معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

ضعف در قانون مشکل اصلی نظارت بر مدارس خاص

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس قانون وزارت آموزش و پرورش مسئول نظارات و جلوگیری از مدارسی که خارج از برنامه ابلاغی فعالیت میکنند نیست. و ابزار لازم برای جلوگیری از فعالیت آنها را ندارد.
کد خبر: ۱۲۲۲۲۷۷
ضعف در قانون مشکل اصلی نظارت بر مدارس خاص

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، دکتر رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری برنامه رادیویی تابستان داغ با محوریت طرحها و برنامه‌های تابستانه وزارت آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش آموزان در خصوص وظایف این معاونت گفت: مسئولیت سیاست ها ، برنامه ها و رویکردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش در دوره بنیادین تربیتی یعنی پیش دبستانی و دبستان و پرداختن به موضوع عشایر به عنوان نماد عدالت آموزشی و توجه به مناطق محروم بر عهده معاونت ابتدایی است.

وی با بیان اینکه محور تمام برنامه های وزارت آموزش و پرورش تربیت انسان شش ساحتی مد نظر سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: تابستان نیز فرصت خوبی است تا با طرح های هنری، فرهنگی، ورزشی و تربیتی در راستای تقویت مبانی دینی دانش آموزان مقاطع مختلف قدم برداشت.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در همین راستا دانش آموزان عشایر از اقصی نقاط ایران با فرهنگ های مختلف در نیشابور گردهم آمده اند و برنامه های علمی ، فرهنگی ، تربیتی و زیارتی برای آنها در حال اجرا است.

حکیم زاده، در ادامه به برگزاری جشنواره جابربن حیان در راستای استعدادیابی و پرورش خلاقیت کودکان اشاره کرد و گفت : هدف این رویداد به کار بستن آموخته های علمی کلاس درس با مسائل واقعی زندگی است تا فرهنگ تولید و نوآوری که مورد تاکید رهبری و اصل اساسی اقتصاد دانش بنیان است در دوران ابتدایی پایه ریزی شود.

وی در خصوص رویکرد این معاومنت در مواجه با برنامه‌های خاص مدارس و پیش دبستانی‌های خاص و لاکچری گفت: در این مورد قانون تکلیف را مشخص کرده است و مرجع صدور مجوز برای پیش دبستانی‌ها وزارت آموزش و پرورش است و همچنین برنامه و محتوای آموزشی در پیش دبستانی‌ها و مهد کودک‌ها نیز به عهده آموزش و پرورش است. این برنامه‌ها در دفتر پیش دبستانی این معاونت تهیه می‌شود و شامل بخش‌هایی مانند آموزش مهارت‌های اجتماعی، آمادگی برای مدرسه، تقویت مهارت‌های شناختی پایه و تقویت مبانی دینی و اعتقادی می‌شود. اما چالش از آنجایی شروع می‌شود که این قانون رعایت نمی‌شود و پیش دبستانی‌ها برنامه‌های ابلاغی را اجرا نمی‌کنند و طبق قانون مسئولیت نظارت بر اجرا نشدن قانون به عهده وزارت آموزش و پرورش نیست و این وزارت خانه مرجع قانونی جلوگیری از فعالیت‌های خارج برنامه و مراکز بدون مجوز نیست و قانون گذار در این زمینه باید ورود کند.

وی افزود: ما مخالف برنامه‌های اینچنینی هستیم و برای گسترش عدالت آموزشی باید به سمتی برویم که تنوع مدارس کم بشود و من بعنوان یکی از متولیان امر آموزش در کشور آرزوی این را دارم که انواع مختلف مراکز آموزشی نداشته باشیم وکودکان از پایگاه‌های اجتماعی و اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر تحصیل بکنند. اما با توجه به شرایطی که وجود دارد در آخرین جلسه کمیسیون آموزش حضور پیدا کردم و در مورد فعالیت‌های خارج از چارچوب مدارس بحث شد و تصمیم گرفته شد ماده واحده‌ای برای الحاق به تبصره 2 مدارس غیر دولتی و یا الحاق به مأموریت‌ها و وظلیف وزارت آموزش و پرورش تقدیم مجلس شود که در آن تاکید شده است ارائه برنامه آموزشی و تربیتی از پیش دبستانی تا دانشگاه بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری یک امر حاکمیتی است و قابل واگذاری به غیر نیست و برنامه‌های خارج از این سیاست‌ها غیر قانونی و به ضرر دانش آموزان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها