وزیر ارتباطات گفت: ماهواره ناهید یک، آماده و آزمایش‌های نهایی آن انجام شده است.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۷۷
ماهواره «ناهید یک» آماده است

به گزارش جام جم آنلاین، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه بازدید رسانه‌ای از ماهواره در حال آماده سازی «ناهید یک» در پژوهشگاه فضایی ایران در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: این ماهواره آماده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری گفت: ماهواره ناهید یک، آماده و آزمایش‌های نهایی آن انجام شده است.

آذری جهرمی افزود: آخرین آزمایش‌ها که تست‌های سازگاری با پرتابگر است، طی شده است و به محض اینکه پرتابگر آماده شود، ماهواره هم تحویل می‌شود.

وی گفت: دو تا سه هفته هم برای آزمایش‌های نهایی نیاز است و بعد در مدار قرار می‌گیرد.

ماهواره ناهید یک سالم و ماهواره‌های دیگر در راه است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که ماهواره ناهید ۱ صحیح و سالم در پژوهشگاه فضایی و در حال طی مراحل آزمایش‌های نهایی است و هر زمان که اعلام آمادگی شود، آماده تحویل خواهد بود.
پس انتشار تصاویر ادعایی از انفجار موشک در یک پایگاه موشکی در ایران و طرح ادعای شکست پرتاب ماهواره ناهید ۱، صبح امروز، محمدجواد آذری جهرمی، برای اثبات کذب بودن این ادعا، خبرنگاران را جهت بازدید از این ماهواره به پژوهشگاه فضایی دعوت کرد.

پس از بازید خبرنگاران از ماهواره ناهید ۱، وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه ماهواره ناهید ۱ صحیح و سالم در اتاق تمیز و در حال انجام آزمایش‌های نهایی است و همینجا به آن سلام میکنیم، گفت: این ماهواره آماده تحویل است و هر زمانی که دوستان ما اعلام آمادگی کنند برای طی فرایند در مدار قرار گرفتن آماده تحویل خواهد بود.

تحویل ماهواره «پارس»؛ آذر

وی در ادامه با اشاره به ماهواره «پارس» گفت: در گوشه دیگر اتاق تمیز پژوهشگاه فضایی هم ماهواره پارس در حال طی آخرین مراحل تجمیع قرار دارد و آذرماه آماده تحویل می‌شود و ماهواره ظفر هم در دانشگاه علم و صنعت در حال آماده سازی نصب دوربین هاست که قرار بود تا پایان شهریورماه برای آغاز آزمایش‌های فنی آماده شود، اما احتمالاً ۵ هفته تأخیر خواهد داشت.

آقای آذری جهرمی درباره تصاویر ادعایی از انفجار موشک در پایگاه سمنان گفت: ما اطلاع دقیقی از آنچه در سمنان اتفاق افتاده نداریم و بهتر است در این زمینه دوستان ما توضیح دهند. اما آنچه به ما مربوط است ماهواره ناهید اینجاست و در رابطه با آزمایش در مدار قرار دادن این ماهواره هیچ اتفاقی نیفتاده است.

آقای ترامپ حتماً تصاویر انهدام پهپاد آمریکایی را هم منتشر کنید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره توئیت شب قبل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و طرح این ادعا که آمریکا در حادثه انفجار پرتاب موشک ماهواره بر سفیر نقشی نداشته است، گفت: در رابطه با اظهارنظر آمریکایی‌ها درباره پایگاه سمنان فکر می کنم مناسبتر باشد که مسئولان ذیربط اظهارنظر کنند.

وی افزود: اما آقای ترامپ ادعا کرده بود ما دخل و تصرفی در انفجار سمنان نداشتیم. در این رابطه نه به عنوان وزیر ارتباطات بلکه به عنوان یک ایرانی علاقه مندم عرض کنم که اگر شما تصاویر انفجار ادعایی را منتشر کردید حتماً تصاویر انفجار و انهدام پهپاد آمریکایی را که به مرز‌های سرزمینی ایران تجاوز کرده بود و توسط نیرو‌های مسلح ایرانی سرنگون شد، هم در اختیار دارید. اگر تصاویری با این کیفیت از لحظه انفجار پهپاد خودتان را هم دارید منتشر کنید تا کروکی دقیق محل سقوط آن مشخص شود که به نظرم افکار عمومی جهانی علاقه مند است در این رابطه اطلاع داشته باشد.

رفع نیاز‌های ارتباطی و دیتایی با پرتاب ماهواره ناهید

آذری جهرمی در ادامه درباره ویژگی‌های ماهواره ناهید گفت: ماهواره ناهید یک ماهواره مخابراتی است که در باند UHF و KU امکان ارتباطات مخابراتی را در مدار ۲۵۰ کیلومتری با مدت مأموریت ۲.۵ ماه فراهم می کند.

وی افزود: دوربینی روی این ماهواره تعبیه شده، البته مأموریت اصلی آن تصویربرداری نیست، اما امکان ارسال تصاویر را هم خواهد داشت. فناوری که با پرتاب این ماهواره برای اولین بار در ایران و در ماهواره‌های ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد امکان باز شدن سلول‌های خورشیدی پس از قرارگیری در مدار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این فناوری می تواند نیاز ما برای منظومه‌های مخابراتی را تکمیل کند. وقتی این مدل ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفت و آزمایش‌های لازم روی آن انجام شد، میتوانیم با تولید زیادی از این نوع ماهواره‌ها مجموع‌های از منظومه‌های ماهوار‌های ارتباطی در لایه لئو داشته باشیم تا نیاز‌های ارتباطی و دیتایی ما را برطرف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها