گرچه، طراوات و شادابی که چمن طبیعی به محیط می دهد با خواهرخوانده مصنوعی آن، یعنی چمن مصنوعی، قابل مقایسه نیست اما در قیاس، میان این دو، مسئله ای وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت و آن تنوع در کاربردهای چمن مصنوعی است. چمن مصنوعی به دلیل اینکه به عنوان یک پوشش، مورد استفاده قرار می گیرد، بعضا کارکردهایی فراتر از جایگزینی چمن طبیعی پیدا می کند و این را باید مزیت نسبی آن در قیاس با چمن طبیعی به شمار آورد.
کد خبر: ۱۲۲۴۱۱۹
خواهرخوانده چمن طبیعی، مزایای خودش را به رخ می کشد

در واقع یکی از مزایا چمن مصنوعی در قیاس با چمن طبیعی، تنوع در کاربردهای چمن مصنوعی است.

چمن مصنوعی، عامل بهبود طراحی

چمن مصنوعی در برخی موارد، محصولی صنعتی با کاربردی فانتزی به شمار می رود. در بسیاری موارد، از تکه ای چمن مصنوعی، به عنوان پوششی برای محوطه ورودی یک فضای عمومی نظیر سالن برگزاری مراسم، فروشگاه یا مراکز عمده فروش نظیر مال ها، استفاده می شود. در چنین مواردی، چمن مصنوعی، نه به عنوان یک کفپوش اصلی، بلکه به عنوان کفپوشی فانتزی و صرفا برای افزایش میزان جذابیت مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع در کاربردهای چمن مصنوعی در چنین مواردی، ناشی از ویژگی های فنی این نوع کفپوش، نظیر میزان مقاومت و استقامت آن نیست بلکه بهره برداران، صرفا با هدف تغییر طراحی و دیزاین محیط، به این فکر می افتند که از رنگ سبز و با نشاط چمن مصنوعی، نهایت استفاده را بکنند.

نشاط، در تار و پود چمن مصنوعی

مسئله افزایش نشاط نیز که به آن اشاره شد، یکی دیگر از عوامل و انگیزه‌هایی است که موجبات تنوع در کاربردهای چمن مصنوعی را فراهم می آورد. محیطی را تصور کنید، که تعدادی کودک، قرار است ساعت های متمادی را در آن به بازی و آموزش بگذرانند.

چنین محیطی علاوه بر آنکه باید از نهایت ایمنی و سلامت برخوردار باشد، نیازمند چه عنصر دیگری است؟ مسلما یکی از عناصر بسیار ضروری، نشاط است! بچه ها به نشاط، نیازی مبرم دارند تا آنجا که بدون نشاط، تمام رفتارها و واکنش های آنها نسبت به آموزش، تحت تاثیر قرار می گیرد. چمن مصنوعی در محیط هایی مانند مهدهای کودک، در قیاس با بسیاری از دیگر انواع کفپوش، موجبات افزایش روحیه نشاط بچه ها را فراهم می کند. بنابراین عنصر نشاط را نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تنوع در کاربردهای چمن مصنوعی در فهرست این نوشتار خودمان قرار می دهیم.

آلرژی، بی آلرژی!

اما اگر بخواهیم، مطلب را از همین نقطه، یعنی محیط های آموزشی برای کودکان ادامه دهیم، به یک عامل مهم و تعیین کننده دیگر نیز می توانیم اشاره کنیم؛ مسئله ای به نام سلامت!

محیط های عمومی نظیر محیط آموزش کودکان، آمادگی بسیار بالایی برای شکل گیری و رشد انواع عوامل آلژری زا دارند. به ویژه، حضور گیاهان، می تواند در برخی موارد، منشأ آلرژی برای کودکان و افراد حساس باشد. چمن مصنوعی، ویژگی خاص و منحصر به فردی در این خصوص دارد، علاوه بر آنکه به محیط، رنگ و بوی طبیعی و سرسبزی و نشاط می دهد اما فاقد عوامل و عناصر حساسیت زا است. در واقع، نامستعد بودن چمن مصنوعی برای رشد و توسعه عوامل آلرژی زا نیز یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فردی است که باعث تنوع در کاربردهای چمن مصنوعی شده است.

افزایش ضریب ایمنی، با چمن مصنوعی

به فهرست عواملی که استفاده از چمن مصنوعی را افزایش داده، مسئله ایمنی را نیز باید اضافه کرد. استفاده از چمن مصنوعی در زمین های ورزشی نظیر زمین فوتبال، در قیاس با برخی دیگر از انواع کفپوشها، موجب افزایش ضریب ایمنی برای بازیکنان می شود. چمن مصنوعی به دلیل انعطاف نهفته در تارو پود آن، خطرات ناشی از زمین خوردن را کاهش می دهد. همچنین از مزایای استفاده از چمن مصنوعی در زمین های ورزشی می توان به ویژگی ضد لغزندگی آن اشاره کرد، ویژگی و خاصیتی که مستقیما روی کیفیت بازی بازیکنان تاثیر می گذارد. استفاده از چمن مصنوعی ورزشی در باشگاه‌های دارای فضای بسته، به سرفصلی قابل تامل در طراحی فضاهای ورزشی تبدیل شده است. استفاده از چمن مصنوعی در باشگاه های ورزشی مثل باشگاه های پرورش اندام می تواند از آسیب های وارده به زمین باشگاه در اثر افتادن وزنه ها روی زمین نیز جلوگیری کند. اینجا نیز، ویژگی های چمن مصنوعی، زمینه ای برای گسترش دامنه کاربرد چمن مصنوعی فراهم کرده است.

امکان سرسبزی و نشاط، در محیطهای سربسته

مسقف بودن یا فضای باز بودن نیز موضوعی است که مزیت چمن مصنوعی تزئینی را برجسته می کند. چمن مصنوعی امکان آن را می دهد که در فضای بسته، چمنی سرسبز و منعطف داشته باشیم! این ویژگی، تا کنون توانسته است بسیاری از طراحان داخلی و معماران را متقاعد کند در شرایطی که نیاز به عناصر نشاط بخش و سرسبز گیاهان در سطحی وسیع تر از یک گلدان گل احساس می شود ولی از تابش نور خورشید خبری نیست، کفپوشی به نام چمن مصنوعی را مد نظر قرار دهند. این نیز یکی دیگر از عوامل تنوع در کاربردهای چمن مصنوعی است. سرسبزی یکنواخت چمن مصنوعی در فضاهای بسته که نور خورشید مثل فضاهای باز، چشم انداز را تحت تأثیر قرار نمی دهد و به آن زیبایی نمی بخشد، حس زیبایی شناسی افراد را ارضا خواهد کرد. چمن مصنوعی، در سالهای اخیر توانسته است سبزی و نشاطی را که صرفا در فضاهای باز تجربه کرده بودیم، در محیط‌های بسته به ما هدیه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها