بی‎خوابی یکی از مشکلاتی است که همه ما آرزو می‌کنیم هرگز به آن دچار نشویم اما واقعیت این است که 50 درصد از مردم دنیا حداقل برای یک بار هم که شده در عمرشان با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‎اند. اما بی‎خوابی در نزد همه مردم مشابه نیست، در واقع انواع آن با هم متفاوت است.
کد خبر: ۱۲۲۳۵۰۱
چند نوع بی‎خوابی داریم؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از wellandgood ، اگر بی‎خوابی ندارید که چه بهتر، اما اگر جز آن 50 درصدی هستید که با بی‎خوابی دست و پنجه نرم می‎کنند باید بدانید که این مشکل انواع مختلفی دارد. بدان معنا نوع بی‎خوابی شما با بی‎خوابی یک فرد دیگر متفاوت است. در واقع شش نوع بی‎خوابی وجود دارد. آنها چگونه هستند و چه راه‏هایی برای درمان آنها وجود دارد؟

1- بی‎خوابی حاد

این نوع بی‎خوابی سه ماه بیشتر طول نمی‏کشد و در صورتی که روند درمانی طی شود از بین خواهد رفت. این نوع بی‎خوابی جنبه‎های مختلف زندگی را تحت شعاع قرار می دهد و آزاردهنده است. بی‎خوابی حاد نتیجه یک عامل استرس‎زا همانند از دست دادن شغل و یا یک عزیز است. در صورتی که مشکل رفع شود این مشکل نیز به خودی خود از بین می‎رود اما اگر آزاردهنده و طولانی شد فرد باید تحت درمان قرار بگیرد.

2- بی‎خوابی مزمن

بی‎خوابی مزمن به آن نوعی می‏گویند که بیشتر از سه ماه طول می‏کشد و در هفته حداقل سه بار سراغ شخص می‏آید. از دارو برای درمان این نوع بی‏خوابی استفاده می‏شود که البته برای مدت زمان کوتاهی است.

3- بی‎خوابی همراه

این نوع بی‎خوابی در نتیجه برخی بیماری‏های دیگر اتفاق می افتد؛ همانند مقابله با اضطراب یا افسردگی یا داشتن ریفلاکس اسیدی و یا حتی کمردرد. با رفع شدن بیماری این نوع بی‏خوابی نیز از بین می رود. در واقع این نوع مشکل فقط همراه بیماری‎ها می‎آید و با رفتن آنها از بین می‎رود.

4- بی‎خوابی آغازین

این به معنای تلاش شما برای خوابیدن تا لحظه‌ای که به خواب می‌روید است. در افرادی که مبتلا به بی‎خوابی آغازین هستند 30 دقیقه طول م‎ کشد تا به خواب بروند. این نوع عارضه نیز در کوتاه مدت با مصرف دارو رفع می‎شود.

5- بی‎خوابی نگهداری

این نوع بی‎خوابی بدان معناست که شما به راحتی به خواب می‌روید اما نیمه‌های شب از خواب می‌پرید و دیگر نمی‌توانید بخوابید. شاید هم عارضه‌ای مثل خروپف باعث بیداری شما می‌شود. افراد مبتلا به این نوع بی‎خوابی با ورزش بیشتر و البته کم کردن زمان سپری شده در رختخواب می‎توانند بر این عارضه غلبه کنند.

6- بی‎خوابی روانی

خواب کاملاً مهم است و اگر هر شب در ساعت خوابیدن خود مشکل دارید ، این واقعیت به تنهایی می‎تواند شما را تحت فشار قرار دهد. افرادی که از خواب خود نگران هستند با بی‎خوابی روانی مبارزه می کنند. حالا دلیل آن هر چیزی می‎تواند باشد.

اغلب درمان‎های آرامش بخش می‎تواند به درمان آن کمک کند. این می‎تواند به معنای گذر از تصاویر هدایت شونده برای هدایت افکار خود به مکانی راحت باشد، مانند پیاده روی در جنگل یا شنا در اقیانوس. همچنین آرام سازی پیشرونده عضلات می‎تواند کمک کننده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها