آن‌ها نیز دلایل قانع‌کننده‌ای برای این تصمیم ارائه می‌دهند.

وی گفت: معتقدم استقلال بانک مرکزی به معنی استقلال رای و کارشناسی است و حتما در بحث کارشناسی با آنچه که موافقش نباشم مخالفت خواهم کرد، اما مخالفت تا جایی است که به مخالفت با قانون منجر نشود.

همتی با بیان اینکه باید با مردم و خودمان روراست باشیم در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به عملکرد بانک مرکزی در سرکوب تقاضا افزود: ما به هیچ وجه، تقاضای واقعی را سرکوب نکرده‌ایم، زیرا از اول امسال، ۳۲ میلیارد دلار ثبت سفارش شده و تا به امروز ۲۰ میلیارد دلار برای کالای اولیه و واسطه‌ای، تامین ارز انجام شده است.

سرکوب سفته بازی

وی اضافه کرد: سعی کرده‌ایم تقاضای سفته بازی را سرکوب کنیم و زمانی که ۴۰ میلیارد دلار درآمد‌های ارزی کشور کاهش یافته چنین تصمیمی بهترین اتفاق است و هر کس تصور می‌کند که ما در خصوص این موضوع اشتباه می‌کنیم حاضرم در دفتر کارم صحبت‌های آن‌ها را بشنوم، اما این را بدانید که منافع ۸۳ میلیون ایرانی را برای درخواست یک نفر یا یک گروه به خطر نخواهیم انداخت، زیرا تغییر نرخ ارز می‌تواند زندگی ۸۳ میلیون ایرانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وضع بانک‌های کشور گفت: متاسفانه بانک‌های کشور ناترازی فراوانی دارند، اما ما در حال مدیریت آرام اوضاع هستیم، زیرا معتقدیم هر جهش در متغیر‌های پولی، می‌تواند سرآغازی برای شروع سفته‌بازی‌ها شود.

وی افزود: هم اکنون نقدینگی ۲ هزار هزار میلیارد تومان است که رقم بسیار بالایی است، اما این در شرایطی است که در ۵۹ سال گذشته میانگین رشد نقدینگی سالانه بیش از ۲۴ درصد بوده است و این یعنی سیستم اقتصادی کشور به این رتبه نقدینگی عادت کرده است.

طرح گام بانک مرکزی

همتی گفت: در چنین شرایطی ما با یک دوگانگی مواجه هستیم، زیرا از یک سو بسیاری از واحد‌های تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و از سوی دیگر با مشکل افزایش نقدینگی در کشور مواجه هستیم در این باره طرح گام را پیشنهاد کرده‌ایم که بر اساس آن، ​ بانک‌ها به مشتری‌های شناخته شده خود اعتبار ۶ ماهه می‌دهند و این اعتبار قابلیت عرضه و فروش در بازار بورس را دارد و ما تصور می‌کنیم با این طرح می‌توانیم بدون ایجاد نقدینگی غیرمولد، مشکلات نقدینگی در واحد‌های تولیدی را حل و فصل کنیم.

سیاست کاهش نرخ سود بانکی بانک مرکزی

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی به میزان دو درصد ارز آوری بانک مرکزی است افزود: در شرایطی که نرخ تورم ۲۰، ۲۵ و یا ۳۰ درصد است چنین چیزی متصور نیست و به دلیل تورمی که بخشی از آن ناشی از ساختار بودجه‌ای و ساختار اقتصادی است نمی‌توان چنین انتظاری را داشت، اما ما به دنبال کاهش نرخ سود بانکی در بازه بلند مدت هستیم و تصور می‌کنیم می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم که قطعا اصلاح سیستم بانکی نیازمند زمان زیادی است و نباید شتاب‌زده عمل کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با ابراز امیدواری به آینده کشور و ظرفیت بالای ایران، میزان بدهی خارجی کشور را ۹ میلیارد دلار بیان کرد و گفت: این میزان در مقایسه با بدهی خارجی ۴۶۰ میلیارد دلاری ترکیه ناچیز است.

تخصیص بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای تامین کالا

رئیس کل بانک مرکزی، از تامین ارزی بیش از ۲۰ میلیارد دلاری برای واردات کالا در هفت ماه گذشته خبر داد.

همتی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: این تامین ارزی در شرایطی صورت گرفت که صادرات نفت ما به شدت کاهش یافته است بنابراین تامین ارزی در این شرایط، از افتخارات است که اگر ادامه پیدا کند ما به پیروزی بزرگی دست خواهیم یافت.

وی اضافه کرد: امیدوارم اگر شرایط به حالت عادی برگشت دیگر تجربیات تلخ گذشته را تکرار نکنیم بلکه باید بتوانیم از ظرفیت عظیم بخش خصوصی که می‌تواند اقتصاد کشور را اداره کند، استفاده کنیم.

همتی گفت: دشمنان اشتباه می‌کنند که اگر بانک مرکزی را دوباره تحریم کنند به اهداف خود می‌رسند، ​ بانک مرکزی عملیات انجام نمی‌دهد بلکه مدیریت می‌کند ضمن اینکه ما تحریم را دور نمی‌زنیم بلکه یاد گرفتیم تجارت بدون تحریم انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در شرایط ثبات و آرامش نسبی در بازار هستیم، افزود: بانک مرکزی، همه دولت و همه حاکمیت نیست بلکه برخی از تصمیمات بانک مرکزی باید به تایید جا‌هایی برسد که در اختیار ما نیست، اما در آن حدی که ما و همکارانمان در بانک مرکزی تصمیم‌گیری می‌کنیم در استفاده از نظر بخش خصوصی فروگذار نکرده ایم و اگر هم کاستی‌هایی وجود دارد به علت محدودیت‌هایی است که نمی‌توانیم اعلام کنیم.اگر بخش خصوصی و آنچه که هم اکنون جریان دارد نبود، معلوم نبودکه بتوانیم وضع فعلی را ادامه دهیم.

وی با اشاره به برخی انتقادات از سامانه نیما افزود: ما برای عرضه ارز صادرکنندگان، راهکار‌های متعددی ارائه کردیم و صادرکنندگان می‌توانند هر راهی را برایشان امکان پذیر است استفاده و ارز را به بازار و اقتصاد کشور عرضه کنند در مواردی که برای امورات خود نیاز به واردات دارند، می‌توانند ثبت سفارش انجام دهند و از آن طریق، نیاز اصلی خود را تامین کنند حتی می‌توانند به صورت نقدی و یا هر نحوی که برایشان امکان پذیر است ارز خود را وارد کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که باید مهلت بیشتری برای عرضه ارز به آن‌ها بدهیم، اما این به شرطی امکان پذیر است که وارد کننده نیز به ما اجازه دهد در بازه زمانی و مهلت بیشتری بتوانیم به او ارز بدهیم.

همتی گفت: زمانی ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم و هر زمان که اراده می‌کردیم می‌توانستیم ارز مورد نیاز را اختصاص دهیم، اما اکنون اینگونه نیست و شرایط فعلی و مدیریت بازار ارز پول، نباید ما را به این نتیجه رساند که توطئه مخالفان و دشمنان تمام شده است بلکه اوج فشار دشمن باقی مانده و با همه قوا دارند به فشار‌ها ادامه می‌دهند.

وی افزود: ​آنچه که ما به عنوان بانک مرکزی و شما به عنوان بخش خصوصی باید توجه کنیم این است که ذره‌ای از فشار‌ها برداشته نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها