وزیر امورخارجه آمریکا با تکیه بر ادعاهای خصمانه این کشور علیه ایران بار دیگر مدعی شد که هدف واشنگتن از ائتلاف دریایی در تنگه هرمز حفظ امنیت کشتیرانی در این منطقه است.
کد خبر: ۱۲۲۱۸۷۶
پمپئو: از 60 کشور خواسته‌ایم به ائتلاف دریایی در تنگه هرمز بپیوندند

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا که به استرالیا سفر کرده است در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز بار دیگر به تکرار ادعاهای نخ نمای خود علیه کشورمان پرداخت و از ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان نام برد.

پمپئو در ادامه ادعاهای خصمانه خود افزود: ایران کشتی بریتانیایی را توقیف کرده است و کماکان آن را نگه داشته که از نظر ما کار اشتباهی است و باید از آن (نفتکش انگلیسی) حمایت شود.

وی همچنین به تلاش‌های آمریکا برای تشکیل ائتلاف در خلیج فارس اشاره کرد که این کشور به بهانه محافظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز به دنبال ایجاد آن است. پمپئو در این باره گفت: آنچه ما از بیش از ۶۰ کشور خواسته‌ایم، این است که در حفظ امنیت و بازدارندگی در تنگه هرمز همکاری کنند. به این ترتیب کشتی‌های تجاری می‌توانند از آنجا عبور کنند.

وزیر امورخارجه آمریکا افزود: می‌خواهیم اطمینان یابیم که برنامه جامعی داریم؛ اینکه ایران کاری نکند که در مرحله نخست به خطر یک درگیری تحریک کننده دامن بزند. دوم اینکه ما از اقتصاد استرالیا، ژاپن و کره جنوبی حمایت می‌کنیم، کشورهایی که به کالاهایی که قادرند از تنگه هرمز عبور دهند، وابسته هستند.

تاکنون تنها دولت انگلیس به‌طور رسمی اعلام کرده است که به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلافی دریایی در خلیج فارس می‌پیوندد. این در حالی است که آلمان تاکید کرده قصدی برای پیوستن به طرح آمریکا ندارد.

بنابر گزارش خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی ظاهرا قصد دارد یک واحد ضد دزدی دریایی را از سومالی فرا بخواند و به تنگه هرمز اعزام کند، هرچند که دولت اعلام کرده هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده است و گزینه‌های مختلف را بررسی می‌کند.

تنش میان تهران و واشنگتن پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. این تنش‌ها به‌ویژه با وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به سطح بالاتری رسید. این شرایط در نهایت به توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق توسط نیروهای انگلیسی و توقیف نفتکش حامل پرچم انگلیس توسط سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز انجامید.

در حال حاضر آمریکا در تلاش است تا به بهانه محافظت از دریانوردی آزاد در تنگه هرمز ائتلافی جهانی علیه ایران به راه اندازد و حضور خود را در منطقه افزایش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها