کد خبر: ۱۲۳۱۶۸۰
همه چیز درباره مقاطع تحصیلی در کانادا

قانون تحصیل در کانادا به هر استانی اجازه داده است تا با توجه به شرایط و فرهنگ ان استان، از سیستم اموزشی منحصر به فردی استفاده کند. به نحوی که اگر شما کودک خود را در تورنتو ثبت نام کنید نحوه اموزش به او با سیستم اموزشی استان کبک متفاوت است. اما در مورد تحصیلات دانشگاهی در تمام دانشگاه‌های کانادا سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ارائه می‌شود و در مورد این سه مقطع تحصیلی تقریبا وحدت رویه بین دانشگاه‌های کانادا وجود دارد. در واقع می‌توان گفت که اموزش عالی یا تحصیلات دانشگاهی مقاطعی نیستند که هر دانشگاهی اجازه داشته باشد طبق دستورالعمل همان دانشگاه عمل کند چون فارغ‌التحصیلان قرار است با این مدارک وارد عرصه‌های پژوهشی و کاری بشوند و فقدان وحدت رویه بین دانشگاه‌ها می‌تواند فارغ‌التحصیلان را با مشکلات متعددی مواجه کند.

اگر بخواهیم مقاطع تحصیلی را در کانادا به ترتیب بیان کنیم باید ابتدا به مدارس بپردازیم. در کانادا نیز اولین مقطع تحصیلی مدرسه است. مدارس کانادا از سطح اموزشی خوبی برخوردار اهستند و بیشتر کودکان در کانادا در مدارس دولتی به صورت رایگان تحصیل می‌کنند. در واقع به دلیل مناسب بودن فضای مدارس دولتی و استخدام معلمان کارآزموده در مدارس و وجود سطح علمی بالا، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که کودکان خود را در مدارس دولتی ثبت نام کنند. البته درصد کمی از مردم که قصد دارند فرزندشان در مدرسه با جمعیت کمتر و رفاه بیشتر تحصیل کند او را در مدارس خصوصی ثبت نام می‌کنند. لازم به ذکر است که مدارس دولتی هم مدارس شلوغی محسوب نمی‌شوند. به طور کلی کانادا یک کشور وسیع با جمعیت کم است. بنابراین وسعت کشور نسبت به جمعیت بسیار بیشتر است. به همین دلیل هم مراکز آموزشی کانادا شلوغ نیستند. کم بودن تعداد دانش‌اموزان در مدارس خود یکی از علل بالا بودن سطح اموزش در مدرسه محسوب می‌شود چون هر چه تعداد دانش اموز کمتر باشد معلم برای هر یک از ان‌ها وقت بیشتری را می‌تواند صرف کند به علاوه کم بودن تعداد دانش‌اموزان باعث می‌شود که تجهیزات مدرسه کمتر خراب شوند و دولت نیز کمتر مجبور به تعویض ان‌ها باشد.

در مدارس کانادا اتفاق خوبی که در عرصه اموزش رخ می‌دهد این است که دانش‌آموزان برای یادگیری برخی از درس‌ها به اردوی اموزشی می‌روند. همین اردوها باعث می‌شود که دانش‌اموزان تجاربی را به صورت عینی کسب کنند و درس را بهتر یاد بگیرند. این نوع اردوها را در سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته ای چون آلمان می توان یافت. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در آلمان می توانید به وب سایت applystars.com مراجعه کنید. تمام این موارد در سیستم آموزشی کانادا تعیین کننده سطح آموزش در مدارس هستند و مدارس کانادا از ان‌ها برخوردارند. سال تحصیلی در مدارس کانادا معمولا از ابتدای شهریور اغاز می‌شود و تا پایان مرداد ماه ادامه پیدا می‌کند. دوره تحصیلی مدارس کانادا تقریبا با دوره تحصیلی مدارس ایران شباهت دارد.

مدارس کانادا در فصل تابستان تعطیل هستند و در سال نو نیز چند روز تعطیلی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. در کانادا دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کتاب مخصوصی ندارند و معلم با توجه به درس همان روز مطالبی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. بعضی مواقع نیز معلم کتابی را متناسب با درس همان روز به همراه خود به کلاس درس می‌اورد و دانش‌آموزان می‌توانند ان را با خود به خانه ببرند. ظاهرا برای دانش‌اموزان مقطع ابتدایی سخت‌گیری زیادی به عمل نمی‌‌اید.

در مدارس کانادا برای کودکان مهاجرین که قصد تحصیل در مدارس کانادا را دارند کلاس زبان برگزار می‌شود و سعی بر این است که میزان تسلط ان‌ها بر زبان انگلیسی مانند کودکان کانادایی باشد. برای شرکت در این کلاس‌ها ابتدا یک ازمون تعیین سطح از دانش‌اموز گرفته می‌شود و با توجه به تسلط او بر خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی سطح او تعیین شده و در یکی از کلاس‌های اموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می‌شود.

در کانادا مدرسه تیزهوشان نیز وجود دارد که در ان به کودکان تیز هوش اموزش داده می‌شود. البته برای مدرسه تیزهوشان تبلیغ زیادی صورت نمی‌گیرد چون قرار نیست عوام در ان درس بخوانند. برای ورود به مدرسه تیزهوشان از دانش‌آموز آزمون و تستی گرفته می‌شود اگر در ان قبول شد می‌تواند وارد مدرسه تیزهوشان شود. به نظر می‌رسد که ورود به مدرسه تیزهوشان فقط مختص اتباع کانادا نیست و فرزندان مهاجرین هم اگر تیز هوش باشند می‌توانند در مدارس تیزهوشان تحصیل کنند. در واقع سیاست کشور کانادا برای جذب نخبگان فقط مختص مقطع دانشگاهی نیست و در تمام مقاطع تحصیلی این سیاست دنبال می‌شود. بنابراین اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید نگران تحصیل فرزند خود نباشید.

لازم به ذکر است که در کشور کانادا نیز مانند ایران قبل از ورود به دانشگاه یک مقطعی به نام دیپلم پیش بینی شده است که لازمه ورود به دانشگاه گذراندن این مقطع است. مقطع دیپلم معمولا دو سال به طول می‌انجامد. در مقطع دیپلم ممکن است که دانش‌آموز انجام یک حرفه خاص را فرا بگیرد. بنابراین گذراندن مقطع دیپلم در کانادا لزوما به معنای مطالعه دروسی مانند ریاضی و غیره نیست بلکه می‌تواند صرفا جنبه عملی داشته باشد یا بخشی از ان گذراندن واحد‌های عملی باشد. در مقطع دیپلم دانش آموزان باید 30 واحد درسی را در طی 4 سال بگذرانند. در مقطع دیپلم، دانش‌اموزان علاوه بر گذراندن واحد‌های درسی، باید در امور اجتماعی هم مشارکت داشته باشند. در واقع در مدارس کانادا فقط به بعد تئوری پرداخته نمی‌شود بلکه به شکل‌گیری شخصیت اجتماعی دانش‌اموزان نیز توجه می‌شود.

شاید در همین فعالیت‌های اجتماعی دانش‌اموزان بتوانند توانایی خود را پیدا کرده و ان‌ها را اثبات کنند. در واقع سیستم اموزشی کانادا به این نتیجه رسیده است که اموزش صرف در مدارس کارایی ندارد و دانش‌اموزان علاوه بر یادگیری تئوری‌ها نیاز به یادگیری در سطح جامعه هم دارند. در واقع کودک نباید فقط در محیط مدرسه یاد بگیرد و پس از پایان تحصیلات به طور ناگهانی وارد جامعه شود در حالی که از قبل هیچ امادگی برای ورود به جامعه پیدا نکرده است و هیچ توانایی هم به طور عملی ندارد. در مقطع دیپلم در واقع دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه اماده می‌شوند.

پس از سپری کردن مقطع دیپلم شخص می‌تواند وارد دانشگاه یا کالج شود. برخی تصور می‌کنند که کالج همان دانشگاه است و با ورود به ان مدرک دانشگاه را دریافت می‌کنند این در حالی است که کالج از دانشگاه متفاوت است.

کالج دارای سه مقطع است که شخص می‌تواند بر حسب علاقه یا نیاز شغلی خود یکی از ان‌ها را انتخاب کند و در ان مشغول به تحصیل شود. یکی از مقاطع کالج مقطع دیپلم پیشرفته است. اشخاصی که دارای مدرک دیپلم یا فوق دیپلم باشند می‌توانند از این مقطع تحصیلی استفاده کنند. برای ورود به این مقطع در صورتی که مهاجر هستید باید در آزمون ایلس شرکت کرده باشید و با نمره 6 در این ازمون پذیرفته شده باشید. اگر در ازمون تافل شرکت کرده‌اید باید نمره 60 تا 78 را کسب کرده باشید. مقطع بعدی دیپلم دو ساله است که برای ورود به این مقطع نیز متقاضیان باید مدرک دیپلم یا مدرک پیش‌دانشگاهی داشته باشند.

برای ورود به این مقطع، متقاضیان باید در آزمون آیلس نمره 5/5 و در ازمون تافل نمره 45 تا 59 را کسب کرده باشند. دوره دیگر post graguate نام دارد و متقاضیان فقط در صورتی که دارای مدرک لیسانس باشند می‌توانند وارد این مقطع از کالج بشوند. برای ورود به این مقطع نیز متقاضی باید در ازمون ایلس نمره 5/6 را کسب کرده باشد و اگر در ازمون تافل شرکت کرده است باید نمره 79 تا 83 را به دست اورده باشد. البته شرط ارائه مدرک زبان انگلیسی مختص مهاجرین است که تسلط ان‌ها به زبان انگلیسی محرز نیست. در واقع اتباع کانادا برای ورود به این مقاطع نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارند.

همان طور که گفته شد دانشگاه با کالج متفاوت است. با مقاطع تحصیلی کالج اشنا شدیم. در این مرحله باید به دانشگاه بپردازیم. در کانادا اولین مقطع تحصیلی در دانشگاه مقطع لیسانس است. در تمامی رشته‌ها برای ورود به مقاطع بالاتر یعنی فوق لیسانس و دکتری حتما باید مقطع لیسانس سپری شده باشد. مقطع لیسانس در کانادا می‌تواند 3 تا 5 سال به طول بینجامد. در ایران هم به همین شکل است و بعضی از دانشجویان ممکن است مقطع لیسانس را در بازه زمانی 5 ساله به پایان برسانند. مقطع بعدی فوق لیسانس است که متقاضی برای ورود به ان باید دوره لیسانس را پشت سر گذاشته باشد. دانشجویان خارجی برای ورود به مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌های کانادا باید در ازمون زبان ایلس نمره 6.5 را به دست اورده باشند و اگر در ازمون تافل شرکت کرده‌اند باید نمره 79 تا 93 را به دست آورده باشند. مقطع بعدی دکتری است که این مقطع بیشترین طرفدار را بین دانشجویان خارجی دارد. در واقع از سر تا سر دنیا برای ورود به مقطع دکتر در یکی از دانشگاه‌های کانادا دانشجویان درخواست می‌دهند.

دکتری بالاترین مدرک تحصیلی در اموزش عالی محسوب می‌شود. دکتری مقطعی است که دانشجویان برای سپری کردن این مقطع به طور کامل، در یکی از دانشگاه‌های کانادا مشغول به تحصیل می‌شوند یا ممکن است دانشجویان دکتری از سایر کشور‌ها برای سپری کردن دوره فرصت مطالعاتی از دانشگاه کانادا پذیرش بگیرند.

کانادا یک کشور پیشرفته است که با داشتن مراکز بزرگ علمی و پژوهشی یکی از قطب‌های علمی دنیا محسوب می‌شود و هر ساله هزاران دانشجو و نخبه را جذب می‌کند. در واقع بع نوعی می‌توان گفت که کانادا به یکی از مراکز جذب نخبگان تبدیل شده است و شاید یکی از مهمترین دلایل پیشرفت این کشور در چند دهه اخیر همین امر باشد. تحصیل در دانشگاه‌های کانادا هزینه کمتری را برای دانشجویان به همراه دارد به همین دلیل هم مقاطع تحصیلی کانادا برای دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های معتبر را دارند بسیار جذاب است. در واقع سیاست دانشگاه‌های کانادا به خصوص در مقطع دکتری جدب نخبگان از سر تا سر دنیا است. به همین دلیل هم با دانشجویان خارجی برخورد خوبی دارند. بنابراین استقبال خوب و هزینه کمتر نسبت به تحصیل در دانشگاه‌های اروپا دلایل خوبی هستتند برای این که انتخاب اول دانشجویان، دانشگاه‌های کانادا باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها