دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تایید کرد:

اختلاط برنج خیانت در غذای مردم است / نهادهای نظارتی برخورد کنند

دبیر انجمن برنج کشور با تایید اختلاط برنج در کشور خواستار برخورد نهادهای مسئول شد.
کد خبر: ۱۲۲۸۶۹۴
اختلاط برنج خیانت در غذای مردم است / نهادهای نظارتی برخورد کنند

به گزارش جام جم آنلاین، جمیل علیزاده شایق با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از شباهت برخی انواع برنج‌های پرمصرف داخلی و وارداتی گفت: این شباهت حتی برای متخصصان و فعالان بخش بدون تجهیزات آزمایشگاهی ممکن نیست و متاسفانه اختلاف قیمت موجود باعث سودجویی گروهی خاص شده است.

علیزاده شایق، در ادامه افزود: خوشبختانه یا متاسفانه موسسه تحقیقات برنج ارقام پرمحصولی را که اخیرا معرفی می‌کند آنقدر از نظر کیفیت برنج‌های خوبی هستند که خیلی راحت می‌توان آنها را با برنج‌های محلی و کیفی اشتباه گرفت این درحالی است که برخی انواع برنج وارداتی هم چنین خصوصیتی دارند.

این مقام صنفی درباره افزایش روند اختلاط برنج تصریح کرد: اگر نگوییم همه یا 50 درصد به بالا در این زمینه تخلف صورت می‌گیرد؛ حتی تایید 10 درصد تخلف هم زیاد است، باید قاطعانه با این روند برخورد و مقابل سودجویی گروهی خاص ایستادگی کرد.

به گفته شایق اختلاط برنج‌های وارداتی هم دقیقا با استفاده از شباهت‌های ظاهری صورت می‌گیرد. با این تفاوت که از نظر کیفی واقعا مناسب نیستند و بعضا غیرقانونی و بدون هیچ نظارت بهداشتی وارد کشور شده‌اند و می‌توانند سلامتی جامعه را با مخاطره روبرو کنند.

وی معتقد است البته این نوع برنج وارداتی با نام مشابه در کشورهای اروپایی کیفیتی متفاوت دارد چون بازار اروپا محصولات بدون کیفیت را قبول نمی‌کند. دقیقا مثل اتفاقی که در واردات کالاهای چینی روی داده و می‌دهد.

دبیر انجمن برنج کشور درباره میزان و سهم سودجویی افراد در بازار برنج به خبرنگار ما گفت: اصلا نمی‌گویم 90 درصد برنج‌های بازار اختلاطی هستند و تقریبا نظارتی هم در این زمینه نیست اما حتی اگر فرض کنیم 10درصد کل برنج‌های موجود بازار چنین شرایطی دارند، کار خلافی انجام شده و خیانت در تغذیه مردم است.

به گفته این مقام صنفی البته این پایان کار نیست چون تخلف در میزان خرده برنج‌ها نیز وجود دارد؛ اینگونه که سفارش‌دهنده به کارخانه اعلام می‌کند بجای دوبار الک کردن برنج که حداکثر 3 درصد خرده در برنج باقی ‌می‌گذارد یکبار این کار انجام شود و برنج با 8 درصد خورده روانه بازار می‌شود.

علیزاده شایق اصلی‌ترین دلیل افزایش تخلف‌ها را صعود قیمت برنج با کیفیت داخلی با توجه به عملکرد پایین و هزینه‌های تولید بالا اعلام کرد و افزود: متاسفانه هنوز مسئولان درباره افزایش عملکرد این نوع برنج فعالیت خاصی نکرده‌اند و هزینه‌های تولید با گرانی نرخ ارز صعود چشمگیری داشته است، که این امر شرایط سوء استفاده ایجاد کرده است.

وی معتقد است از زمانی که برخی کارخانه‌های شالیکوبی وارد تجارت برنج شده و خودشان شالی از برنجکار خرید می‌کنند و بعد از انجام فرایند تبدیل به بازار برنج عرضه می‌کنند مشکلات بیشتر شده و راهکار مقابله با سودجویی مدیریت و نظارت هرچه بیشتر بر کارخانه‌های شالیکوبی است.

علیزاده شایق درباره روند نظارت و بازسازی کارخانه‌های شالیکوبی نیز به خبرنگار ما گفت: اوایل دهه هشتاد وزارت کشاورزی خوشبختانه طرح اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها را شروع کرد به این ترتیب که اول آمارگیری صورت گرفت و وضعیت کیفیت کارخانه‌ها مشخص شد. پس از آن موضوع اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها با سرعت و دقت مناسبی ادامه یافت اما متاسفانه از اوایل دهه 90 مثل اینکه مسئولان خسته شدن و اکنون نظارت چندانی بر کارخانه‌ها نیست و اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها هم به سرعت دهه هشتاد انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن برنج کشور درباره قیمت برنج در استان‌های شمالی به خبرنگار ما گفت: سقف قیمت برنج کیفی در بالاترین کیفیت و کمترین میزان خرده در این گیلان و مازندران کیلویی 20 هزار تومان است ولی واسطه‌ها و دلال‌ها هنگامی که محصول به شهرستان‌های دیگر می‌رسد با قیمت‌های غیر منطقی عرضه می‌کنند.

به گفته وی امسال از نظر اقلیمی بهترین شرایط تولید برنج تجربه شده و نزدیک به 200 هزار تن بیشتر از سال قبل برنج تولید شده است. به صورتی که بارندگی بهاری زیاد و آفتاب مناسب تابستان عاملی بوده که با کیفیت‌ترین برنج در سال زراعی جاری تولید شده باشد.

این مقام صنفی تاکید کرد: به همین دلیلی و با درنظر گرفتن تولید بیش از 2 میلیون و پانصد هزار تن برنج کمبود برنج برای تامین نیاز بازار حداکثر 500 هزار تن است و باید مسئولان برای همین میزان واردات مجوز صادر کنند.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها