قایق‌ های تندرو در حوزه‌های گشت دریایی، حفاظت از مرز‌های آبی و دفاع از حملات و تهاجم‌های احتمالی کاربرد بسیاری دارد.
کد خبر: ۱۲۲۴۹۷۹
«آذرخش» تیری در قلب نیروی تروریستی آمریکایی (+تصاویر)

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، قایق های تندرو نوعی از شناورهای کوچک و با سرعت بالا هستند که در حوزه های گشت دریایی، حفاظت از مرزهای آبی و دفاع از حملات و تهاجم های احتمالی متجاوزان مانند دزدان دریایی و کشورهای متخاصم به مرزهای آبی و دریاهای یک کشور کاربرد فراوان دارند.

کشورمان هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با خرید ناو‌های و ناوچه‌ها می‌توان قدرتمندترین کشور منطقه در حوزه دریا بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تهاجم دشمن بعثی فرماندهان نظامی سپاه در حوزه دریا به این فکر افتادند که برای وظایف یادشده از نوعی شناور‌های تندرو با قابلیت نصب انواع سلاح مانند مین‌های دریایی، پرتابگر‌های راکت های کوتاه برد و تیربار‌های ۷.۱۲ میلیمتری داشتند، بهره ببرند.

قایق تندروی آذرخش از انواع قایق‌های دوبدنه سبک موشک انداز که از طریق روش مهندسی معکوس بومی شده و در سازمان صنایع دریایی کشورمان تولید شده است. امکان تسلیح آن با رده‌های مختلفی از سلاح‌های سبک ضد کشتی وجود دارد. این قایق از سال ۸۰ به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران الحاق شد.

مشخصات فنی

طول این قایق ۲۳ متر بوده که پهنای بدنه آن به ۴ متر می‌رسد. ارتفاع ستون‌های آن ۱ متر است. قابلیت بارگیری استاندارد آذرخش در حدود ۲۰ تن تخمین زده می‌شود.

دو موتور دیزلی متصل به دو محور شفت این قایق توان تولید سرعتی در حدود ۵۰ گره دریایی و یا ۹۳ کیلومتر در ساعت را داراست که با این سرعت می‌تواند در ۳۰ درصد از ساحل خلیج فارس را با حداکثر سرعت خود در زمان کمتر از ۶ ساعت گشت‌زنی کند. این قایق همچنین مجهز به دو عدد گیربکس ۳۲۰۰ تریمکس متعلق به شرکت ZF است.

آذرخش قابلیت حمل ۱۰ نفرخدمه را دارد که با این تعداد خدمه یک قایق تندروی با قدرت عملیاتی بالا و بُرد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر به شمار می‌رود. همچنین، رادار این قایق، از انواع رادار‌های سطحی ست که استفاده از این رادار در قایق‌های مشابه در دنیا مرسوم است.

این قایق تندرو به سلاح هایی مانند یک تیربار ۱۲.۷ میلی‌متری در عقب، توپ ۲۳ میلی‌متری تک‌لول در جلو، راکت‌انداز ۱۰۷ میلی‌متری ۱۶ لوله بر بالای کابین تسلیح شده که توانایی درگیری موثر با شناور‌های دشمن را در دریا دارد و قادر است تا موشک‌های کوتاه بردی با حداقل برد ۳۰ کیلومتر به سوی اهداف تعیین شده شلیک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها