معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهمی اظهار کرد: متاسفانه برخی خانواده‌ها فرزندانشان را به سمت رشته تجربی سوق می‌دهند و همه ساله شاهد حضور بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب تجربی در کنکور سراسری هستیم در حالی که شاید ۱۵ هزار نفر آنها وارد رشته‌های خوب و در آینده شغل خوبی بشوند.
کد خبر: ۱۲۱۳۵۶۹
چند نکته درباره هدایت تحصیلی

به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا کاظمی در گفتگو با ایسنا با اشاره به فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم اظهار کرد: فرایند هدایت تحصیلی از ۱۶ تیرماه آغاز و برگه‌های هدایت تحصیلی صادر شد.

وی افزود: تا کنون بیش از ۷۴۰ منطقه آموزش و پرورش برگه‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان خود را صادر کرده‌اند و تنها چند منطقه دچار مشکل بودند که پیگیر حل آن هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرآیند هدایت تحصیلی همانند سال گذشته است گفت: به عنوان مثال رشته‌های ریاضی و علوم انسانی برای هر کسی که نمرات و شرایط لازم را کسب کرده باشد در اولویت «الف» است. رشته‌های فنی و حرفه‌ای دارای اولویت «الف» و «ب» و رشته تجربی دارای اولویت «الف»، «ب» و «ج» است. کف نمره برای ورود به رشته‌های مختلف نیز همانند سال گذشته است و تغییری نکرده است.

(به گزارش ایسنا، لازم به توضیح است که درج گزینه( الف تا د ) در زیر هر رشته یا زمینه، به منزله وضعیت دانش آموز با توجه به عملکرد تحصیلی و ظرفیت آن زمینه یا رشته در سطح منطقه برای اولویت زمان بندی ثبت نام است. درج گزینه اولویتی «الف» به معنای احراز شرایط مطلوب برای انتخاب آن زمینه و رشته است و از آنجا که در اولویت اول ثبت نام قرار دارند، لازم است در مدت زمانی تعیین شده نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. درج گزینه « ب» تا «د» به معنای احراز شرایط دانش آموز در آن زمینه یا رشته است ولی ثبت نام فرد پس از اتمام زمان ثبت نام گروه یا گروه های دارای اولویت بالاتر مقدور است).

کاظمی ادامه داد: برای هر دانش آموز دو فرم با عنوان فرم ۶ و ۷ صادر می‌کنیم که فرم ۶ جنبه ارشادی و توصیه ای دارد و با توجه به استانداردهای هدایت تحصیلی یعنی آزمون رغبت، توانایی، نظر معلم، اولیای دانش آموز تهیه شده و به دانش آموز توصیه می‌کنیم که به فلان رشته برود بهتر است. فرم شماره ۷ نیز بر اساس عملکرد تحصیلی و ظرفیتی که برای هر رشته در مناطق وجود دارد آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه دانش آموز با قرار دادن این دو فرم در کنار یکدیگر می‌تواند رشته تحصیلی مناسب خود را برگزیند؛ درباره بازار کار ورود به رشته‌های فنی و حرفه ای عنوان کرد: در همه جای دنیا درصد اشتغال دانش آموزان فنی بالاتر است. از خانواده‌ها می‌خواهیم به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و فرزندانشان را در مسیری هدایت کنند که هم به آن علاقه دارند و هم شغلشان را در آینده تضمین می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: توصیه ما این است که دانش آموز حتی اگر به رشته‌های نظری رفت تا حد امکان در کنار تحصیل مهارتی را بیاموزد و خود را هر چه بیشتر توانمند کند. متاسفانه برخی خانواده‌ها فرزندانشان را به سمت رشته تجربی سوق می‌دهند و همه ساله شاهد حضور بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب تجربی در کنکور سراسری هستیم در حالی که شاید ۱۵ هزار نفر آنها وارد رشته‌های خوب و در آینده شغل خوبی بشوند.

کاظمی تاکید کرد که باید هدایت تحصیلی بر اساس نیازهای جامعه و بازار کار انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها