بررسی ویژگی های مهم خانواده (1)

خانواده‏ ها با بچه‏ های 9 تا 18 ساله چه کنند؟

خانواده مهم‎ترین هسته دنیاست. همه چیز می‎آید و می‎رود، دوستان همیشه و دائمی نیستند. اما خانواده حساب جداگانه‎ای دارد. همیشه بر روی تشکیل خانواده تاکید زیادی می‎شود اما مسئله مهم‏تر حفظ کنترل آن پس از ازدواج است. بخش مهم تر دیگر ماجرا زمانی است که کودکی به وجود می‏آید. حالا می‏خواهیم این کودک را در سنین 9 تا 18 سال مورد بررسی قرار بدهیم. توجه به این موضوع هم آینده بهتری برای او می‏سازد و هم بنیان خانواده را محکم‏تر می‏کند.
کد خبر: ۱۲۲۳۷۰۵
خانواده‏ ها با بچه‏ های  9 تا 18 ساله چه کنند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از raisingchildren، یک اشتباه به شدت سمی در ذهن برخی وجود دارد. این اشتباه چیست؟ آنها گمان می‎کنند وقتی بچه‎ها بزرگ‎تر شوند کمتر به والدین خود نیاز به پیدا می‎کنند. اما چنین نیست. یک فرزند در هر شرایطی به حمایت والدین و خانواده خود نیاز دارد.

موضوع مهمی که وجود دارد این است که رسیدن فرزند خانواده به سنین خاص نوجوانی اصولا باعث تغییر ارتباطات بین اعضای خانواده به خصوص خود نوجوان با والدینش می‎شود. وقتی که فرزند شما کوچک است وظیفه دارید به تغذیه او رسیدگی کنید و مدام به او راهنمایی بدهید که چکار کند و چکار نکند. اما وقتی این کودک بزرگ‎تر شد و به سن نوجوانی رسید پدر و مادر به خوبی متوجه می‎شوند چه تغییرات مهمی در رفتار و گفتار او به وجود می‎آید و خواسته‎هایش چقدر تغییر می‎کنند. بسیاری از خانواده‎ها در طول سال‎های نوجوانی فرزندانشان با فراز و نشیب‎های متعددی روبرو می‎شوند. در این دوران روابط بین اعضای خانواده به خصوص پدر و مادر باید قدرتمندتر از گذشته شود. برای نوجوانان اصولا والدین منبع مهمی از توجه و احساسات و البته حمایت هستند. پدر و مادر به فرزند خود قدرت مالی می‎بخشند و نیازهای او را برآورده می‎کنند. بسیاری از نوجوانان ترجیح می‎دهند بخش مهم زمان خود را با والدین سپری کنند و ایده‎ها و افکار خود را با آنها درمیان بگذارند اما در مقابل عده‎ای دیگر از نوجوانان هستند که هرگز با والدین خود ارتباط برقرار نمی‎کنند.

بسیاری از نوجوانان معمولا بی‎حوصله به نظر می‎رسند و علاقه‎ای به برقرار کردن ارتباط ندارند اما این بدان معنا نیست که از حمایت خانواده و مادر و پدر خود را بی‎نیاز می‎بینند.

طبیعی است که نوجوانان روحیه‌ای نداشته باشند یا به نظر غیراجتماعی می‎رسند ، اما آنها هنوز به شما احتیاج دارند. فرزند شما هنوز شما را دوست دارد و می‎خواهد شما را درگیر زندگی خود کنید ، حتی اگر به نظر می‎رسد گاهی اوقات رفتار ، رفتار یا زبان بدن او می گوید که اینگونه نیست. حتی بداخلاق‎ترین بچه‎ها هم والدین خود را به نحوی دوست دارند. اگر ارتباط درست در هر خانواده‎ای برقرار شود یک نوجوان از اینکه مادر و پدرش را در زندگی خود دخالت بدهد و مدام نظر آنها را بپرسد لذت می‎برد. یک نوجوان درون‎گرا اتفاقا بیشتر از یک برون‎گرا به حمایت والدین نیاز دارد این در حالی است که شاید زبان بدن او چیز دیگری نشان بدهد.

حساس‎ترین مرحله فرزند خانواده

بلوغ زمان بسیار دشواری است. فرزند شما تغییرات فیزیکی سریعی را تجربه می‎کند و احساساتش مدام با فراز و نشیب روبرو می‎شود. آنها فکر می‎کنند انگار تا پایان دنیا این تغییرات ادامه دارد. در این دوران نیز سردرگمی‎هایی در رابطه با اینکه چه تصمیماتی برای آینده خود بگیرند برایشان به وجود می‎آید.

بلوغ همچنین زمانی است که تأثیرات و روابط همسالان می‌تواند استرس و فشار روانی را برای شما و فرزندتان ایجاد کند.

در دوران بلوغ یک دختر یا پسر، حمایت اعضای خانواده از یکدیگر بسیار حیاتی است.

در این مدت خانواده هنوز پایگاه عاطفی ایمنی به شمار می‎رود که فرزند بدون توجه به آنچه در بقیه زندگی خود اتفاق می‎افتد احساس امنیت خاطر می‎کند. خانواده می‎تواند اعتماد به نفس ، خود باوری، خوش‎بینی و هویت فرزند شما را بسازد و حمایت کند.

وقتی خانواده‎ها قواعد ، مرزها و معیارهای رفتار را تعیین می‎کنند ، به فرزند خود حس قوت قلب و پیش بینی می‎دهد .و باور کنید یا نه ، تجربیات و دانش زندگی‎تان می‎تواند برای فرزند شما واقعاً مفید باشد.

روابط خانوادگی قدرتمند و نزدیک ، فرزند را از رفتارهای پرخطر مانند مصرف الکل و سایر مواد مخدر و مشکلاتی مانند افسردگی محافظت می‎کند. حمایت و علاقه شما به کاری که فرزند شما در مدرسه انجام می‎دهد می‎تواند تمایل او به انجام کارهای علمی را نیز تقویت کند.

همچنین این روابط خانوادگی محکم می‎تواند به رشد فرزندتان کمک زیادی کند و اجازه دهد این دوران پرتنش با آرامش بیشتری سپری شود.

ایجاد روابط خانوادگی مثبت با نوجوانان

کارهای عادی و روزمره‎ای که خانواده‎ها با هم انجام می‎دهند می‎توانند به ایجاد و حفظ روابط محکم با نوجوانان کمک کنند. این نکات قطعا در رشد روحی و عاطفی فرزند کمک می‎کند.

غذاهای دورهمی

شاید خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما صرف کردن وعده‎های غذایی در طول شبانه روز در کنار اعضای خانواده بسیار مهم است. صبحانه، ناهار و شام زمان خوبی برای گپ زدن درباره اتفاقات روزمره و حتی گفتن برنامه‎های آینده و علایق جدید است. البته این وعده‎های غذایی زمانی دلپذیرتر می‎شود که تلویزیون، موبایل، تبلت و ... همگی خاموش و به دور از میز غذا باشند.

گردش خانوادگی

یکی از مهم‎ترین اتفاقاتی که روابط خانوادگی و به خصوص رابطه پدر و مادر با فرزند در حال رشد را بهبود می‎بخشد گردش‎های بیرون از خانه و یا همان پیک‎نیک است. یک تعطیلات چند روزه و یک آخر هفته فوق‎العاده بسیار تاثیر مثبتی بر روی ذهن یک خانواده می‎گذارد.

اشتراک افکار

این یکی خیلی لازم است. چقدر خوب است یک مادر و یک پدر مدام ایده‎هایش را به فرزندش بگوید و از او راهنمایی بخواهد. از او بپرسد مثلا نظرش درباره یک موضوع چیست و آیا با آن مخالف است یا موافق.

جشن گرفتن دستاوردها

اگر یک موفقیت فرزند خود را جشن بگیرید کمک زیادی به او کرده‎اید تا انگیزه بیشتری پیدا کند. حتما لازم نیست که جشن برای یک موفقیت بزرگ باشد. جشن برای فعالیت‎هایی که او در مدرسه در آن سرآمد است نیز اهمیت زیادی دارد.

سنت های خانواده

آداب و رسوم خانوادگی ، روال‎ها و آداب و رسوم می تواند به شما و فرزندتان کمک کند که تاریخ‎های منظم و اوقات خاص را کنار هم بگذرانید.

مسئولیت‎های خانه

مسئولیت‌های توافق شده خانواده به کودکان و نوجوانان این احساس را می‌دهند که سهم مهمی در زندگی خانواده دارند. اینها می‌تواند مواردی مانند کار ، خرید یا کمک به اعضای پیرتر یا کوچک خانواده باشد.

قوانین خانواده

قوانین و حدود توافق شده ، به نوجوانان احساس امنیت ، ساختار و پیش‎بینی می‎بخشد. آنها به فرزند شما کمک می‎کنند تا بداند چه معیارهایی در خانواده شما اعمال می‎شود ، و اگر او مرزها را تحت فشار قرار دهد چه اتفاقی خواهد افتاد.

جلسات خانوادگی

جلسات خانوادگی می‎تواند به حل مشکلات کمک کند. آنها به همه این شانس را می‎دهند که شنیده شوند و بخشی از تلاش برای حل یک راه حل باشند.

پشتیبانی اضافی

اگر احساس می‎کنید خانواده شما ارتباط مستقیمی ندارند و این روابط قدرتمند تعریف نمی‎شود بهتر است هر چه سریع‎تر از مشاوره‎های مجرب خانوادگی استفاده کنید.

مترجم : هیلدا حسینی خواه / منبع: raisingchildren

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها