معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام خبر موفقیت آمیز بودن عملیات پایلوتیج، یدک کشی و داکینگ یک فروند نفتکش سوپر تانکر غول پیکر ۳۲۰ هزار تنی در بندرعباس گفت: تیم عملیات دریایی بندر شهید رجایی با رقم زدن این اتفاق، در آستانه روز جهانی دریانورد (۲۵ ژوئن) رکورد شکنی کردند.
کد خبر: ۱۲۱۳۵۳۴
انجام موفقیت‌آمیز عملیات داکینگ یک نفتکش غول پیکر در بندرعباس

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان، اسماعیل مکی‌زاده با بیان جزئیاتی در خصوص این خبر، اظهار کرد: ظهر امروز (دوشنبه سوم تیرماه) عملیات داکینگ سوپرتانکر Dore در مجتمع کشتی سازی بندرعباس (ایزوایکو) با موفقیت به انجام رسید.

وی افزود: این کشتی متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفت‌کش غول‌پیکر» (معادل به انگلیسی: VLCC ) است که ۳۳۳ متر طول و ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری ( DWT ) دارد.

مکی زاده تصریح کرد: عملیات پهلودهی و انجام تخلیه و بارگیری این نوع نفتکش‌های سوپر تانکر به علت آبخور بالای آنها (۲۲.۵ متر) و محدودیت‌های مانوری اینگونه شناورها، تنها در پایانه‌های دریایی مخصوص مانند جزیره خارگ صورت می‌گیرد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: عملیات ورود کشتی‌ها به حوضچه خشک (داکینگ) از پیچیده‌ترین عملیات‌های مانوری کشتی‌ها بوده که با توجه به ابعاد قابل توجه کشتی سوپر تانکر Dor ، برنامه ریزی دقیق توسط تیم عملیاتی بندر متشکل از راهنمایان، یدک کش‌ها، ملوانان طناب گیر و کارشناسان دریایی بندر شهید رجایی انجام و اجرایی شده است.

مکی زاده اظهار کرد: برای نخستین بار است که عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد در داخل کشور ایران انجام شده و تا پیش از این نوع شناورها جهت انجام عملیات به یاردهای تعمیرات کشتی در کشورهای خارجی مراجعه می کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها