نفربر‌ها یکی از انواع خودرو‌های تاکتیکی هستند که استفاده از آن‌ها در میدان‌های نبرد بسیار اهمیت دارد.
کد خبر: ۱۲۲۲۱۴۱
خودروی تاکتیکی همه‌کاره برای نیروهای مسلح (+تصاویر)

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، نفربر نوعی خودروی زرهی جنگی است که برای حمل‌ونقل سربازان در میدان جنگ به کار می‌رود. نفربر‌ها معمولاً تنها به مسلسل مسلح هستند، اما ممکن است به سلاح‌هایی همانند موشک ضدتانک هدایت‌شونده (ATGM) یا خمپاره‌انداز هم مجهز باشند.

در واقع نفربر‌ها برخلاف تانک‌ها و خودرو‌های جنگی پیاده‌نظام برای جنگ مستقیم طراحی نشده‌اند؛ بلکه برای حمل ایمن نیرو‌های نظامی به خط مقدم نبرد ساخته شده‌اند و سلاح آن‌ها برای دفاع از خود است.

مسئولان صنایع دفاعی کشورمان نیز در این عرصه همانند سایر عرصه‌ها پس از اینکه کشورمان در دوران دفاع مقدس تحت شدیدترین تحریم‌ها قرارگرفت، به فکر خودکفایی افتادند و انواع مختلف آن را طراحی و تولید کردند.

نفربر زرهی شنی‌دار فوق سبک «هویزه» روز سوم مهر سال ۹۱، همزمان با نفربر طلائیه و با حضور سردار وحیدی وزیر وقت دفاع رونمایی شد.

این نفربر، با وزن کم، نگهداری ساده، امکان نصب سلاح و تجهیزات مختلف بر آن، قابلیت بکارگیری سریع و آسان، سرعت مناسب، استتار موثر و اختفای آسان، امکان حمل‌ونقل آسان و امکان حمل هوایی از طریق هواپیما و بالگرد، قابل بهره‌برداری در ماموریت‌های مختلف نیرو‌های مسلح است.

از این خودرو می‌توان در پاسگاه‌های مرزی، برای مقابله با اشرار و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کالا و دیگر عملیات نظامی و انتظامی بهره‌برداری کرد.

این خودروی زرهی در امور غیرنظامی مانند بکارگیری در حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، زلزله، برف سنگین، آتش‌سوزی جنگل‌ها، عملیات پاسداری و حفظ محیط زیست، فعالیت‌های زیست‌شناسی و حفاری چاه‌های نفت و گاز، آمبولانس و تجهیز یگان‌های پاسدار صلح کاربرد دارد.

این نفربر همچنین علاوه بر روز، امکان انجام عملیات در شب را نیز دارد.

نسل جدید نفربر هویزه در رزمایش «پیامبر اعظم ۱۱» در اسفندماه ۹۵ استفاده شد و براساس تصاویر در این رزمایش حضور راهبردی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها