رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران در گفتگو با جام جم آنلاین :

می‌توانیم ایران را هاب صادراتی کفش منطقه کنیم/ دستاورد شرایط فعلی رونق تولید نیست

رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به اهمیت رونق تولید در این صنعت اعلام کرد: برای رسیدن به رونق تولید برنامه‌ریزی و تسهیل کسب و کار لازم است نه اینکه جلسه پشت جلسه داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۵۱۰۰
می‌توانیم ایران را هاب صادراتی کفش منطقه کنیم/ دستاورد شرایط فعلی رونق تولید نیست

به گزارش جام جم آنلاین، محمد عرب در این زمینه گفت: علی‌رغم اینکه شش ماه از ابتدای سالی که مقام معظم رهبری نام آن را رونق تولید تعیین کرده‌اند گذشته هنوز یک خط قانون یا دستورالعمل برای تولید در این صنف تغییر نکرده است.
عرب در ادامه افزود: رونق تولید یعنی باز کردن گره‌کور از پای تولیدکنندگان و حذف موانع کسب و کار درحالی که می‌بینیم اگرچه روی کاغذ همه چیز خوب و منطقی پیش می‌رود اما در واقعت عمل تولیدکنندگان هیچ تغییر تجربه نکرده‌اند و هنوز مشکلاتی برای تولید دارند.
این مقام صنفی معتقد است درصورت حمایت‌های قانونی ایران می‌تواند هاب صادراتی کفش منطقه شناخته شده و در اشتغال و ارزآوری بالایی برای اقتصاد ایجاد کند، اما همانطور که قبلا اشاره شد خبری از رونق تولید نیست چون واقعا مسئولان مربوطه برنامه مدون و اصولی برای این منظور ارایه نکرده‌اند.
وی ضمن اشاره به سرانه مصرف کفش در ایران اظهار کرد: براساس آمارهایی که در کشور داریم میزان صرف سالانه این کالا 200 میلیون جفت یعنی به ازای هر نفر 5/2 جفت کفش، اما اگر واقعا حمایت شویم میزان تولید دوبرابر نیاز کشور خواهیم داشت که همین روند صادراتی مناسبی خواهد شد.
عرب تاکید کرد: وقتی درباره حمایت سخن می‌گوییم اغلب مسئولان به دنبال ارایه تسهیلات بانکی یا ارزی می‌روند درحالی که واقعا صنعت کفش ایران امروز حتی به یک ریال تسهیلات نیاز ندارد فقط حمایت قانونی و حذف قوانین دست و پاگیر از تولید کفایت می‌کند.
به گفته عرب اغلب صنایع ما از جمله صنعت کفش مشکلاتی را که امروز تجربه کرده‌اند معلول بی‌توجهی‌های گذشته و همچنین سوء‌مدیریت‌های سنوات قبل است اما امروز که بالاترین مقام کشور تاکید به رونق تولید دارند بهتر است مدیران میانی و وزارتخانه‌های مربوطه در این زمینه با مشورت بخش خصوصی فکری اساسی داشته باشند.
وی درباره فعالیت‌های ستاد تسهیل کسب و کار نیز به خبرنگار ما گفت: این ستاد فعالیت‌هایی داشته اما تولید موردی مشکلاتش برطرف نمی‌شود بلکه باید ریلی بدون دست‌انداز برای تولید در هر زمینه‌ای ایجاد کنیم که تولید کننده روی این ریل بدون هرگونه نگرانی حرکت کند، درحالی که امروز همه تولیدکنندگان باید موردی برای برطرف شدن مشکلات اقدام کنند.
رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران تصریح کرد: مشکلاتی که در صنایع مختلف وجود دارد ریشه‌ای هستند و حاصل سال‌ها چالش بوده‌اند بنابراین یکشبه نباید انتظار داشته باشیم همه آنها برطرف شود اما روندی که امروز می‌بینیم روندی مثبت و به سوی اهداف تعیین شده عالی نیست.
وی تصریح کرد: صنعت کفش یکی از اشتغالزاترین صنایع در کشور است که اتفاقا سابقه‌ای درخشان و قابل توجه به خود دیده بنابراین اگر این صنعت حمایت شود مشکل بسیاری از بیکاران مملکت نیز برطرف خواهد شد به این دلیل که هر 20 جفت کفش یک فرصت شغلی ایجاد می‌کند و اکنون 500 هزار نفر در این صنعت فعال هستند.
به گفته این مقام صنفی صنعت کفش ایران به دلیل مشکلات گذشته در زمینه طراحی و کیفیت عقب‌افتادگی محسوسی دارد که اگر بتوانیم این عقب افتادگی را جبران کنیم نه تنها سهم بازار داخلی بالاتری خواهیم داشت؛ بلکه در بازارهای صادراتی موفق‌تر از حال حاضر عمل می‌کنیم.
عرب به جام جم آنلاین گفت: سال گذشته رقمی معادل 100 میلیون دلار صادرات به عراق، افغانستان، آفریقا، اروپا و کشورهای منطقه صادرات ثبت شده است و با درنظر گرفتن پتانسیل‌ها و نام نیک کفش ایرانی می‌توانیم این صادرات را با حمایت‌های قانونی از تولید به دوبرابر در کوتاه مدت افزایش دهیم.
وی همچنین تصریح کرد: روند کاهشی صادرات کفش طی دوسال گذشته به دلیل سیاست‌های مقطعی بانک مرکزی و قوانین دست‌وپاگیر واردات مواد اولیه بوده درحالی که اگر واقعا قصد حمایت از تولید داریم باید مواد اولیه را با کمترین بروکراسی اداری اجازه واردات دهیم تا تولیدکنندگان بتوانند به فعالیت اقتصادی خود مشغول باشند.
عرب درباره ارزش افزوده صادرات کفش معتقد است با درنظر گرفتن اینکه تنها وابستگی 20 درصدی به واردات مواد اولیه در این صنعت داریم درصورت تقویت و رونق تولید ارزش افزوده بالا و قابل قبولی در این بخش ایجاد خواهد شد و دلارهای غیرنفتی به اقتصاد کشورمان تزریق می‌شود.
رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران اظهار کرد: امروز تحریم‌ها مشکل صادرکنندگان نیست بلکه خود تحریمی داخلی و سوء‌مدیریت در رفع موانع کسب و کار باعث شده تا دربرخی بازارهای صادراتی سهم خودمان را به رقبا واگذار کرده باشیم.
وی در پایان گفت: موانع تولید در بسیاری از صنایع مشترک هستند و اغلب آنها قوانین دست و پاگیر هستند و کمبودهای مالی در مراحل بعدی معضلات تولیدی شناخته می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها