سخنگوی دولت با بیان اینکه تحریم رهبری انقلاب توهین به یک ملت بود، گفت: این اقدامات به مردم ایران و جهانیان ثابت کرد که اجماع جهانی که آنها خواستند علیه ایران ایجاد کنند تحقق نخواهد یافت.
کد خبر: ۱۲۱۴۰۹۳
تحریم‌های اخیر آمریکا اتفاق جدیدی نیست

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: بنده از نزدیک با شهید بهشتی ارتباط داشتم و شخصیت شهید بهشتی درس آموزی‌های زیادی را برای ما دارد و ادب و دانش وی مثال زدنی بود.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند تکرار منش شهید بهشتی هستیم، ادامه داد: تفکر وی در اعتقاد به کار تشکیلاتی یکی از ضعف‌های امروز ماست که باید روی آن کار کرد و تروریسم کور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و توهم ایدئولوژی، این صدای حق و منطق را کور کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه امروز بحث لغو روادید میان ایران و چین در راستای سهولت ارتباط بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از مباحث، اصلاح ساختار بودجه بود که این اصلاح هم اصلاحات پارادایمی است و امیدوارم وابستگی ما در این زمینه به نفت کم شود.

وی در خصوص نحوه برخورد مأموران نیروی انتظامی با فردی که در فضای مجازی منتشر شد، بیان کرد: این موضوع به رسیدگی قضائی نیاز دارد و نوع واکنش مأموران قانون با آن مورد قطعاً مناسب نبوده و باید به سمتی برویم که رفتار و شیوه‌های مناسبی را در موضوعات مختلف داشته باشیم و فرماندهان نیروی انتظامی هم از این رفتار راضی نبودند.

رئیس جمهور به زودی با مردم صحبت می‌کند

ربیعی در خصوص زمان نشست خبری رئیس جمهور، افزود: قرار است در آینده‌ای نزدیک گفتگوی تلویزیونی و رادیویی رئیس جمهور را داشته باشیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمریکا در حین ملاقات ایران با نخست وزیر ژاپن پتروشیمی ما را تحریم کرد و ژست مذاکره هم می‌گیرد، گفت: این اقدامات به مردم ایران و جهانیان ثابت کرد که اجماع جهانی که آنها خواستند علیه ایران ایجاد کنند تحقق نخواهد یافت و تحریم رهبری انقلاب توهین به یک ملت بود.

وی بیان کرد: این تحریم‌های جدید آمریکا در جنبه اقتصادی و عملی اتفاق جدیدی نیست و به نظرم چون آقای ظریف گروه «ب» را علنی کرد و برخی اختلافات درونی آنها را فاش کرد، در تحریم وی بی تأثیر نبود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد زنگنه وزیر نفت گفت: آمارهای عملکرد دولت آقای زنگنه را که بررسی می‌کردم، قبل از برجام و در زمان تحریم‌ها تلاش آقای زنگنه موجب شد فروش نفت ایران به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه افزایش یابد. به عبارت دیگر بیش از ۲۰۰ هزار بشکه فروش نفت نسبت به دولت قبل افزایش یافت.

ربیعی ادامه داد: انتقاداتی به آقای زنگنه در مورد توسعه میادین و لغو قراردادها مطرح می‌شود. تنها یک مورد لغو قرارداد وجود داشته است که چند سال قراردادشان را خوابانده بودند، در عوض ۵.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام شده است. لذا اتهامات به آقای زنگنه در مورد فروش و استخراج نفت و گاز وارد نیست و معتقدم دوران آقای زنگنه، دوران سختی بوده است.

دستگاه کارتخوان در وزارت رنفت ربطی به زنگنه نداشت

سخنگوی دولت گفت: دو روز پیش با وزارت اطلاعات تماس گرفتم و با کارشناسان ضدجاسوسی و اقتصادی وزارت صحبت کردم. در مورد دستگاه‌های پوز (کارتخوان) باید گفت که این امر ربطی به آقای زنگنه نداشته و فساد آور نیز نبوده است. همیشه سنتی بوده که به مستخدم‌ها پولی پرداخت می شده است اما صاحب صلاحیت‌ترین دستگاه برای اظهارنظر در این خصوص وزارت اطلاعات است.

وی در مورد دستگیری جاسوس زن در وزارت نفت گفت: این خانم کارمند یک شرکت اروپایی است. معمولاً این شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های خارجی در رقابت شرکتی اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌کنند. قضاوت در مورد اینکه این کار جاسوسی هست یا نه باید توسط وزارت اطلاعات و قوه قضائیه انجام شود.

ربیعی ادامه داد: برای من جالب است که نمایندگان مجلس این موضوع را مطرح می‌کنند. بیان این مطالب باید از سوی وزارت اطلاعات یا قوه قضائیه انجام شود. انعکاس خبر به نحوی بود که یک زن جاسوس با ۱۶ نفر ارتباط داشته است. کیفیت ارتباط را هم به خواننده واگذار کرده بودند. این نوع بیان، بیان اسلامی نیست و با اخلاق شهید بهشتی سازگار نمی‌باشد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: برای بررسی این موضوع باید وزارت اطلاعات تحقیقات بیشتری انجام دهد. قوه قضائیه هم پرونده را بررسی می‌کند که با شواهدی که بنده ملاحظه کرده و شنیده‌ام نشان می‌دهد یک کارمند شرکتی جمع آوری اطلاعات صنعتی از سیستم نفتی انجام داده است.

ربیعی ادامه داد: در دولت نهم و دهم ۴۲ درصد از پروژه ستاره خلیج‌فارس تکمیل شده بود. در دولت یازدهم اتفاق بزرگی رخ داد و ما به سمت افتتاح این پروژه رفتیم که نشان‌دهنده زحمات آقای زنگنه است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ممنوعیت صیادی زنان در «جزیره هنگام»، گفت: دولت به هیچ عنوان تبعیضی برای کار زنان قائل نیست. از نظر دولت چنین محدودیتی قابل قبول نیست.

سخنگوی دولت گفت: بلافاصله پس از انتشار این خبر، با مدیران شیلات و جهاد کشاورزی صحبت کردم، چنین ممنوعیتی را رد کردند و وعده پیگیری دادند، احتمالاً این امر ناشی از اعمال سلیقه بوده و قطعاً رفع شد. صیادی یکی از فعالیت‌های سنتی زنان است.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فشار دولت به صدا و سیما برای توقف پخش سریال «گاندو» گفت: پس از شنیدن این شایعه، با تمام افرادی که می‌توانستند چنین درخواستی را از صدا و سیما داشته باشند، تماس گرفتم اما به کسی نرسیدم که چنین تماسی را گرفته باشد.

وی تأکید کرد: از صدا و سیما خواهش می‌کنم هر چه سفارش و تولید شده، پخش کند؛ امیدوارم در سناریوپردازی و ساخت سریال‌ها بهتر کار شود.

دولت به دنبال عدم پخش سریال «گاندو» نیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه درخواستی از سوی دولت برای عدم پخش این سریال مطرح نشده است، اظهار داشت: آنقدر مطالب زیادی علیه دولت در صدا و سیما پخش می‌شود که این سریال چیزی نیست.

ربیعی در خصوص گزارش دولت به مجلس در مورد ۱۴ میلیارد دلار بودجه واردات کالاهای اساسی، افزود: از این میزان یک دلار به واردات لاستیک و کاغذ اختصاص یافته، ۱۰ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی شامل خوراک انسان و دام و سه میلیارد دلار به واردات تجهیزات و داروی مورد نیاز وزارت بهداشت اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه اول سال ۹۸ نسبت به سال گذشته واردات، افزایش چشمگیری یافته است، گفت: در این مدت بیش از پنج میلیارد دلار کالا وارد شده است. دولت در سال گذشته تصمیمی برای حذف این ارز نداشت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت در راستای مدیریت روانی بازار، از حذف ارز ۴۲۰۰ خودداری کرد زیرا معتقد بود در صورت حذف این ارز، با تورم ۱۲ تا ۱۳ درصدی مواجه خواهد شد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود

ربیعی اظهار داشت: دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال ۹۸ ندارد. گزارش ریز اقلام وارداتی حاصل از ارز دولتی در جلسه آینده اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده است، گفت: بخش اعظم درآمدها و مالیات کشور، متکی بر درآمدهای نفتی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در دولت یازدهم تورم تک‌رقمی حفظ شد، اشتغال به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر رسیده و رشد اقتصادی مثبت شده بود.

ربیعی گفت: مؤسسات بین‌المللی برای سال ۹۸ رشد مثبت را پیش‌بینی می‌کنند و اعلام می‌کنند که از رشد منفی خارج خواهیم شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شوک‌های ارزی در حال تخلیه است، در تورم نقطه به نقطه نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم که البته به معنای ارزانی نیست بلکه به معنای جلوگیری از گرانی بیشتر است. دلیل کاهش تورم ماهانه نیز ثبات نرخ ارز است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما از زندگی مردم مطلع هستیم و فشار بر طبقات حقوقی بسیار زیاد است، تاکید کرد: دهک‌های پایین و میانی در وضعیت سختی هستند، باید تاب‌آوری اجتماعی را افزایش داده و از زندگی مردم حفاظت کنیم. تلاش روزانه دولت در این راستا است.

ربیعی بیان کرد: از همه تصمیمات دولت حمایت نمی‌کنم اما مطمئن باشید همه تصمیمات در دولت از سر دلسوزی اتخاذ می‌شود و در راستای بهتر شدن زندگی مردم است تا اجازه ندهیم سفره‌های مردم تهی شود.

وی با بیان اینکه با تحریم بی‌سابقه مواجه هستیم، افزود: اگر تدبیرهای دولت نبود، مشکلات عمق بیشتری داشت؛ دولت در کنار مردم است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور روزانه آمارهای بانک مرکزی، وزارت اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه را مورد بررسی قرار می‌دهد، اظهار داشت: سنجش‌های مختلفی را همواره رئیس‌جمهور می‌بیند. وزرای ما هم عمدتاً در متن اجتماع هستند.

ربیعی با بیان اینکه خود من هم در متن مردم و در بدنه اجتماعی هستم، گفت: هرجا هستیم، همه مثل هم زندگی می‌کنیم. سایر وزرا هم در جای خاصی زندگی نمی‌کنند و از وضعیت مردم اطلاع دارند و در راستای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند.

واکنش به انتشار فیش نجومی مدیران دولتی

ربیعی در واکنش به سوالی پیرامون انتشار فیش‌های نجومی برخی از مدیران دولتی، اظهار داشت: همین که چنین فیش های حقوقی منتشر می شود، نشان از صداقت دولت است و نشان می دهد که نارسایی هایی وجود دارد و دولت با آن برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بنده اطلاع دارم که حقوق ها در سطح مصوب ابلاغ شده است، ادامه داد: ممکن است برخی افراد صرفاً چندین ماه خارج از نظارت، حقوق بیشتری را دریافت کنند. به جز یک یا دو مورد بقیه در سطح مصوب حقوق دریافت کرده‌اند.

سخنگوی دولت گفت: همواره گرایش برخی افرادی که در برخی از شرکت ها می گماریم این تمایل وجود دارد که برداشت های بیشتری بکنند که همواره باید نظارت و با آنان برخورد شود.

ربیعی متذکر شد: در دورانی که بنده در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بودم، پرونده‌ای را به دادگاه فرستادیم و با خاطی برخورد کردیم اما مهم این است که با این افراد برخورد کنیم و این روند ادامه دارد و اضافه برداشت ها هم برگشت داده شود.

دولت تصمیمی برای تغییر کاهش ساعات اداری ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبری منتشر شده است مبنی بر تصمیم دولت برای کاهش ساعات اداری در فصل تابستان، گفت: چنین تصمیمی دولت ندارد و مصوبه ای در این زمینه نداریم.

سخنگوی دولت درباره تاثیرات FATF در روابط بانکی کشورمان، تصریح کرد: از همه افراد خواهش می کنم که این مسئله را به افرادی بسپارند که به صورت مستقیم در این ارتباط هستند. ما فکر می کنیم که اگر نتوانیم در جهت FATF آن چیزی که برنامه دولت است که با حفظ همه تحفظ ها حرکت کنیم، قطعاً به نفع تحریم کنندگان عمل خواهیم کرد.

مهمترین سیاست دولت کنترل نوسانات نرخ ارز است

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه برنامه ای برای کاهش نرخ ارز دارد؟، گفت: برنامه ها و سیاست های ما عدم افزایش نرخ ارز و رساندن نرخ ارز به آن قیمت واقعی جامعه است، اما میزان ارزی که به دست می آوریم و همچنین هیجانات و کنش هایی که مردم به خرج می دهند، این نوسان را ایجاد کرده است که کنترل نوسانات نرخ ارز مهمترین سیاست فعلی دولت است.

وی گفت: با سیاست‌هایی که اتخاذ کرده ایم، همه تلاش این است که به شکل منطقی و با سازوکارهای بازار بتوانیم نرخ ارز را کنترل کنیم و از افزایش آن جلوگیری کرده و آن را به مرز منطقی خودش برسانیم.

روحانی با کسی در کابینه تعارف ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر میان روحانی و جهانگیری گفت: قطعاً اینطور نیست و آقای روحانی با کسی تعارف ندارد و اگر کسی نتواند با وی کار کند، حتماً به سمت تعویض وی می رود. اما خوشبختانه چنین کسی را در دولت نداریم و هیچ برنامه ای هم برای تعویض در دولت وجود ندارد.

ربیعی افزود: به هر حال مشکلاتی در تعارض ساختاری میان قوا قطعاً وجود دارد و رئیس جمهور هم به عنوان فرد دوم کشور بر اساس قانون اساسی مایل نیست که سیاست های دولت حتی با سیاست های تصمیم گیری یک نفر در قوه دیگری دچار خدشه شود.

وی تصریح کرد: این بحث نیاز به توضیح بیشتر دارد و شاید رئیس جمهور در برنامه خودش به صراحت بیشتری در این باره صحبت کند. اما قطعاً آن چیزی که رئیس جمهور بیان کرده است، تعابیر مختلفی از آن صورت گرفته است و آن بحث صرفاً در راستای بهتر کار کردن دولت در امور بین قوا است و نباید تعابیر مختلفی از آن شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون تشکیل وزارت بازرگانی در دولت، افزود: ما در حال حاضر اختیار بیشتری را برای معاون بازرگانی وزیر صنعت معدن و تجارت در نظر گرفته ایم که وی تحت عنوان قائم مقام وزیر صمت در بازرگانی عمل خواهد کرد و این الگو را دنبال می کنیم و اگر در مرحله بعدی نیاز باشد، تصمیمات دیگری نیز اتخاذ خواهد شد.

ربیعی درباره گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: هنوز رئیس جمهور در این باره تصمیمی نگرفته است و سرپرست وزارت آموزش و پرورش با قدرت کارهای خود را دنبال می کند.

وی با اعلام اینکه تخصیص رتبه بندی فرهنگیان هم اعلام شده و اولین تخصیص آن در حال پرداخت است و به زودی اجرا می شود، گفت: اما هنوز رئیس جمهور فردی را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی نکرده و فکر می کنم هنوز به فرد خاصی نرسیده است.

سخنگوی دولت در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مباحثی درباره حجاب مطرح شد، خاطرنشان کرد: بنده در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور نداشتم اما در این باره سوال کردم و گفتند که صرفاً چارچوب های کلی بحث مطرح شده است که در کلیات اختلاف نظری وجود نداشته است و باید وارد جزئیات شد تا ببینیم در جزئیات دقیقاً چه مواردی در نظر گرفته شده است.

ربیعی گفت: دیدگاه رئیس جمهور و دولت در این مورد از قبل بیان شده و روشن است و امیدواریم که جنبه های فرهنگی این مسئله بیشتر مورد تاکید قرار گیرد و این جنبه ها، انتظامی و امنیتی نیست بلکه در ساحت فرهنگ باید به این مسئله پرداخته شود و خوشحالیم که در یک نهاد فرهنگی به این موضوع رسیدگی می شود.

سخنگوی دولت درباره تصمیم دولت برای سهمیه بندی حامل‌های سوخت، گفت: تصمیم گیری در این زمینه به دلیل اینکه با زندگی روزمره مردم سروکار دارد و از سوی دیگر اگر تصمیمات سخت و جانکاه را نگیریم، در درازمدت زندگی مردم بدتر خواهد شد، بسیار سخت است.

وی افزود: زندگی مردم برای تصمیم گیران در این زمینه بسیار مهم است به همین دلیل در شورای اقتصادی دولت و نشست سران قوا ساعت‌ها در این خصوص بحث شده تا تصمیم بگیریم کدام الگو در خصوص حامل های انرژی و مالیات و نظام تأمین اجتماعی و به طور کلی نظام درآمدی و هزینه ای به کار گرفته شود.

سخنگوی دولت بابیان اینکه در این زمینه نیازمند اصلاح ساختار هستیم تا بتوانیم به سمت ثبات در اقتصاد کلان و اقتصاد نفت برویم، اظهار داشت: ما به دنبال ارتقای عدالت اقتصادی هستیم، به هر حال با شرایط فعلی مردم به صورت مساوی از یارانه های تعلق گرفته به سوخت استفاده نمی کنند.

ربیعی اضافه کرد: نظر دولت در این حوزه این است که هر گونه تصمیم گیری به نفع طبقات پایین جامعه باشد. رئیس جمهور معتقد است منابع به دست آمده از اصلاح این حوزه به هیچ عنوان نباید به بودجه کشور اضافه شود، بلکه باید به صورت مستقیم در راستای کمک به قدرت خرید مردم تعلق بگیرد.

وی در خصوص اقدامات ایران با توجه به نزدیک شدن به ضرب الاجل ۶۰ روزه برای کشورهای اروپایی برای بهره مند شدن ایران از مزایای برجام، گفت: ما همچنان در حال مذاکره با طرف های اروپایی هستیم تا اروپایی ها سازوکاری را که اتخاذ کرده اند فعال کنند.

سخنگوی دولت می گوید: آنها گفته اند که به سرعت این سازوکار فعال خواهد شد و ما علائمی را در این خصوص دریافت کرده ایم اما اگر آنها به تعهدات خودشان عمل نکنند، بنا بر آنچه اعلام کرده ایم، بالا بردن سطح غنی سازی خود را از ۳.۶۷ درصد به میزانی است که اعلام خواهیم کرد.

ربیعی با تأکید بر اینکه بنا بر فتوای مقام معظم رهبری تولید و به کارگیری سلاح هسته ای در ایران ممنوع است، گفت: ما بر اساس آنچه اعلام کرده ایم حرکت خواهیم کرد. اروپایی ها نیز ما را به سعه صدر دعوت می کنند اما ما معتقدیم که سازوکاری که آنها می گویند باید با عملکرد خود، نشان دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها