محمدرضا مرندی گفت: در فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی مشاهده می‌کنید که به کوچک‌ترین بهانه به ویژه سیاه‌پوستان را مورد ضرب و شتم و بعد هم به قتل می‌رسانند.
کد خبر: ۱۲۱۴۵۱۲
بهانه های کوچک؛ قتل سیاه پوستان آمریکا را توجیه می کند

به گزارش جام جم آنلاین، محمدرضا مرندی در مصاحبه با برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفتگو عنوان کرد: یکی از موارد نقض حقوق بشر در آمریکا استراق سمع است، بعد از حادثه 11 سپتامبر با استفاده از امکانات وسیع کامپیوتری روزانه میلیون‌ها مکالمه مردم آمریکا را استراق سمع می‌کنند. اگرچه حقوقدانان و وکلا بارها به رئیس‌جمهوران آمریکا نسبت به این مساله اعتراض کردند و گفتند این کار خلاف قانون اساسی است و شما وارد حریم خصوصی شدید و این کار نباید صورت بگیرد. اما با این استدلال که بالاخره برای حفظ امنیت است، توانستند تا حدی برخی را آرام کنند.

وی افزود: اما چند سال پیش این مساله ابعاد دیگری یافت و بحث استراق سمع مسئولان کشورهای دیگر از جمله آلمان به میان آمد، آلمان که متحد نزدیک آمریکاست و همچنین سایر مقامات کشورهای اروپایی نیز برملا شد که یک رسوایی به بار آورد اما پاسخ چندان جدی به آنها داده نشد. از طرف دیگر در برخی اعدامها در آمریکا مطرح است که در قوانین برخی کشورهای دیگر اصلا مجازات آنها ممنوع است، مانند دیوانگان و افرادی که بیماری روانی دارند که آنها را نباید مجازات کرد، اگرچه باید تحت الحفظ نگه داشت، اما مجازات اعدام برای آنها پسندیده و مرسوم نیست. اما در آمریکا افراد دیوانه را نیز اعدام کردند که با اعتراضاتی مواجه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بحث زندانیان‌ و پلیس آمریکا نکته دیگری است به طوری که در هیچ کجای دنیا پلیس اینقدر خشن نیست. در فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی مشاهده می‌کنید که به کوچک‌ترین بهانه به ویژه سیاه‌پوستان را مورد ضرب و شتم قرار داده و بعد هم به قتل می‌رسانند. مهم‌تر آنکه وقتی چنین مواردی مورد اعتراض قرار می‌گیرد و بعد به نظام قضایی کشیده می‌شود، تقریبا اگر نگوییم به طور تمام اما اکثر قریب به اتفاق آنها تبرئه می‌شوند. با وجودی که کاملا محرز است که پلیس جنایت کرده، اما نظام قضایی این تبعیض را قائل می‌شود و آنها را تبرئه می‌کند.
محمدرضا مرندی گفت: از سوی دیگر تعداد زندانیان در آمریکا که بالاترین نسبت را در دنیا دارد و اکنون بیش از دو میلیون زندانی در زندان‌های آمریکا وجود دارد که به نسبت جمعیت آن بالاترین تعداد را در دنیا دارد. همچنین اگر نظام انتخابات آمریکا را بر اساس معیارهای حقوق بشر بسنجید، نه نظام دو درجه‌ای درست و حسابی است نه یک درجه‌ای. من به طنز به آن یک و نیم درجه‌ای می‌گویم. زیرا در انتخابات دو درجه‌ای مردم به یک گروه رای می‌دهند و آن گروه یک نفر را انتخاب می‌کنند که چنین شیوه‌ای هم عملا در آمریکا به کار گرفته نمی‌شود. در یک درجه‌ای هم که مردم به طور مستقیم انتخاب می‌کنند.

وی افزود: در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دو نوع رای دادن اتفاق می‌افتد، یک رای مستقیم و یک رای الکترال. لذا بارها اتفاق افتاده که تعداد رای‌های مستقیم یک کاندیدا بیشتر شده اما آن کاندیدی که رای الکترالش بیشتر شده، آن فرد رئیس‌جمهور آمریکا شده است. اتفاقی که در انتخابات 2016 ریاست‌ جمهوری آمریکا رخ داد و ترامپ دو میلیون رای کمتر از هیلاری کلینتون آورد، اما رای الکترال ترامپ بیشتر شد و ترامپ به ریاست‌ جمهوری رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با رادیو گفتگو اظهار کرد: از سوی دیگر مساله بمب اتمی در میان است؛ بر اساس حقوق بشر دو کشور که در جنگ با یکدیگر هستند حق ندارند از بمب اتم استفاده کنند و 250 هزار نفر شهروند عادی را به قتل برسانید و بعد از 60 سال روسای‌جمهور آمریکا بگویند ما به خاطر این واقعه عذرخواهی نمی‌کنیم!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها