شبکه گفتمان ساز حلقه مفقوده جریان جهادی است
رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور:

شبکه گفتمان ساز حلقه مفقوده جریان جهادی است

ریاست سازمان بسیج سازندگی کشور در برنامه «تابستان داغ» رادیو گفتگو مطرح کرد

اولویت بسیج سازندگی تمرکز بر اوقات فراغت هدفمند است

ریاست سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: اولویت بسیج سازندگی تمرکز بر اوقات فراغت هدفمند است.
کد خبر: ۱۲۱۸۱۱۴
اولویت بسیج سازندگی تمرکز بر اوقات فراغت هدفمند است

به گزارش جام جم آنلاین برنامه «تابستان داغ» در خصوص طرح ها و برنامه های تابستانه سازمان بسیج سازندگی کشور با حضوردکتر محمد زهرایی ریاست سازمان بسیج سازندگی کشور و اصحاب رسانه روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

محمد زهرایی در آغاز برنامه تابستان داغ رادیو گفت و گو ، بسیج سازندگی را محصول یک تفکر و اندیشه حکیمانه دانست و عنوان کرد : مقام عظمای ولایت نیز به امر سازندگی اهتمام داشتند و حمایت همه جانبه ای از این سازمان دارند.

وی به تاریخچه تشکیل این نهاد پرداخت و بیان کرد : در سال ۷۹ حرکت های خود جوش جهادگران که اغلب آنها دانشجویان مناطق محروم و تداعی کننده فعالیت های جهاد سازندگی و جهادگران اوایل انقلاب بود که با ادغام جهاد سازندگی با کشاورزی همزمان شده بود . در واقع در آن زمان یک تفکر جهادی و خدمت رسان به مردم به ساختار اداری تبدیل شده بود که مورد اعتراض بسیاری از اقشار دغدغه مند و انقلابی قرار گرفت و رهبری نیز از این فرصت بهترین بهره را بردند و دستور ایجاد سازمان بسیج سازندگی را صادر کردند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور ادامه داد : در سال های نخست دغدغه سازمان بیشتر معطوف به اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان بود. همچنین ساماندهی گروه های جهادی در دستور کار سازمان و پشتیبانی این گروه ها هم با دولت تعریف شد. اما در طول زمان فعالیت این نهاد از اوقات فراغت فاصله گرفتیم. رویکرد ما تاکید بر اوقات فراغت هدفمند است.

زهرایی با بیان اینکه اندیشه ای که بر بسیج حاکم است آن را از حالت تشکل خارج کرده است ، خاطر نشان کرد : در حال حاضر ۲۲ قشر بسیج که به صورت ناگسستنی با مردم هستند از تفریح و گذراندن اوقات فراغت به سمت مسئله محوری حرکت کرده اند ، به معنای دیگر حل مسئله به پر شدن اوقات فراغت ارجحیت یافته است. همچنین نقش آفرینی در عرصه های مختلف و حل مشکلات از حضور فیزیکی در مناطق اهمیت بیشتری یافته است و همین نقش موید فعالیت افراد در بدنه بسیج مستضعفین است.

وی ماموریت های بسیج سازندگی را برشمرد و عنوان کرد : این سازمان تنها نهادی است که متولی حرکت های جاری است. یکی از مطالبات مقام معظم رهبری که در حکمی که به سردار سلیمانی ریاست سازمان بسیج مستضعفین اعطا فرمودند ، گسترش گروه های جهادی است.بر اساس این حکم ماموریت های سازمان بر دو دسته حرکت های جهادی استوار است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور اضافه کرد : دسته نخست تحت عنوان طرح اعتلای جهادی که در آن گروه های کوچک جهاد محور با قابلیت هجرت هستند و از اقشار ۲۲گانه بسیج در آن حضور دارند.به عنوان مثال در بسیج دانشجویی هزار و ۵۰۰ گروه تحت این عنوان فعالیت می کنند.بسیج پزشکان ، هنرمندان و کشاورزان و ... نیز دراین دسته سهم دارند.

زهرایی دسته نخست را جغرافیا محور توصیف کرد و گفت : این گروه های جهادی توان و ظرفیت این را دارند که از منطقه ای که در آن زندگی می کنند فاصله گرفته و پس از طی حداقل ۱۰۰کیلومتر یک جغرافیا و منطقه محروم را شناسایی و در یک مدت مشخص ۳ تا ۵ سال در آن سکونت و یک برنامه قابل اجرا داشته باشند .

وی در خصوص دسته دوم گروه های جهادی بسیج سازندگی توضیح داد : این گروه که همان خدمت رسان محله محور هستند.این بسیجیان مهاجرت نمی کنند و جغرافیای خارج از زیست خود را برنمی گزینند بلکه در محدوده محله و پایگاه خود به ارائه خدمت می کنند.این دسته تعداد کمتری نسبت به دسته اول دارند و برنامه آنها نسبت به گروه جغرافیا محور کوتاه مدت تر است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور به اقدامات این نهاد درباره رونق تولید اشاره کرد و گفت : یکی ازماموریت های بسیج سازندگی کمک اقتصادی به مردم با رویکرد ایجاد زنجیره ارزش است که بخش بزرگی از آن مشروط به رونق تولید است. این نهاد در قالب اقتصاد مقاومتی ، هم آموزش عمومی و هم آموزش تخصصی به افراد دارد.

زهرایی ادامه داد : ۲۰ عرصه اقتصادی مانند تولید ورمی کمپوست ، پرورش شتر مرغ و ... به صورت تخصصی به ۱۰۰ هزار نفر آموزش داده شده است و سپس برای دریافت گواهینامه معتبر از فنی حرفه ای و سازمان های مربوطه معرفی می شوند.پس از آن اعطای تسهیلات صورت می گیرد و در ادامه شکل گیری آن کارگاه یا بنگاه اقتصادی ، شناسایی بازار و ایجاد شبکه تبلیغات و بازار یابی نیز انجام می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها