دبیرکل خانه اقتصاد با اشاره به نزولی شدن نرخ ارز در بازار معتقد است این اتفاق اگرچه می‌تواند اثرات روانی مناسبی در اقتصاد ایجاد کند اما به دلیل اینکه مبتنی بر تولید و صادرات نیست، نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۶۴۷۲
بخش خصوصی به نرخ ارز فعلی اعتماد ندارند / کاهش نرخ ارز ناشی از تولید نیست

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود دانشمند در این زمینه گفت: ساختار اقتصادی ایران برمبنای فروش نفت شکل گرفته و از آنجا که فروش نفت توسط دولت صورت می‌گیرد هرگونه نوسان در نرخ ارز مرتبط به سیاست‌ها و عملکرد دولت خواهد بود.

دانشمند در ادامه افزود: بارها در اقتصاد تجربه کردیم زمانی که دولت ارز زیادی به بازار تزریق کرده نرخ ارز کاهش چشمگیری داشته و در جهت عکس هرزمان که سیاست انقباضی در این زمینه داشته روند افزایشی نرخ ارز تجربه می‌شود که امروز هم دقیقا چنین اتفاقی افتقاده است.

دبیرکل خانه اقتصاد معتقد است، طی چندماه اخیر کاهش نرخ ارز تاکیدی براین نکته است که عرضه ارز از سوی دولت و بانک مرکزی در راستای اهدافی که برای خود ترسیم کرده‌اند افزایش یافته و ادامه چنین سیاستی از سوی دولت با استناد به موانع موجود فروش نفت تقریبا دور از انتظار است.

وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی با تجاربی که از این روند نوسان نرخ ارز در اقتصاد کشورمان دارند اکنون به کاهش نرخ ارز در بازار واکنش معناداری نشان نداده‌اند و به نوعی می‌تواند گفت به این اتفاق بی‌اعتماد هستند، چون هرلحظه امکان تغییر سیاست‌های دولت و درنتیجه نوسان نرخ ارز وجود دارد.

به گفته دانشمند زمانی می‌توان به نرخ ارز در بازار اعتماد کرد که رونق تولید و توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشیم که متاسفانه در شرایط فعلی چنین اتفاقی نیافتاده و نمی‌توانیم رسما اعلام کنیم که مثلا به دلیل رشد صادرات غیرنفتی ایران اکنون نرخ ارز به کانال ده هزار تومان رسیده و این روند ادامه دارد.

این عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: نرخ دستوری برای ارز در بازار بلای جان تولید خواهد بود چون در برخی موارد رانت‌های گسترده‌ای را برای گروهی خاص ایجاد می‌کند و در سوی دیگر قدرت برنامه‌ریزی تولیدکنندگان برای اینده را به حداقل می‌رساند.

دانشمند به خبرنگار ما گفت: کوتاه بودن یا مبهم بودن افق‌های اقتصادی برای تولیدکنندگان یا بازرگانان می‌تواند در میان مدت و بلند مدت باعث خروج آنها از چرخه اقتصادی و در نتیجه بیکاری می‌شود، دقیقا اتفاقی که امروز در اقتصاد تجربه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: مقطعی بودن سیاست‌های کلی مسئولان دولتی در تولید، صادرات و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی عاملی است که نمی‌توان از آنها به عنوان محرک تولید یاد کرد و درصورت ادامه یافتن چنین شرایطی احتمالا مشکلات بیشتری در آینده اشتغال، اقتصاد و معیشت خانواده‌ها خواهیم داشت.

دبیرکل خانه اقتصاد تصریح کرد: نرخ ارز باید در بازار آزاد عرضه و تقاضا تعیین شود به این معنی که تولید آنچنان رونق داشته باشد که علاوه بر بازار داخلی در بازارهای صادراتی هم محصول یا خدماتی برای عرضه داشته باشیم، اینگونه است که می‌توانیم امیدوار باشیم نه تنها نرخ ارز در منطقه منطقی خود تثبیت می‌شود بلکه تورم، اشتغال و بطور کلی معیشت خانواده نیز تامین خواهد شد.

این فعال اقتصادی درپایان گفت: برای رسیدن به شرایط مطلوب اقتصادی و ثبات نرخ ارز بهترین گزینه این است که دولت ازهرگونه فعالیت اقتصادی فاصله گرفته و تنها به دنبال تسهیل شرایط کسب و کار برای بخش خصوصی باشد، چون فعالان بخش خصوصی به خوبی می‌دانند چطور از فرصت‌های موجود استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها