یکی از ثروتمندترین مردان کره زمین یک طرح بسیار حساس، جنجالی و هزینه بر دارد، طرحی به نام جلوگیری از گرم تر شدن کره زمین به وسیله اسپری کردن میلیون ها تن گرد و غبار در اتمسفر.
کد خبر: ۱۲۲۲۶۶۳
«بیل گیتس» کره زمین را نجات می دهد یا فاجعه به بار می‌آورد؟!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، این طرح مانند داستان های علمی تخیلی است - اما می‎تواند طی یک دهه آینده به واقعیت تبدیل شود. هر روز بیش از 800 هواپیمای غول پیکر، میلیون ها تن گرد و غبار را به ارتفاع 12 مایل از سطح زمین بلند می کند و سپس قسمت های زیادی از این گرد و غبار را به اطراف استراتوسفر می پاشد. پوشَن سپهر یا استراتوسفر لایه ای از هواکره است که تا پنجاه کیلومتری زمین ادامه دارد(به انگلیسی: Stratosphere) و دومین لایهٔ بزرگ اتمسفر است .

از نظر تئوری ، گرد و غبار موجود در هوا یک آفتاب غول پیکر ایجاد می کند و برخی از پرتوهای خورشید را بازتاب می دهد و البته گرما را هم به فضا بازمی گرداند. در این فرآیند زمین از بدتر شدن آب و هوا محافظت می شود.

این پروژه توسط میلیاردر و بنیانگذار مایکروسافت بیل گیتس تأمین می شود و توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد نیز به مرحله اجرایی در می آید. اجرایی کردن و در نظر گرفتن طرح های این پروژه بسیار عظیم آغاز شده است. آزمایش اولیه سه میلیون دلار هزینه دربردارد.

اما از سویی این برنامه مخالفان بسیار زیادی دارد. برخی دیگر از دانشمندان بر این عقیده اند طرح بیل گیتس منجر به تغییرات اقلیمی و فجایع آب و هوایی می شود که اصلا نباید ریسک آن را پذیرفت. اکنون سوال این است که طرح بسیار پرخرج بیل گیتس قرار است کره زمین را از گرم شدن بیشتر نجات بدهد یا اینکه فجایع زیست محیطی را پدید آورد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها