خداوند در آیه ۵۳ سوره مبارکه زمر خطاب به گنه‌کاران می‌فرماید از رحمت من ناامید نباشید زیرا همه گناهان را می‌بخشم. یعنی هرگناهی با هر شرایطی قابل بخشش است به شرطی که...
کد خبر: ۱۲۰۹۹۱۳
گنهکاران ناامید بخوانند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، خداوند در آیه ۵۳ سوره مبارکه زمر خطاب به گنه‌کاران می‌فرماید: از رحمت من ناامید نباشید زیرا همه گناهان را می‌بخشم.

مراد قرآن از اینکه می‏‌فرماید: خداوند همه گناهان را می‏‌بخشد، آن نیست که انسان گناه کند و بگوید خدا می‏‌آمرزد، بلکه مراد آن است که همه گناهان هر قدر هم بزرگ باشند قابل آمرزش است و نباید از رحمت الهی مأیوس بود و طبیعتاً راه دریافت آمرزش الهی، توبه و جبران گناه است که در آیه بعد آمده است.

به این آیه توجه کنید؛

«قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلَی‏ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ‏»

ترجمه: بگو: «ای بندگان من که بر نفس خویش اسراف (و ستم) کرده‏‌اید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه‏ گناهان را می‏‌بخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است.»

این آیه به گناهکاران پشیمان بشارت می‏‌دهد. در فرهنگِ قرآن، اسراف معنای وسیعی دارد که علاوه بر اسراف در مال، شامل اسراف در نفس و جان نیز می‏‌شود. بدین معنی که انسان در بهره‏‌گیری از استعدادها و ظرفیّت‏‌های وجودی خود از حدّ اعتدال خارج شده و دچار افراط و تفریط گردد.

درهای لطف الهی در هر شرایطی برروی بندگان باز است

قرآن درهای لطف الهی را به روی هر انسانی در هر شرائطی و با هرگونه بار مسؤلیتی باز می‌گذارد و نمونه زنده‌اش آیه فوق است که با انواع لطائف بیان مجرمان و گناهکاران را به سوی خدا دعوت می‌کند و به آنها قول می‌دهد که می‌توانند خود را از زندگی گذشته به کلی جدا کنند.

در فرهنگ اسلامی که از قرآن مجید گرفته شده توبه و انابه را هرگاه با شرائط همراه باشد وسیله قاطعی برای جدا شدن از گذشته و آغاز یک زندگی جدید، و حتی تولد ثانوی می‌داند.

در تمام کلمات این آیه لطف و مهر الهی نهفته است

۱. پیام بشارت را رسول خدا صریحاً اعلام کند. «قل»
۲. خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «یا»
۳. خداوند همه را بنده‏ خود و لایق دریافت رحمتش دانسته است. «عبادی»
۴. گناهکاران بر خود ستم کرده‏‌اند و به خدا ضرری نرسانده‏‌اند. «اسرفوا علی انفسهم»
۵. یأس از رحمت، حرام است. «لا تقنطوا»
۶. رحمت او محدود نیست. «رحمة اللّه» («رحمة اللّه» به جای «رحمتی» رمز جامعیّت رحمت است، چون لفظ «اللّه» جامع‏ترین اسم اوست).
۷. وعده‏ رحمت قطعی است. «انّ اللّه»
۸. کار خداوند بخشش دائمی است. «یغفر»
۹. خداوند همه‏ گناهان را می‏‌بخشد. «الذنوب»
۱۰. خداوند بر بخشش همه‏ گناهان تأکید دارد. «جمیعاً»
۱۱. خدا بسیار بخشنده و رحیم است. «انّه هو الغفور الرحیم»

گنهکار تواب همچون کسی است که از مادر متولد شده است

کرارا در روایات درباره بعضی از گنهکاران می‌خوانیم کمن ولدته امه: «او همانند کسی است که از مادر متولد شده»

در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) می‌خوانیم «التائب من الذنب کمن لا ذنب له» کسی که از گناه توبه کند همانند کسی است که اصلا گناه نکرده است.

همین معنی با اضافه‌ای از امام باقر (علیه‌السلام ) نقل شده که فرمود: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له و المقیم علی الذنب و هو مستغفر منه کالمستهزء» کسی که از گناه توبه کند همچون کسی است که گناه نکرده و کسی که استغفار می‌کند و با اینحال به گناه ادامه می‌دهد مانند کسی است که مسخره می‌کند.

خداوند با این همه رأفت و مهربانی اعلام می‏‌کند که تهدیدهای آیات قبل، برای تربیت انسان‏ها است نه انتقام و کینه.

پیام‌ها:

۱- قوانین و احکام الهی در حد اعتدال است و نافرمانی مردم، تجاوز از حدّ اعتدال است. «اسرفوا علی انفسهم»
۲- در بخشش الهی نوع گناه و مقدار آن تفاوتی ندارد. «الذنوب جمیعاً»
۳- یأس از رحمت الهی جایز نیست. «لا تقنطوا»
۴- آمرزش گناه اقتضای رحمت خداوند است. «رحمة اللّه انّ اللّه یغفر»
۵ - امید به مغفرت زمینه آمرزش است. «لا تقنطوا... انّ اللّه یغفر»
۶- این خداوند است که همه لغزش‏‌ها را می‏‌بخشد. «انّه هو الغفور» به جای «انّه الغفور»

منبع: تفاسیر نور و نمونه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها