دبیر ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری جزئیات برگزاری مکانیزه و الکترونیکی پنجمین دوره از انتخابات شورایاری‌ها را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۱۸۳۱۵
جزئیات برگزاری مکانیزه انتخابات شورایاری‌ ها

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، حمید طحایی در نشست خبری پنجمین دوره از انتخابات شورایاری‌ ها، اظهار داشت: 1704 شعبه اخذ رأی در 352 محله تهران برای این انتخابات در نظر گرفته شده و تعداد صندوق‌ها به دلیل اینکه انتخابات مکانیزه و الکترونیکی برگزار می‌شود بیشتر از زمان‌هایی است که صندوق‌ها دستی بوده است.

وی افزود: حدود 8100 صندوق در سطح شعب پیش‌بینی شده و اگر بیشتر از این نیاز باشد تمهیدات لازم را داریم.

طحایی ادامه داد: افرادی که برای شرکت در انتخابات وارد شعب می‌شوند همراه داشتن کارت شناسایی برای آنها ضروری است چرا که دستگاه احراز هویت به شبکه ثبت احوال متصل بوده و سن افراد از این طریق کنترل و از رأی مجدد نیز جلوگیری می‌شود همچنین مانع از این خواهیم شد که احیاناً کسی بخواهد با کارت ملی فرد غیرزنده در انتخابات شرکت کند.

دبیر ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری گفت: بعد از احراز هویت شبیه صندوق‌های قدیم کارت تعرفه ارائه می‌شود که زمانی که دستگاه فعال شد 9 نفر کد انتخاباتی آنها وارد و پس از تأیید توسط فرد رأی‌گیری آن انجام می‌گیرد.

وی بیان داشت: داخل دستگاه اسامی کاندیدها که افراد رأی داده باشند چاپ می‌شود و به صندوق می‌افتد بنابراین فقط کارت تعرفه دست مراجعه‌کننده است. بعد از انتخابات و اتمام ساعت رأی با کد رمز توسط صندوق‌دار اطلاعات اخذ شده و به حوزه در نظر گرفته شده برای جمع‌بندی ارسال می‌شود.

طحایی با تأکید بر اینکه دستگاه احراز هویت به سیستم ثبت احوال متصل است، گفت: رؤسای صندوق و مسؤولین حوزه انتخابیه می‌توانند از تعداد مراجعین آمار گیرد ولی اینکه متوجه شوند افراد به چه کسی رأی داده امکانپذیر نیست و فقط بعد از اتمام رأی‌گیری آمار افراد مشخص می‌شود.

دبیر ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری ادامه داد: کاندیداها در زمینه تبلیغات مجاز به چاپ بنر نیستند و عکس‌های آنها حداکثر باید 70 درصد باشد و در تبلیغات آنها زندگی و مشخصات فردی‌شان ارائه شده باشد.

وی تصریح کرد: نصب عکس و برچسب کاندیداها باید با ملاحظات انجام گیرد و همچون سایر انتخابات امکان الصاق آن پست دیوار ادارات و صندوق پست و ... ممنوع است ولی مغازه‌دارها می‌توانند اسامی کاندیداها و یا لیست آنها را به مردم معرفی و پشت شیشه مغازه درج کنند بنابراین شبیه سایر انتخابات تبلیغات در نظر گرفته شده و جزئیات آن به مناطق ابلاغ شده است.

طحایی عنوان کرد: بر اساس اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها این اختیار به ثبت‌نام‌کنندگان داده شده که در زمینه صلاحیت خود، خوداظهاری کنند، این مسأله در سایر انتخابات به این صورت نبوده و برای کوتاهی مسیر این اقدام در نظر گرفته شد.

وی بیان داشت: کسانی که رد صلاحیت شده‌اند بنا به نظر نهادها بوده که ما از آنها استعلام پس از خوداظهاری گرفته و ثبت‌احوال، دادگستری، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات شامل استعلام بوده است.

دبیر ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری گفت: اگر کاندیداها عمل خلاف در زمینه تبلیغات انجام دهند گزارش آن به هیأت نظارت اعلام می‌شود و این هیأت می‌تواند برخورد لازم را انجام دهد.

طحایی گفت: زمان برگزاری انتخابات از 8 صبح 4 مرداد است که تا 8 ساعت ادامه دارد و در صورت نیاز و تأیید هیأت اجرایی و نظارت 4 ساعت (2 مهلت 2 ساعته) تمدید خواهد شد.

وی گفت: آرای صندوق به سایت اصلی منتقل و آنلاین و در انظار رسانه‌ها شمارش آرا حوزه به حوزه می‌تواند انجام گیرد و آرای اولیه چند ساعت پس از بسته شدن صندوق‌ها اعلام می‌شود و بعد از شمارش و اعلام آرا سه روز کاندیداها فرصت شکایت و اعتراض دارند تا هیأت نظارت بررسی‌های لازم را انجام دهد.

دبیر ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری در مورد آدرس شعب انتخاباتی، گفت: همه شعبه‌ هایی که در چهار دوره گذشته برای انتخابات در نظر گرفته شده در این دوره نیز پیش‌بینی شده است البته این به غیر از مناطقی بوده که محل آنها جابه‌جا شده همچنین قرار است بنری در مناطق شهرداری نصب و آدرس شعب انتخاباتی از طریق آن اعلام تا اهالی رسانه در جریان انتخابات قرار گیرند.

طحایی افزود: همچنین سایت ثبت‌نام شورایاری‌ها به زودی محلی برای ارائه آدرس محل شعب انتخاباتی خواهد شد و احتمالاً سامانه تلفنی نیز به این منظور اختصاص می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها