منابع دیپلماتیک گفتند، ائتلاف سعودی دنبال آن است که تا پایان سال جاری میلادی به جنگ یمن پایان دهد و عقب‌نشینی بخشی از نیروهای اماراتی به این موضوع کمک کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۹۴۸۷
رویترز: ائتلاف سعودی دنبال پایان جنگ یمن تا انتهای 2019 است

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر خروج نیروهای اماراتی از یمن خبرگزاری «رویترز» نوشت، کاهش حضور نظامی امارات در یمن به ایجاد فضای مورد نیاز آتش‌بس در سراسر این کشور (یمن) کمک کرد تا پایانی برای جنگی باشد که چهره کشورهای حاشیه خلیج فارس و متحد آمریکا را تخریب کرده است.

این خبرگزاری به نقل از دو منبع دیپلماتیک گزارش داد: مذاکرات برای توسعه دامنه آتش‌بسی که با نظارت سازمان ملل در شهر «الحدیده» به دست آمد احتمالا در ابتدای پاییز آغاز می‌شود تا به آتش‌بسی فراگیر (در سرتاسر یمن) تبدیل شود.

رویترز ادامه داد: این موضوع ممکن است زمینه را برای اجرای مذاکراتی درباره چارچوب سیاسی برای پایان جنگ میان حوثی‌های متحد با ایران و نیروهای یمنی مورد حمایت ائتلاف فراهم کند.

در ادامه این گزارش آمده است؛ امارات به این نتیجه رسیده که پایان جنگی که چهار سال است ادامه دارد، ممکن نیست و این عقیده‌ای است که عربستان سعودی نیز به آن موافق است؛ «آن هم در زمانی که تنش‌ها درباره ایران افزایش یافته و به بیم از وقوع جنگ در خلیج (فارس) رسیده است».

رویترز به نقل از دو منبع آگاه خود نوشت: تحرک واقعی برای توقف اقدامات نظامی در دسامبر 2019 وجود دارد؛ اماراتی‌ها نمی‌خواهند انتقادهای شدید علیه آنها به دلیل جنگی که امکان پیروزی در آن نیست، ادامه پیدا کند. جنگ در زمینه نظامی چند سالی است که ایستایی پیدا کرده است؛ ائتلاف از برتری نظامی (از نظر تجهیزات) برخوردار است اما به دلیل حملاتی که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شده در معرض انتقاد قرار دارد اما حوثی‌ها جنگجویانی سخت هستند که وارد جنگ چریکی می‌شوند همانطور که حملات به شهرهای سعودی در مرز یمن عقب‌نشینی ریاض از جنگ را سخت کرده است.

در ادامه این خبر به نقل از یک مسؤول در حاشیه خلیج فارس آمده است: سعودی‌ها در هدف با امارات متفق‌القول هستند؛ آنها می‌خواهند این جنگ به پایان برسد اما ریاض از هر حمله‌ای علیه خودش نگران است و این قابل درک است.

در همین ارتباط چهارشنبه (دیروز) «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد، طرف‌های درگیر از توافقنامه استکلهم حمایت کرده‌اند و برای پایان نزدیک جنگ در یمن امیدوار است.

توافق استکهلم سوئد میان طرف‌های یمنی به توافق آتش‌بس در استان الحدیده، خروج تمام افراد مسلح از بندر الحدیده و دو بندر دیگر در شمال این استان «رأس‌عیسی و الصلیف» و سپس خروج کامل نیروهای انصارالله و نیروهای وابسته به هادی از این از شهر الحدیده (مرکز استان الحدیده) اشاره می‌کند.

«نعیم قاسم » معاون حزب‌الله هفته جاری در گفت‌وگویی با «المیادین» اعلام کرد، امارات برای خروج از یمن تلاش می‌کند و در همین ارتباط، مقامات این کشور دیدارهایی با انصارالله داشته‌اند.

جنگ در یمن که از فروردین‌ماه 1394 آغاز شد وارد پنجمین سال خود شده و آمار قربانیان آن بیش از 50 هزار نفر اعلام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها