رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به انتشار آمار تسهیلات ارایه شده سال جاری به تولیدکنندگان اعلام کرد: آمارهای منتشر شده اخیر درباره تسهیلات ارایه شده به تولیدکنندگان اغلب مربوط به استمهال دیون گذشته است، نه اینکه تسهیلات جدیدی به تولیدکنندگان پرداخت شده باشد.
کد خبر: ۱۲۲۶۱۰۹
کمک خاصی در راستای رونق تولید ندیدیم / ارایه آمار غیرواقعی تسهیلات ارایه شده، خیانت به تولید است

به‌گزارش جام جم آنلاین، عبدالوهاب سهل‌آبادی در این زمینه گفت: طی سنوات اخیر مسئولان هنگامی که قصد ارایه آمار از تسهیلات ارایه شده به تولیدکنندگان را دارند معوقات بانکی آنها را نیز استمهال کرده و به عنوان تسهیلات جدید منظور می‌کنند که این خیانت به تولیدکنندگان است.

سهل‌آبادی در ادامه افزود: درنظر گرفتن معوقاتی که اغلب تولیدکنندگان هیچ نقشی در ایجاد شدن آن نداشتند به دلیل محاسبه بهره‌های بانکی در این معوقات نه تنها امتیازی برای تولید نیست بلکه آنها را بدهکارتر و به مرز ورشکستگی آنهم در سال رونق تولید نزدیک می‌کند.
وی تاکید کرد: اگر به اسناد و مدارک تسهیلات ارایه شده در سال جاری توجه دقیق داشته باشیم می‌بینیم بخش عمده‌ای از ارقام اعلام شده همان تسهیلات گذشته و معوقاتی است که استمهال شده و دوباره برای تولیدکنندگان محاسبه می‌شود، این نه به رونق تولید کمکی می‌کند نه ایجاد اشتغال خواهد کرد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره ایجاد معوقات بانکی در میان تولید کنندگان اظهار کرد: بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم طی دوسال گذشته سهم بالایی از این معوقات به دلیل سیاست‌های ارزی، هدفمندی یارانه‌ها، تصمیم‌های غیراصولی و سوء‌مدیریت بوده بنابراین حالا که تولیدکنندگان هیچ نقشی در این زمینه نداشتند بهتر است این معوقات حداقل برای مدتی فریز شوند نه اینکه سالانه دوباره به عنوان تسهیلات جدید تولید محاسبه شوند.
به گفته وی این شیوه برخورد با تولید فقط باعث غرق شدن تولیدکنندگان و حذف مشاغل در سطح کشور می‌شوند نه اینکه عاملی باشد برای توسعه و رشد اقتصادی ایران به همین دلیل شاید بهترین گزینه دوری از شعار و نزدیک شدن به اجرای سیاست‌های اصولی، اقتصادی و علمی در این زمینه است.
سهل‌آبادی معتقد است امسال که مقام معظم رهبری نام رونق تولید را برای سال انتخاب فرموده‌اند تولیدکنندگان به خوبی پیام ایشان را لبیک گفته و اقدام کردند که حفظ تولید و صادرات آنهم در شرایط جنگ اقتصادی گواه آن است، بنابراین این خود تولیدکنندگان هستند که در این زمینه گام موثر برداشته‌اند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید براینکه هنوز هیچ اقدام مشهودی از سوی مسئولان در راستای رونق تولید برداشته نشده به خبرنگار ما گفت: هرچه در بخش تولید اتفاق افتاد مربوط به همت و تلاش خود تولیدکنندگان بوده تا بتوانند اشتغال و نیازهای جامعه را تامین کنند اما متاسفانه بسیاری از مسئولان مربوطه تنها به برگزاری نشست‌ها و جلسات پشت درهای بسته اقدام کرده و خبری از اقدامات عملی در این راستا نیست.
وی همچنین درباره حجم بالای نقدینگی در اقتصاد نیز به خبرنگار ما گفت: از آنجا که هنوز هیچ برنامه اصولی و منطقی از سوی بانک‌مرکزی جهت جذب 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی در ایران ارایه نشده باید بدانیم این حجم بالای نقدینگی بلای جان تولید شده و به هیچ عنوان اجازه شکل گرفتن یک فعالیت اقتصادی مولد را در کشورمان نمی‌دهد.
به گفته سهل‌آبادی فعالیت‌های دلال‌بازی در بازارهای کاذب مثل خودرو، ارز، مسکن و طلا طی سه سال اخیر نشان داده که جذابیت این بازارها برای صاحبان سرمایه بسیار بالاتر است تا اینکه بخواهند در تولید سرمایه‌گذاری کنند، حالا این سئوال مطرح می‌شود که در چنین شرایطی چطور انتظار رونق تولید داریم؟
وی تاکید کرد: اگر مسئولان سیستم بانکی نتوانند انگیزه‌های سفته‌بازی را با ارایه راهکارهای منطقی در بازار ایران حذف کنند قطعا در کوتاه مدت مشکلات عمده‌ای برای تولید ایجاد می‌شود چون این نقدینگی به هر سمتی که حرکت کند همچون آوار برسر تولیدکنندگان خواهد بود.
عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها