با حرکت جوامع بشری به سمت تکنولوژی‌های جدید و تلفیق زندگی انسانی با دنیای دیجیتال، سبک زندگی انسان‌ها که هزاران سال به صورت سنتی دنبال می‌شد دچار تغییر و دگرگونی گردید.
کد خبر: ۱۲۲۱۰۶۴
فرهنگ سنتی مطالعه در بستر دنیای مدرن امروزی

در دنیای امروز نیمی از فعالیت‌های انسانی درگیر دنیای مجازی شده است و به جرات می‌توان گفت هر فردی در این زمان، در کنار زندگی شخصی خود، یک زندگی مجازی را نیز تجربه می‌کند. این دو سبک متفاوت از زندگی که به موازات هم پیش می‌رود، احتمالا به زودی و در آینده نزدیک، دچار یک اختلاط شگفت‌انگیز شده و در هم تنیده خواهند شد. به گونه‌ای که تشخیص دو زندگی مجازی و غیرمجازی در رفتارهای انسانی، غیرممکن خواهد بود. شاید این همان پیشگویی هیجان‌انگیزی باشد که در گذشته‌های نه چندان دور، هالیوود روی آن مانور می‌داد: انسان هوشمند جدید/ انسان‌ربات‌‌ها!

به هر روی این پیشرفت شگفت‌انگیز تکنولوژی و حرکت سریع و دلهره‌آور زندگی سنتی به سوی آینده‌ی دیجیتالی، دستمایه آن شده است تا بشریت نیز خود را با این شیوه جدید از زندگی وقف دهد.

شاید اگر تا همین چند سال پیش از هر انسانی در هر گوشه این کره خاکی در مورد واژه «کتاب» پرسش می‌کردیم، به سرعت چندین ورق کاغذ در بین دو جلد مقوایی در ذهن او تجسم می‌گردید. این تجسم اندیشه‌ی آدمی از «کتاب» در طی دست کم دو هزار سال اخیر بدون تغییر باقی مانده بود. اما طی سل‌های اخیر، دیگر مفهوم «کتاب» تنها به برگه‌های صحافی شده کاغذی برنمی‌گردد! ما امروز با مفهوم جدیدی از کتاب و مطالعه مواجه هستیم: کتاب‌های الکترونیک / E-Bookها

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، شکل و شمایل مطالعه کردن نیز تغییر کرده است. امروزه کتاب‌های الکترونیک با سرعت زیاد مشغول جایگزین شدن با کتا‌ب‌های کاغذی قدیمی هستند. در سایت‌هایی همچون آمازون روزانه میلیون‌ها کاربر مشغول خرید و دانلود کتاب و دانلود انواع E-Bookهای الکترونیک هستند.

سهولت دسترسی به کتاب‌های پی‌دی‌اف باعث شده است تا اقبال عمومی از عادت قدیمی مطالعه کتاب‌های کاغذی به سمت مطالعه کتاب‌های هوشمند و الکترونیک یک چرخش صد و هشتاد درجه‌ای داشته باشد.

با وجودی که بسیاری هنوز عقیده دارند که مطالعه کتاب‌های کاغذی صفای خودش را دارد و کتاب‌های الکترونیک هرگز نمی‌ةوانند جایگزین کتاب‌های کاغذی شوند، اما حقیقت این است که گسترش تکنولوژی به قدری سریع است که کسی توانایی مقابله با آن را ندارد. راستی طرفداران محیط زیست نیز با الکترونیک شدن کتاب‌ها به شدت موافق هستند! چرا که با فراگیر شدن استفاده از E-Bookها، از قطع شدن درختان نیز جلوگیری می‌شود!

در ایران طی سال‌های اخیر وبسایت‌های زیادی در جهت ارائه خدمات فرهنگی و دانلود کتاب‌های الکترونیک مشغول فعالیت شده‌اند. یکی از قدیمی‌ترین این وبسایت‌ها کافه کتاب می‌باشد. پرتال کافه کتاب از سال 2012 تا امروز در زمینه توزیع کتاب‌هاای PDF مشغول ارائه خدمات دانلود کتاب به کاربران خود می‌باشد. وجود هزاران جلد کتاب (اعم از کتاب‌های تاریخ، رمان، شعر، کتب فلسفی، روانشناسی، کتاب‌‌های کودک، کتاب‌های درسی و...) در کافه کتاب، نقش مهمی در جاافتادن فرهنگ مطالعه در ایران زمین داشته است. امروز در کافه کتاب بیش از پنج هزار عنوان از کتاب‌های نایاب و کمیاب موجود می‌باشد. در کافه کتاب می‌توانید با استفاده از موتور جستجوی کتاب، کتاب‌های مورد نیاز خود را پیدا کرده و دانلود نمایید. کافه کتاب امروز علاوه بر وبسایت خود، در تلگرام نیز مشغول ارائه خدمات می‌باشد. برای نمونه، سوپرگروه تبادل کتاب در تلگرام با داشتن حدود صدهزار عضو، یکی از پرطرفدارترین مراکز درخواست کتاب و تبادل کتاب در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

برنامه‌هایی نظیر مطالعه گروهی کتاب‌ها، ارائه خدمات فرهنگی، ارائه پیکیج‌های کتاب و... به صورت مستمر در کافه کتاب انجام می‌شود. با عضویت در کافه کتاب به راحتی می‌توانید از تمام این خدمات استفاده کنید. این یک پیشنهاد فرهنگی برای انسان‌ربات‌های فرهنگی عصر جدید است!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها