روحانی در جلسه بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی؛

تصمیمی برای مذاکره با آمریکا نداریم

رئیس جمهور گفت: ما هیچ تصمیمی برای مذاکره با آمریکا در هیچ مقطعی نداشته و نداریم.
کد خبر: ۱۲۲۶۴۹۴
تصمیمی برای مذاکره با آمریکا نداریم

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، حسن روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی گفت: البته پیشنهاد‌هایی به بنده شده و ما همیشه پاسخمان منفی بوده است و تاکید می‌کنم بحث مذاکره با آمریکا به صورت اصولی مطرح نیست، اما گفته ایم آمریکا قبلا در ۱+۵ با ما مباحثه در مورد مسائل داشته است، بنابراین اگر آمریکا تمام تحریم هایش را بردارد، چه با بازگشت و چه بدون بازگشت به برجام باز هم امکان پذیر است که در جلسه ۱+۵ مانند گذشته حضور پیدا کند.

روحانی با تاکید بر اینکه حضور آمریکا مشروط بر برداشتن کل تحریم هاست، خاطرنشان کرد:متاسفانه، چون ما نمی‌توانیم این موضوع را باز کنیم هر وقت حرف از مذاکره می‌زنیم صحبت از مذاکره دو جانبه است، اما ما وقتی می‌گوییم مذاکره، یعنی همه تحریم‌ها برداشته شود شرایطی که در گذشته در برجام داشتیم، برگردد.

رئیس جمهور گفت: به مذاکرات خودمان با گروه ۱+۴ ادامه خواهیم داد و اگر آن‌ها بتوانند نفتمان را به صورت نقد و یا نسیه بخرند و پول آن در اختیار ما باشد، گام‌های کاهش تعهدات را بر نمی‌داریم.

وی ادامه داد: اگر تا روز پنج شنبه مذاکرات به نتیجه نهایی نرسد ما مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم حالا که مشخص شده سیاست غلط آمریکا جواب نمی‌دهد و مشخص شده ملت ایران برابر این قدرت‌ها با صبر و مقاومت ایستاده است و به نتیجه خواهد رسید، امیدواریم آن‌ها با عقلانیت به مسیر درست و اجرای تعهدات برگردند.

رئیس قوه مجریه همچنین اظهار داشت: کاملا منظور ما واضح و روشن است، به زبان فارسی صحبت می‌کنیم البته گاهی ممکن است مترجمان حرف‌ها را بالا و پایین کنند که ما کاری با آن‌ها نداریم.

وی با بیان اینکه در ایران سیاست‌های ما از سوی رهبر معظم انقلاب ترسیم می‌شود و همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم، عنوان کرد: اینکه دشمنان فکر می‌کنند تفرقه بین دستگاه‌های مختلف در داخل ایران وجود دارد اشتباه است؛ ما در مسائل ملی، منافع ملی و مصالح ملی اختلافی نداشته و نداریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: ما در دولت با این تصمیم خیلی موافق نبودیم، اما، چون مجلس نظرموافق داشت تصمیم نهایی در اینجا گرفته شد. ما حالا یک وزارتخانه جدید داریم که قبلا به صورت سازمان اداره می‌شد و یک وزارتخانه دیگر ما هم وزیرش به عشق شما نمایندگان مجلس استعفاء داد.

روحانی درباره استعفا آقای بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش، گفت: من با این استعفا موافق نبودم، اما او در استعفایش به ضرورت شرکت در انتخابات مجلس اشاره کرده بود و با اصرار به دفتر من و اشاره به تنگی وقت برای استعفا نهایتا استعفا را پذیرفتم.

وی با اشاره به سوابق آقای بطحایی در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: او وزیر فعالی در دولت بود و هیچ اختلافی بین ما وجود نداشت؛ البته ما هیچ مشکلی با هیچ کدام از وزرای پیشین آموزش و پرورش نداشتیم.

روحانی همچنین با تشکر از زحمات آقای حسینی در سرپرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از آنچه انتظار داشتیم آقای حسینی توانست آموزش و پرورش را اداره کند.

آغاز همه چیز از آموزش و پرورش است

رئیس جمهور وزارت آموزش و پرورش را وزارتخانه‌ای پایه‌ای و اساسی خواند و گفت: اگر معنویت، نشاط، پیشرفت اجتماعی و صنعتی، اشتغال و قدرت ملی می‌خواهیم؛ آغاز همه چیز از آموزش و پرورش است.

روحانی در ادامه سخنانش در نشست رای اعتماد وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن قدردانی از اقای سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از ایشان بسیار راضی هستیم و بیش از آنچه فکر می‌کردیم به خوبی توانست آموزش و پرورش را اداره کند.



رئیس جمهور در خصوص وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز افزود: میراث فرهنگی از لحاظ فرهنگی و هویت ملی بسیار برای ما مهم است و شاید اگر نبود، کتاب نمی‌توانست هویت ملی ما را تبیین کند.

روحانی گفت: آنچنان که آثار شیراز و اصفهان و بقیه شهر‌های بزرگ ایران گویا است زبان کتاب قاصر و کوتاه است، زبان تمدن و معماری زبانی رسا و همه فهم است که ترجمه نمی‌خواهد و زبانی واحد دارد که همه دنیا آن را می‌فهمند.

رئیس جمهور افزود: کمتر استانی داریم که آثار ۷۰۰ الی هزار ساله نداشته باشد و بحمدالله همه استان‌های ما از نعمت بزرگ میراث فرهنگی که پرچمدار ایران است، برخوردار هستند بنابراین حفظ و معرفی این آثار فرهنگی به دنیا و عرضه به مردم داخلی و خارجی وظیفه ملی، فرهنگی و انقلابی همه ما است.

روحانی گردشگری را یکی از پیشران‌های اقتصاد و به ویژه اقتصاد امروز کشور خواند و گفت: امروز باید دو کار بزرگ انجام دهیم؛ در بحث اشتغال نباید بگذاریم در شرایط فشار اقتصادی جوانان ما بیکار بمانند، نباید بگذاریم که آمار بیکاری ما رشد کند بلکه باید در شرایط تحریم نیز آمار بیکاری را کاهش دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به محیط کسب و کار افزود: ما باید محیطی را ایجاد کنیم که مردم به خوبی بتوانند در این کشور سرمایه گذاری کنند و لذا موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است چراکه هم موجب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف کشور می‌شود و هم می‌تواند منجر به اشتغال بسیار خوب در کشور ما شود که امروز به آن بسیار نیاز داریم.

روحانی گفت: افتخار می‌کنم که دولت در شرایط تحریم توانست آمار بیکاری را کاهش دهد و از ۱۲، ۱ به ۱۰، ۸ برساند که به معنای آن است که همه بخش‌های اجرایی کشور و مجلس و سایر مسئولین در این زمینه فعال بوده اند.

رئیس جمهور وضعیت گردشگری کشورمان را رو به توسعه دانست و افزود: از آغاز دولت یازدهم تا امروز هر سال نسبت به سال قبل گردشگران بیشتری وارد کشور ما شده اند و امروز نیز برای ارز، ریال، اشتغال و فروش اجناس ما موضوعی بسیار مهم است و البته صنایع دستی در کنار گردشگری موجب تحرک در اشتغال می‌شود و هم معرف فرهنگ عظیم ایران ماست.

روحانی به معرفی علی اصغر مونسان به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: آقای مونسان پیش از این نیز در همین سمت در دولت فعالیت می‌کرد و عنصر فعال و بانشاط و پرکار و فردی خوش فکر است که از بهترین دانشگاه این کشور فارغ التحصیل شده است و برای به دوش کشیدن این بار مسئولیت آمادگی دارد امیدوارم با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو سال باقیمانده همچنان آقای مونسان در این سمت بتواند به عنوان وزیر مسئولیت را به عهده بگیرد.

وی همچنین درخصوص معرفی اقای محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای پایه‌ای و اساسی در کشور است و آغاز آنچه که برای آینده کشور می‌خواهیم، از آموزش و پرورش است؛ اگر معنویت، نشاط، پیشرفت اجتماعی و صنعتی، اشتغال و قدرت ملی می‌خواهیم، همه چیز از آموزش و پرورش آغاز می‌شود.

رئیس جمهور افزود: آموزش و پرورش سرمایه‌ای بسیار بزرگ و عظیم و به عنوان امانت مردم با ۱۴ میلیون دانش آموز امروز در اختیار ما است همچنین بیش از ۹۰۰ هزار نفر از عزیزانی که بار مسئولیت آموزش و پرورش را در سراسر کشور بر دوش گرفته اند و این کار بزرگ و عظیم را انجام می‌دهند.

روحانی آموزش و پرورش را وزارتخانه‌ای با پیچ و خم بیشتر از سایر وزارتخانه‌ها خواند و گفت: آقای حاجی میرزایی مزایای ویژه خود را دارد که شاید اگر وزیر دیگری بود مزایای ایشان را نداشت، او خوش خلق و خو و با اخلاق و ادب و از نظر نحوه برخورد انسان فوق العاده‌ای است و ما در طی این ۶ سال عصبانیت وی را ندیده ایم و تجربه نکرده ایم و در همه روز‌های سخت دبیری دولت را که کار سختی است و تنظیم برنامه‌ها برای دولت است به خوبی و با نظم و حوصله و با دقت انجام داده است و ندیده ایم که بحثی را به دولت بیاورد که در متن اشتباه داشته و در چارچوب‌ها تغییراتی باشد که نشان از دقت و حوصله و پرکاری آقای حاجی میرزایی است.

رئیس جمهور افزود: می‌دانم که معلمان عزیز ما مطالباتی دارند و ما باید همچنان در کنار آن‌ها باشیم و به آن‌ها کمک کنیم، آقای حاجی میرزایی این توان را هم از لحاظ تحصیلات و سابقه کار علمی معلمی در طول سالیان دراز و تجربه ۲۰ ساله در آموزش و پرورش دارد و کاملا برای این کار مهیا است.

وی گفت: معتقدم در دوران آقای حاجی میرزایی ما می‌توانیم شاهد تحول بسیار خوبی در آموزش و پرورش باشیم این وزارتخانه برای آینده همه ما بسیار اهمیت دارد لذا از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم به این دو وزیر پیشنهادی رای دهند تا ما بتوانیم با همه افراد مورد نیازمان در کابینه فعالیتمان را ادامه دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی افزود: امروز بار بسیار سنگینی بر دوش آموزش و پرورش قرار دارد و امیدواریم این بار امانت را همگی به این دو عزیز بسپاریم و بتوانیم در شرایط سخت کشور در این مسیر موفق باشیم.

مقاومت‎، پایه اصلی راهبرد مقابله با دشمن است

روحانی اتکای ملت ایران به خود را پایه اصلی راهبرد مقابله با دشمن دانست و تاکید کرد: بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم همچنان که بدون دیپلماسی فعال نیز مسیر ما دشوار خواهد بود.

رئیس جمهور، کاهش فشار‌های اقتصادی بر مردم را ضروری دانست و افزود: البته در این چارچوب رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا برکات بسیاری داشته است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای این پیشنهاد را مطرح کردند و فرمودند اگر نظری دارید بعدا صحبت شود، اما اصل این موضوع مقبول همه باشد و ما هم پذیرفتیم و بر آن مبنا این شورای عالی تشکیل شد که خیر و برکات فراوان داشت و امیدواریم در آینده هم برکات بیشتری داشته باشد.



رئیس جمهور نمایندگان مجلس را حامیان اصلی دولت دانست و گفت: شما به وزرا رای دادید و دولت با تعیین وزرا از جانب رئیس جمهور با رای شما کارش را آغاز کرد پس با کمک شما می‌تواند در مسیر قانونی اش قدم بردارد.

روحانی تاکید کرد: با کمک شماست که در روز‌های سخت کنونی می‌توانیم با وحدت‏، اتحاد و یگانگی از مشکلات عبور کنیم، ولو اینکه روز‌های سختی بر مردم گذشته است و باز روز‌های سختی هم خواهد بود.

وی‏ با بیان اینکه مقاومت ملت پیروزی بدست آورده است، افزود: پس از اردیبهشت سال ۹۸ که تحریم‌ها شدیدتر شد و به اصطلاح خودشان تحریم‌ها را ۱۰۰ درصدی و از همه ابزار‌ها استفاده کردند، آنچنان فشاری بر کشور‌های دیگر اعمال شد که اگر هواپیمایی به طرف ما پرواز می‌کرد یا هواپیمایی از ایران به کشور دیگری بر می‌خاست به قول ما ایرانی‌ها چهار چشمی مراقبت می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: اگر کشتی یا قایقی از بندر ما به سمت مقصد مشخصی حرکت کند با مراقبت کامل تحت پایش و نظارت بی سابقه آنان است. شاخص‌های اقتصادی در دو سه ماه اخیر باید مشخص کند که آیا مقاومت ملت ایران ثمربخش بوده است؟

وی گفت: بر اساس نامه چند روز پیش بانک مرکزی شاخص بهای تولید کننده نشان می‌دهد که ماه گذشته در مقایسه با ماه قبل از آن رشد این شاخص فقط ۷ دهم درصد یعنی کمتر از یک درصد رشد بوده و در ماه گذشته در مقایسه با نقطه به نقطه سال قبل، هشت واحد درصد کاهش داشته است که این نشان می‌دهد اثرش در چند ماه آینده در تورم مصرف کننده ظاهر می‌شود.

رئیس جمهور، این علامت را خوب و مثبت دانست و افزود: قیمت ارز نیز در دو ماه اخیر از ثبات نسبی برخوردار است که این نشان می‌دهد بازار ارز نوعی آرامش دارد و بازار سرمایه نیز امیدوار کننده است.
آقای روحانی گفت: این به معنی امیدواری مردم به تولید است و اگر مردم به تولید امیدوار نباشند به بازار سرمایه مراجعه نمی‌کنند.

وی افزود: شاخص‌های صنعتی نشان می‌دهد هم در زمینه دریافت مجوز‏، هم در بهره برداری از کارگاه‌های صنعتی در مقایسه با پارسال رشد‌های ۱۸ تا ۲۰ درصدی داریم که این به معنی این است که خلاف همه تبلیغات که تمرکز کرده اند تا روحیه ملت ما را تضعیف کنند مردم ما در مسیر آبادانی و تولید در حرکتند.

رئیس جمهور گفت: اینکه در آغاز امسال ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن شهری و روستایی را آغاز و اعلام می‌کنیم که ترمیم و ساخت مسکن در امسال و سال آینده به ۹۰۰ هزار واحد خواهد رسید به معنی حرکت مثبت اقتصادی جامعه ماست.

بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم

رئیس جمهور با اشاره به بی عملی اروپایی‌ها نسبت به تعهدات شان در چارچوب برجام و فرصت تاریخی ایران به ۱+۴، افزود: استراتژی ما در این مسیر دو پایه بود، مقاومت داخلی و از طرف دیگر دیپلماسی فعال؛ بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم.

روحانی با اشاره به دوران جنگ دفاع مقدس، گفت: برخی از کشور‌های مرتجع منطقه فرودگاه را در اختیار آن‌ها (رژیم صدام حسین) گذاشته بودند و علی رغم همه این تلاش‌ها و حصری که برای ما به وجود آورده بودند، رزمندگان بزرگ و دلاور، ارتش، سپاه، بسیج ما و همه مردم با دادن عزیزترین فرزندان خود پیروزی را به دست آوردند.

رئیس جمهور افزود: این جنگ تحمیلی دوم که از نوع اقتصادی، روانی و سیاسی است سرنوشتی بهتر از آن جنگ نخواهد داشت؛ در این جنگ تحمیلی هم ملت ما پیروز صحنه است و این امروز یک ادعا نیست.

روحانی گفت: در آغاز راهبردی که نظام ما در برابر توطئه آمریکا اتخاذ کرد؛ راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود؛ ما با صبر انقلابی و تدبیر عقلانی نگذاشتیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم.

رئیس جمهور افزود: از زمانی که آمریکایی‌ها ابرقدرتی خود را آغاز کردند، برای اولین بار در تاریخ جهان است که علیه یک ملت و یک کشور برنامه ریزی و توطئه می‌کنند و دنیا به آن‌ها روی خوش به آن‌ها نشان نمی‌دهد و رأی مثبت به آن‌ها نمی‌دهد و راه آن‌ها را نمی‌پذیرد؛ حداقل در بیان و زبان و سیاست با ملت ایران همنواست و از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع حقوقی و دادگاه بین المللی ملت ایران پیروز این صحنه بوده است.

وی گفت: شما نمونه دیگری پیدا کنید که آمریکا در یک توطئه بزرگ جهانی وارد شده و تنها مانده باشد؛ واشنگتن و اذنابش یک رژیم منحوس نامشروع و دو سه کشور کوچک در کنار آمریکا مانده اند و کل ملت ایران خود را در کنار ملت‌های جهان و حتی دولت‌های بزرگ جهان می‌بینند.

رئیس جمهور افزود: اولین گام ما در این راه و مسیر‏، دادن یک فرصت تاریخی به کشور‌های ۱+۴ بود و در این فرصت تاریخی آن‌ها می‌توانستند به تعهدات خود عمل کنند که اگر به تعهدات خود عمل می‌کردند ما نیز به کلیه تعهدات مان در برجام عمل می‌کردیم.

روحانی گفت:​ بنابراین آمریکا نه تنها از نظر سیاسی، اجتماعی و افکار عمومی بلکه حتی از لحاظ اقتصادی نیز شکست می‌خورد و متأسفانه بعد از خیانت و تخلف آمریکا و زیرپا گذاشتن تعهدش، اروپایی‌ها هم یا به وظیفه خود عمل نکردند یا نتوانستند انجام دهند؛ که آنچه ما می‌فهمیم هردو است.

رئیس جمهور افزود: جایی می‌توانستند که تعهدات شان را انجام ندادند و در جایی دیگر نیز شاید با مشکلاتی مواجه بودند.

روحانی تأکید کرد: استراتژی ما در این مسیر دو پایه بود، مقاومت داخلی و از طرف دیگر دیپلماسی فعال؛ بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم.

مذاکرات به نتیجه نرسد، گام سوم حتمی است

رئیس جمهور گفت: چنانچه مذاکرات به نتیجه ملموسی نرسد گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی برداشته می‌شود.

روحانی در جلسه امروز رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی گردشگری و جهانگردی تصریح کرد: صبر راهبردی یکساله جمهوری اسلامی ایران برای عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود از هجدهم اردیبهشت سال ۹۸ به پایان رسید صبری که به اعتقاد من برای اثبات حسن نیت ایران به جهان و تاریخ کافی بود.

وی افزود: گام‌های ایران برای کاهش تعهدات بعد از اتمام فرصتی دو ماهه انجام شد و در پی آن گام دوم نیز در قبال کنار گذاشتن تعهدات یا کاهش شدید تعهدات طرف‌های برجام برداشته شد، اما در عین حال دریچه مذاکره با کشور‌هایی همچون چین و روسیه که روابط نزدیکتری با ایران دارند و همچنین دیگر کشور‌های اروپایی باز بوده و هست.

رئیس جمهور گفت: در پایان دو ماهه دوم نیز اگر روند مذاکرات و تماس با کشور‌های ۴+۱ به نتیجه نرسد گام سوم در روز‌های اینده برداشته خواهد شد ضمن اینکه هم اکنون تماس‌ها با برخی کشور‌ها ادامه دارد و اگر این مذاکرات به نتیجه برسد امکان تجدید نظر در روند کاهش تعهدات وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه هر چند برداشتن گام‌های جدید ایران در روند کاهش تعهدات حل مشکل را دشوارتر خواهد کرد افزود: درعین حال گام‌های ما به گونه‌ای است که هر زمان اراده کنیم امکان بازگشت به نقطه اول وجود دارد و این روند خیلی زمانبر نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دروازه دیپلماسی را نبسته است و نخواهد بست و تعامل سازنده با جهان سیاست دولت یازدهم و دوازدهم بوده و هست و این مسیر ادامه خواهد یافت.

وی دیپلماسی و مقاومت را دو سلاح مکمل برای پیشبرد اهداف کشور دانست و از رسانه‌ها خواست تا ازایجاد دوگانه مقاومت و دیپلماسی پرهیز کنند.

رئیس جمهور نیاز امروز کشور را وحدت و یکپارچگی برای حل مشکلات دانست و افزود: نباید صدای دشمن از حنجره برخی گروه‌های داخلی ولو گروه‌های مخالف دولت شنیده شود چراکه عده‌ای حنجره خود را برای پژواک صدای دشمن اجاره داده اند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاورد‌های اقتصادی دولت دوازدهم با وجود فشار‌های تحریم گفت: دولت دوازدهم موفق شد برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مشارکت در یک پیمان منطقه‌ای اقتصادی با اوراسیا زمینه را برای فعالیت‌های اقتصادی منطقه‌ای هموار کند همچنین انجام مبادلات تجاری با برخی کشور‌های دنیا براساس پول ملی از دیگر دستاورد‌های دولت برای شکستن هیمنه دلار و ناکام گذاشتن سیاست‌های تروریسم اقتصادی امریکا بود.



وی افزود: تمام عمر کاری دولت‌های یازدهم و دوازدهم بجز یک مقطع یک سال و نیمه در تحریم گذشت، اما با این وجود موفق به راه اندازی ۱۵ فاز پارس جنوبی و ۱۴ طرح عظیم پتروشیمی در کشور شد و در بخش کشاورزی ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش سیستم‌های نوین ابیاری قرار گرفت و طرح‌های عظیمی در خوزستان و سیستان بلوچستان اجرا شد همچنین طرح‌های آّبرسانی، برق رسانی روستایی و اتصال روستا‌ها به خطوط تلفن و اینترنت به صورت روزانه در کشور در حال اجرا است.

رئیس جمهور گفت: دولت با بسیج تمامی امکانات برای حل مشکلات زلزله زدگان سال ۹۶ و سیل سال جاری اقدام کرد تلاشی که هیچ شباهتی به دولت تحت تحریم نداشت و با شادابی و نشاط به این مهم همت گمارد و این نشان از نتیجه بخش بودن مسیر دیپلماسی و مقاومت درکنار یکدیگر است.

نگاه دنیا به ایران پس از ۱۶ ماه مقاومت عوض شده است

رئیس جمهور گفت: نگاه دنیا به ایران پس از ۱۶ ماه مقاومت عوض شده است و دشمنان به این نتیجه رسیده اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو در آورند.

روحانی که از ابتدای جلسه علنی امروز مجلس برای معرفی دو وزیر آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صحن علنی حاضر شده است در ابتدای سخنان خود افزود: در خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه و ریاست محترم مجلس برای معرفی دو وزیر از کابینه هستیم.

وی گفت: در آغاز لازم می‌دانم ایام سوگواری و شهادت مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اهل بیت، یاران و اصحاب ایشان را به ملت بزرگ ایران و همه مسلمانان تسلیت عرض کنم و امیدوار هستم که همه ما بتوانیم پیرو راه آن عزیزی باشیم که گفت؛ من برای سامان دادن به امور جامعه و نجات امت از انحراف و نفاق، قیام و نهضت خود را آغاز کردم و اراده و تصمیم من امروز فرمان به خوبی‌ها و نهی و بازداشتن از پلشتی‌ها و زشتی هاست، راه من راه جدم، پدرم و راه برادرم خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: همه امید ما این است که بتوانیم پیرو راه آن بزرگوار باشیم و برای اصلاح جامعه در هر زمان بکوشیم و بتوانیم در مسیر استقرار خوبی و پاک کردن جامعه از بدی ها، ازهیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

روحانی گفت: محضر نمایندگان عرض می‌کنم که شرایط امروز کشور، شرایط سخت و پیچیده‌ای است و نیازمند نقش آفرینی استثنایی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه و سایر ارکان کشور است.

رئیس جمهور افزود: به یاد ندارم که هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته همانند ایران امروز، در فشار اقتصادی بی حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد.

وی گفت: طراحی بر این بود که از ۱۶ ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام و اجرا می‌شود، کشور حداکثر شش ماه بیشتر تاب آوری نداشته باشد و اگر ما به تاریخ کشور‌های دیگر مراجعه کنیم با چنین تحریمی که از تحریم صادرات نفت و سایر موارد گرفته تا تحریم‌های بانکی، کشتیرانی، بیمه و سایر تحریم‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم، هیچ کشور معمولی نمی‌توانست شش ماه مقاومت کند.

رئیس جمهور افزود: اینکه در طراحی آن‌ها چنین بود که بعد از شش ماه یعنی در پایان سال میلادی گذشته چیزی از نظام، انقلاب، دولت و مجلس باقی نمانده باشد با محاسبات عادی محاسبه خیلی غلطی نبود، اما وقتی این محاسبه در برابر یک ملت آبدیده و ملتی که فراز و نشیب فراوانی را در تاریخ دیده، دارای فرهنگ بلند بوده، ایمان قوی و اعتقاد به خاندان رسالت داشته و همواره پشت سر پرچم سالار شهیدان آماده ایثار و فداکاری برای آرمان خود بوده، البته در برابر چنین ملتی این محاسبات غلط و نادرست بود.

روحانی با بیان اینکه نگاه دنیا به ایران پس از ۱۶ ماه مقاومت عوض شده است، گفت: آن‌ها به این نتیجه رسیده اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو در آورند.

رئیس جمهور افزود: اینکه امروز این همه پیغام و پسغام با واسطه در سراسر جهان مشاهده می‌کنیم به خاطر همین یاسی است که امروز در نقشه و افکار دشمن مستولی شده است و آن‌ها به این واقعیت رسیده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها