در این گزارش نگاهی به چهره‌های سرشناس عالم هنر،ادبیات و سیاست انداختیم که پیش از پاگذاشتن به هرکدام از این عرصه‌ها سراغ طبابت رفته بودند.
کد خبر: ۱۲۲۴۷۰۵
چهره‌های مطرحی که پیش از جایگاه فعلی پزشک بوده‌اند

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، پزشکی خیال خام قریب به اتفاق پدر و مادرهای ایرانی است. وقتی که از همان بچگی تصمیم می‌گیرند برای آینده فرزندشان یک آنچه خواهید دید ایده آل را تصور کنند، پزشکی برایشان بهتر گزینه است. برای همین دختران و پسران زیادی در این سرزمین از همان عنفوان کودکی خودشان را دکترهای بالقوه‌ای می‌دانند که قرار است بعد از سد کنکوربالفعل شوند. شاهد این ماجرا هم تعداد بالای هرساله داوطلبان رشته تجربی در کنکور سراسری است.

بعد از این آزمون سرنوشت ساز آرزوی پزشکی برای آنهایی که قبول شدند رنگ خاطره می‌گیرد و برای جاماندگان رشته طبابت شکل حسرت! آدمهایی که بعضی‌هایشان از سر دغدغه و علاقه سروقت این رشته می‌روند یا گاهی به دنبال همان علاقه مسری همه خانواده‌های ایرانی به شغل شریف طبابت پزشکی را انتخاب می‌کنند؛ گروهی که بعد از مدت زمان کوتاهی علاقه‌مندی‌های واقعی‌شان آنها را از مسیر پزشکی دور می‌کند. دور و اطرافتان را که بگردید شاید خانم دکترها و آقا دکترهایی را پیدا کنید که با وجود انتخاب رشته پزشکی ازحرفه‌ دیگری سردرآورده اند از ساخت و ساز ساختمان گرفته تا عالم هنر و ادبیات. روز پزشک فرصت خوبی بود تا به معرفی چهره‌های مشهوری بپردازیم که با وجود تحصیلات پزشکی سراغ رشته‌های دیگر رفته‌اند و اتفاقا اسم و رسم هم پیدا کرده‌اند.

پزشک شاعر پیشه

همان اندازه که اسم «سید محمد حسین بهجت تبریزی»برای غالب مردم یک نام نا آشناست تا با آن «شهریار» را به راحتی بشناسند. همان اندازه هم پزشکی پیشه‌ غریبه‌ای است که بخواهند با آن شاعر معاصر تاریخ ادبیات را تصور کنند.شهریار وقتی در سال ۱۳۰۰برای درس خواندن در دارالفنون از تبریز به تهران می‌آید. سر وقت رشته پزشکی می‌رود اما مدتی طول نمی‌کشد که عاشقی و شاعر پیشگی‌اش انقدر غلیظ می‌شود که در نهایت شش ماه پیش از گرفتن مدرک دانشگاهی‌اش با انصراف، اقدام به ترک تحصیل از رشته طبابت می‌کند.

از پزشکی تا خوانندگی موسیقی پاپ

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد آن نوجوان خوش صدایی که ۱۲ بهمن سال ۵۷و در مراسم استقبال امام خمینی(ره) قرآن تلاوت می‌کرد. روزی به عنوان یکی از شاخص‌ترین خواننده‌های موسیقی پاپ کشور شناخته شود. اما جالب تر از همه این‌ها این است که محمد اصفهانی پیش از اینکه پا به عرصه هنر بگذارد مدرک دانشگاهی‌اش را در رشته پزشکی اخذ کرده است. اصفهانی دریکی از مصاحبه‌هایش درباره این موضوع گفته:« همیشه به کار پزشکی علاقه مند بودم و قصد نداشتم وارد حرفه خوانندگی شوم اما رویدادی باعث شد به سمت خوانندگی گرایش پیدا کنم و زمانی که در خوانندگی با اقبال عمومی مواجه شدم تصمیم گرفتم در همین حرفه ادامه دهم.»

پزشکی که خبرنگار شد

همه ما با چهره او در گزارش های حوزه پزشکی و بهداشت آشنا هستیم. برای همین هم عاطفه میرسیدی در بین مخاطبان رسانه به عنوان خبرنگار صدا وسیمای جمهوری اسلامی شناخته می‌شود تا یک طبیب. میرسیدی جزو معدود آدم‌هایی است که توانسته بین پزشکی به عنوان رشته تحصیلی اش و خبرنگاری به عنوان حرفه فعلی‌اش پیوند بزند میرسیدی درباره این موضوع گفته:« پزشکی را بسیار دوست دارم. و اگر خبرنگاری را انتخاب کرده ام به سبب پزشکی بوده است. اگر قرار بود کاری غیر از پزشکی انجام دهم وارد این حوزه نمی‌شدم.»

سکان داری وزارت خارجه با علم طبابت

شاگرد دکتر قریب بوده و دکتری تخصصی‌اش را در حوزه اطفال از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گرفته است. اما ولایتی بیشتر از اینکه به عنوان یک پزشک، میان افکار عمومی شناخته شود یک سیاستمدار در تاریخ بعد از انقلاب به حساب می‌آید. ولایتی که وزیر دو دوره ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای و مرحوم هاشمی بوده برخلاف تصور به جای سکان وزرات بهداشت مسئولیت وزارت امورخارجه را بر عهده داشته است.

فیلمنامه نویسی با مدرک دندانپزشکی

حدود ۶ماه پیش بود که خبر درگذشت نا به هنگام خشایار الوند اهالی هنر را در بهت فرو برد. کسی که بسیاری ازمخاطبان سینما و تلوزیون با قصه‌هایش خاطرات زیادی را در ذهن دارند. اما این اواخر خیلی‌ها او را با فیلمنامه سریال پرطرفدار «پایتخت»به یاد می‌آورند. جالب است بدانید که الوند به عنوان خالق آثاری مثل شبهای برره،مردهزار چهره،مسافران،مزاحم و... پیش از ورود به دنیای نویسندگی در رشته دندانپزشکی تحصیل کرده بود.

ترانه‌سرایی با تخصص اعصاب و روان

اسم افشین یداللهی را یا در تیتراژهای ماندگار تلویزیون دیده‌ایم و یا ترانه‌هایش را اززبان خوانندگان مطرح موسیقی شنیده‌ایم. شاعر۴۸ ساله‌ای که سال ۹۵ در حادثه تصادف جان باخت. یداللهی نیز جزو آن دسته از اهالی دنیای طبابت بود که ترجیح می‌داد مردم بیشتر از یک متخصص اعصاب و روان او را به عنوان یک ترانه سرا بشناسند.

پزشکی که برای فرار از افسردگی بازیگر شد

بازیگر سینما و تلویزیونی که در کارنامه کاری‌اش می‌توانید آثاری مثل مرد ۲هزارچهره،ساختمان پزشکان،مینای شهر خاموش،دایره زنگی و... را ببینید.این هنرمند پزشکی عمومی خوانده و تخصصش را در رشته بیهوشی از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است. روحانی در مورد علت بازیگر شدن می‌گوید:«من بیشتر برای فرار از دردهای جسمی و روحی است که بازی می کنم . افزایش سن با خودش مشکلاتی چون افسردگی می آورد که من دوای آن را در بازیگری می یابم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها