گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از خدمات رسانی به زائرین پاکستانی در میرجاوه

عشق بدون مرز (+عکس)

این روزها مرز ایران و پاکستان، شلوغ تر از ایام دیگر سال است. هزاران زائر پاکستانی برای روانه شدن به سمت عراق از ایران عبور می کنند. زائرینی که در سال نخست دو هزار نفر بودند و در حال حاضر بالغ بر 80 هزار نفر هستند. چگونه این میزان افزایش پیدا کرد که جواب آن را در این گزارش می خوانید.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۲۳
عشق بدون مرز (+عکس)

به گزارش جام جم آنلاین، هر ساله در ایام اربعین حسینی میلیون ها زائر از گوشه و کنار جهان در یک نقطه تاریخی متمرکز می شوند و حماسه ای را به نام پیاده روی اربعین رقم می زنند. اربعین حسینی در هر دوره پرشورتر و منسجم تر از سال قبل برگزار می شود و برتعداد زائران افزوده می شود.

اربعین دیگر متعلق به یک ملت و مذهب نیست و «اربعین جهانی»، گزاره ای است که به صورت عینی در سرزمین عراق تبلور یافته است.

مردم عراق، ایران، یمن، بحرین، عربستان، ترکیه، لبنان، افغانستان، هند و هزاران نفر از کشورهایی دیگر، صحنه های حماسی و پرشوری را در ایام اربعین متجلی می سازند. در این بین داستان زائرین پاکستانی، ماجرایی است که تعدادی از خادمان حسینی را واسطهای برای خدمات رسانی به آنها در مرزهای ایران ساخته است.


نزدیک به 30 تا 40 میلیون پاکستانی شیعه هستند و برای رسیدن به بارگاه عتبات عالیات در عراق به صورت زمینی می بایست از خاک ایران عبور کنند.

بستری که در حال حاضر برای دهها هزار نفر زائر پاکستانی که در موکب های ایرانی در سیستان و بلوچستان مورد استقبال قرار می گیرند، یکباره ایجاد نشده و شرایط عجیب و غریبی طی شده تا به این نقطه از مکان و زمان برسند.

سختگیری ها در پاکستان و مشقت ها در طول مسیر

تعدادی از جوانان اهل استان سیستان و بلوچستان در سال 91 با دیدن وضعیت اسفبار زائرین پاکستانی که از مرز میرجاوه وارد خاک ایران می شدند، به دنبال آن رفتند که شرایط را برای میزبانی درخور آنها فراهم کنند. به همین خاطر اولین موکب در سال 92 دایر شد.

این زائر می بایست در کویته جمع شوند و با اسکورت تا مرز ایران اعزام شوند. وقتی داخل ایران می شدند، مشکلاتی نیز گریبان گیر آنها می شد. برخی از افراد سودجود به بهانه رساند آنها به سمت مرز ایران و عراق، مبالغی از آنها می گرفتند ولی این زائرین را جای دیگر پیاده می کردند. رفت و برگشت آنها به عراق و سپس به ایران و سواستفاده افراد سودجو باعث می شد تا برای برگشت با مشکلاتی مواجه شوند.


این مشکلات و نابسامانی ها باعث شد تا برخی از جوانان زاهدانی، ستاد مردمی اربعین را برای تسهیل اسکان و رفت و آمد زائرین پاکستانی راه اندازی کنند.

اولین موکب در این مسیر به نام رهبر انقلاب اسلامی یعنی موکب امام خامنه ای شروع به کار کرد.

به گفته یکی از مسئولان موکب در سال اول از لحاظ مالی در مضیقه بودند و تنها با سیب زمینی و ترشی از زائرین استقبال می کردند ولی این روند با افزایش کمک های مردمی و برخی از نهادها بهبود یافت.

افزایش استقبال زائرین پاکستانی

در سال اول دو هزار زائر در موکب مورد استقبال قرار گرفتند. شروع خدمات رسانی به این نحو باعث شد تا در سال بعد تعداد زائرین به نحو چشمگیری افزایش یافت.

در سال دوم بیش از 14 زائر پاکستانی وارد ایران شدند و در سال 97 این تعداد بالغ بر 60 هزار نفر شد. این حضور پرشور مردم پاکستان در ایران منجر به آن شد تا تعداد موکب ها برای اسکان و پذیرایی از آنها توسعه پیدا کند و انتظار می رود که در سال جاری 80 هزار زائر از پاکستان وارد ایران شوند.

بر اساس این گزارش، شش نوع خدمات به زائرین پاکستانی به صورت مردمی ارائه می شود. در این میان خدمات امنیتی آن از سوی نهادهای انتظامی و امنیتی صورت می گیرد.

اسکان، اطعام، بهداشت و درمان، حمل و نقل، فرهنگی و شبکه سازی خدمات از طریق ارتباطات مخابراتی، خدماتی است که به زائرین پاکستانی ارائه می شود.

در بحث شبکه سازی شماره ای چهار رقمی مدنظر قرار گرفته تا در هر جایی از کشور دچار مشکل شدند با آن تماس گرفته و به این طریق از سوی همکاران و خادمان که اکثرا رزمنده هستند، مشکلات آنها مرتفع شود.

در حدود 5 هزار خادم برای این کار در موکب های میرجاوه و زاهدان سازماندهی شده اند. پایگاه اینترنتی (www.40054.ir) برای ثبت نام موکب داران و خادمان راه اندازی شده است.

با توجه به اظهارات مسئولان موکب ها و ستاد اربعین زاهدان، افزایش تعداد زائرین نیازمند کمک های بیشتری است تا مشکلات کوچک و ناهماهنگی ها که در این مسیر همچنان پابرجا هستند، رفع شوند.

در این چند سال گذشته با توجه به خدمات رسانی ها، نگاه مردم زاهدان به زائرین پاکستانی تغییر کرده و هر ساله خدمات بهتر و بیشتری ارائه می شود و افراد بیشتری به تعداد افراد خادم اضافه می شود.

مسیری که پاکستانی ها از کویتیه تا عتبات و عالیات در عراق طی می کنند، چند هزار کلیومتر و شامل دهها شهر می شود.

یکی از نقدهای جدی به فعالیت های سازمان عتبات عالیات است که بیشترین امر خدمات رسانی را در عراق متمرکز کرده و به همین خاطر در شهرهایی مانند میرجاوه و زاهدان با حضور هزاران زائر پاکستانی، مشکلاتی در امر خدمات رسانی پیش می آید.

براساس اظهارات مسئولان ستاد اربعین زاهدان، برخی از موکب ها در عراق متعلق به زاهدانی ها است که در هر وعده 150 هزار پرس غذا توزیع می کنند که اگر بخشی از این خدمات در استان متمرکز شود، زائرین پاکستانی خدمات بهتری دریافت خواهندکرد.

زائر پاکستانی زمانیکه وارد خاک ایران می شود، خاک ایران را به خاطر عشق به انقلاب اسلامی می بوسند و به مردم ایران عشق فراوانی دارند.

با توجه به این عشق و علاقه مردم پاکستان و اهمیت گفتمان جهانی اربعین حسینی، به نظر می رسد می بایست مسئولان برای تسهیل بهتر اسکان و حمل و نقل زائرین، اقدامات جدی تر انجام دهند و موانع موجود در طول مسیر را مرتفع سازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها