درحالی صحبت از تصویب قانون تجارت طی چند روز اخیر مطرح شده که نباید فراموش کنیم این قانون کلیه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی ایران با کشورهای خارجی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از این رو هرچه دقیق‌تر و اصولی‌تر در این زمینه گام برداریم در واقع به تجارت کشور کمک کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۲۸۱۵۲
تا فرصت داریم؛ تجارت ایران را نجات دهیم

واقعیت این است که قانون تجارت ایران اگرچه در موارد بسیاری از همان روز اول تا به اکنون توانسته بخش‌های عمده‌ای از فعالیت‌های تجاری کشور را مدیریت کند؛ اما با درنظر گرفتن تغییرات معنادار تجارت بین المللی؛ می‌طلبید این قانون داخلی مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

اما فقط بررسی نقاط مبهم و آن بخش از قوانینی که متناسب با شرایط فعلی تجارت بین المللی نبود می‌بایست اصلاح می‌شد، نه اینکه بخواهیم از صفر تا صد قانون تجارت موجود را تغییر دهیم، آنهم تغییراتی که تک تک بندهایش می‌توانند اثرات قابل توجهی در مبادلات تجاری ایران ایجاد کنند.

نکته قابل تامل اینجاست که در این زمینه، یعنی قانون تجارت جدیدی که اکنون در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته اصولا نظرخواهی دقیق و مشخصی از بخش خصوصی یا اصلی‌ترین مخاطبانش صورت گرفته یا خیر؟ و اینکه خبری از افراد متخصص در حقوق تجارت بین الملل و همچنین بازرگانان بنام کشورمان بوده است؟

سوال‌هایی که شاید در نگاه اول اثرگذاری بالایی نداشته باشد، اما واقعیت امر اینجاست که این بی‌توجهی قطعا در آینده نزدیک مشکلاتی را به تجارت کشور تحمیل خواهد، آنهم درشرایطی که می‌دانیم سایه کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به‌هرحال چنین شد و قانون تجارت روی میز نمایندگان مجلس قرار گرفته و بخش‌هایی از آن شتابزده تصویب شده است اما بد نیست مسئولان و نمایندگان به این نکته توجه داشته باشند که تا وقتی هنوز زمان داریم باید جدی‌تر به این موضوع رسیدگی کنند، چون اگر همچنان این قانون دارای نکات مبهم و خلاءهای مشخصی باشد مورد سوء استفاده گروهی خاص قرار گرفته و بسیاری از سیاست‌های اقتصادی را با چالش جدی روبرو خواهد کرد؛ پس بیاییم تا هنوز فرصت داریم تجارت کشورمان را نجات دهیم.

محمدحسین برخوردار - عضو اتاق بازرگانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها