بزرگترین زلزله‌های هفته گذشته در زهان استان خراسان جنوبی رخ داد، ضمن آنکه راور استان کرمان زلزله ۴.۵، فین استان کرمان زلزله ۴.۳، عشق‌آباد استان خراسان رضوی زلزله ۴ را تجربه کرد و در بابلسر استان مازندران نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ به ثبت رسید.
کد خبر: ۱۲۱۳۰۰۱
ثبت بزرگترین زمین لرزه در خراسان‌ جنوبی

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، روز گذشته زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در بابلسر استان مازندران رخ داده است.

به اعتقاد محققان این حوزه، دو گسل مهم البرز و مازندران در این استان قرار دارد. گسل البرز با طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر از علی‌آباد کتول شروع می‌شود و تا نزدیکی تنکابن امتداد دارد.

گسل مازندران یا گسل جنوب خزر نیز از آستارا در گیلان تا حوالی گنبد در گلستان امتداد یافته است. طول این گسل بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ کیلومتر است. این دو گسل تقریباً در موازات هم قرار دارند. اما با یک زاویه کم، تقریباً در ۱۲ کیلومتری غرب چالوس به هم می‌رسند.

علاوه بر آن «زهان» استان خراسان جنوبی نیز بزرگترین زلزله هفته گذشته با بزرگای ۴.۶ را تجربه کرد.

محدوده رومرکزی زلزله زهان (یکی از آبادی‌های نزدیک به کانون زلزله و در فاصله ۲۱.۵ کیلومتری جنوب شرق رومرکز) از نظر تکتونیکی فعال و محدوده رخداد زمین لرزه‌های بزرگ است.

زلزله‌های ۴.۵ راور استان کرمان، ۴.۳ فین استان هرمزگان و ۴ عشق‌آباد استان خراسان جنوبی از دیگر رخدادهای لرزه‌ای مهم هفته گذشته بوده است.

دهرم استان فارس نیز سه زلزله ۳.۴، ۳.۵و ۳.۲، هجدک استان کرمان زلزله ۳.۳، بی رم استان فارس زلزله ۳.۲، مشگین‌شهر استان اردبیل زلزله ۳.۴، ازگله استان کرمانشاه زلزله ۳.۱ و باشت استان کهگیلویه‌و بویر احمد زلزله ۳.۲ را تجربه کرده‌اند.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۵ خرداد

در ریز شهر استان بوشهر زلزله ۲.۸، در شبانکاره استان بوشهر زلزله ۲.۹، در سفید سنگ استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸، در جم استان بوشهر زلزله ۲.۹، در بهرمان استان کرمان زلزله ۲.۵، در علی‌آباد استان گلستان زلزله ۲.۶، در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ و در دوزین استان گلستان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

در نیک‌شهر استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۲۸ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین‌لرزه در ۴۲ کیلومتری نیک‌شهر، ۴۸ کیلومتری بنت و ۶۷ کیلومتری فنوج این استان بوده است.

راور استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۵ در عمق ۸ کیلومتری زمین لرزید و کانون رومرکز آن در ۱۹ کیلومتری راور، ۳۶ کیلومتری کیانشهر و ۳۷ کیلومتری زرند این استان گزارش شد. زلزله ۲.۶ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در دهرم استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۶ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۰ کیلومتری دهرم استان فارس و ۳۴ کیلومتری ریز و ۴۵ کیلومتری جم استان بوشهر بوده است.

یکشنبه ۲۶ خرداد

در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۹، در نیر استان اردبیل زلزله ۲.۶، در فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۹، در بافق استان یزد زلزله ۲.۶ و در اشنویه استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ رخ داد.

در مشگین‌شهر استان اردبیل زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۶ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۱ کیلومتری مشگین شهر استان اردبیل و ۳۵ کیلومتری سراب و ۳۵ کیلومتری هریس استان آذربایجان شرقی بوده است.

دهرم استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۳۴ کیلومتری دهرم استان فارس و ۳۷ کیلومتری ریز و ۴۳ کیلومتری جم استان بوشهر گزارش شد.

دوشنبه ۲۷ خرداد

در نهبدان استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹، در سردشت استان خوزستان زلزله ۲.۸، در دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸، در شبانکاره استان بوشهر زلزله ۲.۷، در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۵، در مهران استان ایلام زلزله ۲.۹، در سلفچگان قم زلزله ۲.۹، در زرآباد استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ و در اندوهجرد استان کرمان زلزله ۲.۶ رخ داد.

در فین استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۳ در عمق ۱۳ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۴ کیلومتری فین، ۵۰ کیلومتری بندرعباس و ۵۰ کیلومتری رویدر استان هرمزگان بوده است.

بی رم استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۳ کیلومتری بی رم، ۳۲ کیلومتری خنج و ۳۵ کیلومتری وراوی این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۲۸ خرداد

در فین استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری فین، ۵۲ کیلومتری بندرعباس و ۵۴ کیلومتری رویدر در این استان گزارش شد. زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است. زلزله ۳.۱ در عمق ۷ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در شاهین شهر استان اصفهان زلزله ۲.۵ و در کازرون استان فارس زلزله ۲.۵ رخ داد.

هجدک استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۳۴ کیلومتری هجدک، ۴۳ کیلومتری چترود و ۴۷ کیلومتری شهداد این استان بوده است.

چهارشنبه ۲۹ خرداد

زلزله ۳.۹ مصیری استان فارس در عمق ۵ کیلومتری اولین زلزله ثبت شده روز ۲۹ خرداد ماه بوده که در ۱۸ کیلومتری مصیری فارس، ۲۶ کیلومتری نورآباد و ۲۷ کیلومتری اردکان این استان به ثبت رسید.

در گمیش‌تپه استان گلستان زلزله ۲.۹ و در فارغان استان هرمزگان زلزله ۲.۶ رخ داد.

در ازگله استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و رومرکز کانونی این زلزله در ۹ کیلومتری ازگله، ۳۶ کیلومتری قصر شیرین و ۳۷ کیلومتری تازه آباد این استان بوده است.

در دهرم استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۲۴ کیلومتری دهرم استان فارس و ۴۳ کیلومتری ریز و ۵۴ کیلومتری جم استان بوشهر گزارش شد.

عشق آباد استان خراسان جنوبی زلزله‌ای به بزرگای ۴ را در عمق ۸ کیلومتری تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۳۱ کیلومتری عشق آباد ،۵۳ کیلومتری بشرویه و ۷۰ کیلومتری ارسک این استان بوده است.

پنج‌شنبه ۳۰ خرداد

باشت استان کهگیلویه‌و بویراحمدی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۲۸ کیلومتری باشت، ۳۳ کیلومتری چرام و ۳۵ کیلومتری چیتاب این استان بوده است.

در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۸، در سنخواست استان خراسان شمالی زلزله ۲.۵، در انار استان کرمان زلزله ۲.۷ و در درب گنبد استان لرستان زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

زهان استان خراسان جنوبی نیز زلزله‌ای به بزرگای ۴.۶ را تجربه کرد. عمق این زمین‌لرزه در ۱۱ کیلومتری و کانون آن در ۲۲ کیلومتری زهان، ۳۶ کیلومتری حاجی‌آباد و ۴۲ کیلومتری آرین شهر این استان گزارش شد.

جمعه ۳۱ خرداد

در ساعت ۲ بامداد روز ۳۱ خرداد بابلسر استان مازندران با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۲۳ کیلومتری زمین و کانون آن در ۹۰ کیلومتری بابلسر، ۹۱ کیلومتری فریدون‌کنار و ۹۳ کیلومتری سرخرود این استان بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها