تفاوت قابل توجه قیمت خودرو در بازار با کارخانه؛

باز هم خودرو، باز هم گرانی

اجرا نشدن مصوبات قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار از سوی خودروسازان باعث شده تا قیمت های ارائه شده در کارخانه گران تر از بازار باشد که این تخلف محسوب می شود اما هنوز به آن رسیدگی نشده است.
کد خبر: ۱۲۳۳۴۵۳
باز هم خودرو، باز هم گرانی

به گزارش جام جم آنلاین ، مصوبات قیمت گذاری خودرو از سوی خودروسازان به هیچ عنوان رعایت نمی شود، کافی است نگاهی به قیمت برخی از خودروها بیندازیم تا متوجه شویم مرز گرانی تا کجا می رسد. البته حل مشکل قیمت خودرو به گره کوری در یک سال اخیر تبدیل شده که به نظر نمی رسد به این زودی بتوان این گرانی را از بین برد. در واقع اراده ای برای از بین بردن گرانی شدید حاکم بر بازار خودرو وجود ندارد.

مصوبه قیمت گذاری خودرو به این شکل است که خودروی تولید شده باید پنج درصد پایین تر از قیمت بازار در کارخانه به فروش برسد این در حالی است که چنین چیزی نه تنها رعایت نمی شود که حتی برعکس آن هم مشاهده شده است.

در این مورد می‌توانیم به قیمت یک خودروی نسبتا اشاره کنیم که از سوی کارخانه 14 میلیون تومان گران‌تر عرضه می‌شود به طوری که در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار 281 میلیون تومان است ولی کارخانه، آن را با قیمت 295 میلیون تومان عرضه می‌‌کند.

خودروهای دیگری نیز همین رویه را دارند، به طور مثال خودرویی که با قیمت حدود 300 میلیون تومانی از سوی کارخانه به خریدار عرضه می شود در بازار با حدود 40 میلیون تومان کمتر خرید و فروش می شود که این تفاوت چشمگیر قیمت به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و یک تخلف بسیار بزرگ محسوب می شود.

موارد زیادی در این زمینه به چشم می خورد. خودرو دیگری از یک شرکت خاص خودروسازی در کارخانه 140 میلیون تومان قیمت گذاری شده است اما همان خودرو با همان مشخصات در بازار حدود 17 میلیون تومان ارزان تر به خریدار ارائه می شود.

در موارد متعددی از سوی خودروسازان داخلی ، خودروها با قیمت های متفاوتی نسبت به بازار از سوی کارخانه عرضه می شود؛ همانند خودرویی که در بازار 275 میلیون تومان قیمت دارد اما در کارخانه 313 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

اختلاف قیمت های متعدد در بازار و کارخانه قابل توجیه نیست. علی نهالی کارشناس اقتصادی و خودرو دراینباره به جام جم آنلاین گفت: برای تعیین قیمت خودرو باید مصوبات را در نظر گرفت اما اینکه خودروسازان به راحتی برای خود قیمت گذاری می کنند نشان می دهد که دست های پشت پرده مثل همیشه کار خود را می کنند.

وی افزود: خودروسازان حاضر به کاهش قیمت خودروهای خود نیستند تا این اختلاف بین بازار و کارخانه به واضح ترین شکل ممکن به نظر بیاید.

نهالی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت خودرو در بازار پایین تر است گفت: نبود مشتری باعث شده است تا قیمت خودرو در بازار پایین تر بیاید. اما بالا رفتن قیمت همان خودرو در کارخانه به هیچ عنوان عقلانی نیست و هیچ بهانه ای هم نباید پشت سر آن قرار داشته باشد.

وی پیش‌بینی کرد در بازار خودرو نوسان قیمتی خاصی اتفاق نیفتد و ثبات قیمت‌ها وجود داشته باشد.

تفاوت قیمت بازاری با کارخانه برخی از خودروها

سراتو – قیمت بازار: 281 میلیون تومان قیمت کارخانه: 301 میلیون تومان

MVM315- قیمت بازار: 123 میلیون تومان – قیمت کارخانه: 140 میلیون تومان

چری تیگو5- قیمت بازار: 275 میلیون تومان – قیمت کارخانه: 313 میلیون تومان

ایکس 22 اتومات –قیمت بازار: 180 میلیون تومان – قیمت کارخانه: 185 میلیون تومان

ایکس 22 اتومات فول – قیمت بازار: 188 میلیون تومان – قیمت بازار: 203 میلیون تومان

تیگو7- قیمت بازار: 380 میلیون تومان – قیمت کارخانه: 430 میلیون تومان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها