خواننده مولودی حاشیه‌ساز می‌گوید: اینکه صوت مداحی سه سال پیش چطور و با چه هدفی بازنشر و مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد برای خودم هم هشدار بود که بیشتر مراقب رفتار و نوع خواندنم باشم. اگر به چند سال پیش برگردم، دیگر چنین شعر و سبکی را نمی‌خوانم.
کد خبر: ۱۲۱۲۵۵۲
خواننده مولودی حاشیه‌ساز: قبول دارم اشتباه کردم

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، تب و تاب و حاشیه‌های پخش زنده هیئت عشاق الحسین(ع) در ماه رمضان در حال فروکش بود که یک فایل صوتی مولودی خوانی، نبض فضای مجازی را در دست گرفت. صوتی با عنوان «داره می‌ریزه» خیلی زود تبدیل به سوژه طنز برخی صفحات اینستاگرام و دیگر شبکه‌ های اجتماعی شد. میکس شدن این مداحی با موسیقی و ساخت دابسمش از آن نیز برای عده‌ای دستمایه تمسخر و مضحکه شد.

درپی این اتفاقات بود که صدای برخی پیرغلامان و پیشکسوتان عرصه ستایشگری اهل بیت (ع) هم درآمد. برخی از پیرغلامان علت این نوع مداحی‌ها را نداشتن استاد و عدم نظارت بر جریان مداحی کشور دانستند.

اوج‌گیری این حاشیه‌ها باعث شد عقیق در گفت‌وگویی با سید مصطفی قدمگاهی با این مداح مشهدی صحبت کند. آن طور که خودش می‌گوید از سال هفتاد و چهار مداحی می‌کند و در کنار مداحی مشغول تحصیلات حوزوی است.

واقعاً زمانی که این مولودی را می‌خواندی فکر می‌کردی این طور مورد سوء استفاده قرار بگیرد؟

نه، واقعاً اگر آن موقع کوچک‌ترین احتمالی می‌دادم که اینطور شود حتماً نمی‌خواندم. این مولودی مربوط به سال ۹۵ است و اینکه پس از چند سال چرا و چطور منتشر شده برای خودم سوال است.

به نظر شما این نوع سبک و شعر با مضمون «داره می‌ریزه» در شأن جلسه اهل بیت(ع) است؟

ببینید شاعر این شعر یکی از شعرای مطرح اصفهان است. البته ملودی اصلی متعلق به یکی از خواننده‌های پاپ است. شاعر این شعر و سبکش را روی کانال خودش قرار داده بود من هم از همان جا برداشتم و اجرا کردم. خیلی از مداحان دیگر هم مثل آقای جواد مقدم این شعر و سبک را خواندند. من واقعاً آن موقع فکر نمی‌کردم این‌طور مورد تمسخر قرار بگیرد و سوژه طنز شود.

حقیقت این است که شاعر این سرود، خودش در توضیح نحوه اجرا نوشته بود این ابیات باید با ریتم تندتر خوانده شود. من هم به همان عمل کردم، علاوه بر این، من شخصاً تکلمم کمی نوک زبانی است و این باعث شده بعضی از جاهای شعر نامفهوم شود. وگر نه تعمدی نداشتم که این طور مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

اولین‌بار که این صوت را شنیدیم باورمان نشد که در یک هیأت خوانده شده باشد و تصور کردیم فردی به قصد تمسخر این‌طور می‌خواند. به نظر خودت چرا چنین برداشتی به وجود می‌آید؟

این شاید به سبک این مولودی و تندخواندن من مربوط باشد. ولی من سال‌هاست به طور حرفه‌ای در مشهد مداحی می‌کنم و با بسیاری از هیئت‌ها و مداحان مشهد در ارتباطم.

در مداحی استاد داشتی ؟

من ابتدا قاری قرآن بودم و همه دستگاه‌های قرآنی را در نوجوانی یاد گرفته‌ام اما در مداحی استاد نداشته‌ام.

تعدادی از مداحان پیشکسوت و پیر غلامان معترض این نوع مداحی و سبک‌ها و شعرها هستند. رهبر انقلاب هر سال در دیدار مداحان، توصیه می‌کنند که در انتخاب اشعار و سبک‌ها دقت ویژه‌ای داشته باشند و از اشعار و ملودی‌های سخیف استفاده نکنند، چرا شما به این موضوع بی‌توجهی کرده‌اید؟

خدا شاهد است که من اتفاقاً خیلی در انتخاب شعر دقت و وسواس دارم اما ما معصوم که نیستیم، بالاخره در چندین هزار شعر و اجرا، امکان اشتباه هم وجود دارد. من قبول دارم که در انتخاب سبک اشتباه کردم. همه باید مراقب باشیم که مبادا کاری نکنیم که مجالس اهل بیت (ع) خدای نکرده مورد توهین، تمسخر و بی‌احترامی عده‌ای قرار بگیرد. من در همه این سال‌های مداحی‌ام تمام تلاشم این بوده که از اشعار و سبک‌های مناسب استفاده کنم . اما به این باور رسیده‌ام که باید خیلی بیشتر مراقب رفتار و گفتارم باشم چرا که طبق فرمایش رهبر انقلاب جامعه و به‌خصوص جوانان از قشر مداح الگوگیری می‌کنند.

اینکه صوت مداحی سه سال پیش چطور و با چه هدفی منتشر می‌شود و این طور مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد برای خودم هم هشدار بود که بیشتر از قبل، مراقب رفتار و نوع خواندم باشم چرا که این هجمه رسانه‌ای معلوم کرد، هیچ جایی از معرض دید رسانه‌ها مخفی نیست و نمی‌شود با عنوان اینکه جلسه خصوصی و خودمانی گرفته‌ایم هر چیزی بگوییم و هر شعری را بخوانیم. قطعاً با شناختی که امروز پیدا کرده‌ام اگر به چند سال پیش برگردم، دیگر هرگز چنین شعر و سبکی را اجرا نمی‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها