براساس تازه ترین آمارهای جهانی، ایران همچنان جزو ۱۰ کشور دارای بیشترین تنش آبی قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۲۸۲۹۲
ایران جزو ۱۰ کشور پرتنش آبی

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، قطر، لبنان، ایران، اردن، لیبی، کویت، عربستان سعودی، اریتره، امارت، سن مارینو، بحرین، هند، پاکستان، ترکمنستان، عمان و بوتسوانا، از جمله کشورهایی هستند که در زمره کشورهای با بحران شدید بی‌ آبی قرار دارند.

میزان بارش‌های کشورمان براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به مدت مشابه پارسال با بارش ۱۶۹.۶ ملی متر با آن که از رشد ۱۰۱ درصدی برخوردار شده است اما نتوانسته هنوز اثر مثبتی بر روی افزایش منابع آب داشته باشد و نام کشورمان همچنان در فهرست کشورهای دارای تنش آبی بالا قرار دارد.

آمارهای رسمی بیانگر آن است که میزان مصرف آب نیز امسال با وجود کمبود منابع از رشدی ۴.۵ برابری نسبت به پارسال (۱۳۸ هزار مترمکعب) به ۲۵۰ هزار مترمکعب رسیده است.

قاسم تقی زاده خامسی، معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو ۲۲ شهریور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: کسری مخزن آب کشور به ۱۳۴ میلیارد متر مکعب رسیده و سالانه به طور متوسط ۵.۵ میلیارد به آن اضافه می شود که ۳۰ درصد از این کسری مربوط به سه استان شرق کشور است.

وی افزود: در همین سه استان ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال برای کشاورزی آب مصرف می شود که اگر این مصرف حدود سه درصد در سال کاهش یابد به اندازه همین تخصیص در نظر گرفته شده از دریا آب ذخیره خواهد شد و در نتیجه میلیاردها تومان صرفه جویی می شود.

این در حالی است که میانگین بارندگی‌های سالانه کشورمان ۲۸۰ میلی متر است اما سرانه مصرف هر ایرانی به ۲۲۰ لیتر در روز می رسد. سرانه مصرف هر فرد تهرانی به ۳۰۰ لیتر در روز بالغ شده است اما متوسط مصرف آب در جهان فقط ۸۰ لیتر برای هر نفر است که بیانگر مصرف بیش از حد ایرانی‌ها است.

پیشتر هم محمدعلی مصطفوی، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته بود: کسری مخازن آب‌های زیرزمینی کشور از آستانه تحمل آبخوان‌ها فراتر رفته است، در حال حاضر میزان کسری مخازن آب زیرزمینی به عنوان منابع حیاتی برای حفظ تمدن ایران به بیش از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب رسیده است که فقط حدود ۱۱۰ میلیارد مترمکعب از این رقم مربوط به ۲۰ سال اخیر است.
وی با تاکید بر اینکه کسری مخازن آب‌ های زیرزمینی با یک سال بارندگی مناسب جبران نخواهد شد، گفت: بایستی در نوع رفتار و نگاهمان نسبت به آب‌های زیرزمینی و همچنین اصلاح نوع بهره‌برداری و مصرف این منابع تغییر جدی داشته باشیم تا بتوانیم صدمات وارده شده به منابع آب زیرزمینی را جبران کنیم.

اکنون میزان مصرف آب در کشورمان نیازمندیک عزم جدی همگانی برای مدیریت صحیح است زیرا بی توجهی به مصرف بهینه عواقب زیانباری به همراه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها