ظریف در گفتگو با شبکه «ای بی سی» آمریکا؛

هدف ترامپ از گفتگو ادامه روند فشار است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تصور او (ترامپ) از هنر معامله، اعمال فشار و سپس آوردن طرف به میز مذاکره در شرایط فشار جای گرفته است.
کد خبر: ۱۲۰۹۹۰۴
هدف ترامپ از گفتگو ادامه روند فشار است

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با شبکه تلویزیونی «ای بی سی» آمریکا گفتگوی مشروحی انجام داد که به این شرح است:

جنگ اقتصادی ترامپ در اصل، تروریسم اقتصادی است

مارتا راداتز خبرنگار ای بی سی پرسید اجازه دهید با تحریم ها و کارزار فشار حداکثری که رئیس جمهور ترامپ از آن حرف زده است، شروع کنیم. شما فکر می کنید این کارزار چه تاثیری داشته است، به نظر می رسد که تاثیر ویرانگر بر اقتصاد گذاشته است.

محمد جواد ظریف گفت: خب، رئیس جمهور ترامپ در حقیقت این را جنگ اقتصادی نامیده است اما من آن را تروریسم اقتصادی می نامم و دلیلی که من آن را تروریسم اقتصادی می نامم این است که این تحریم ها مردم عادی ایران را هدف قرار داده است. با وجود ادعاهای آمریکا که می گوید دارو و غذا از این تحریم ها استثنا شدند اما نقل و انتقالات مالی مربوط به دارو و غذا معاف نشدند بنابراین، افرادی که می خواهند مواد غذایی بخرند، افرادی که می خواهند دارو بخرند و مواد غذایی و دارو وارد کنند ناچارند از راه های بسیاری بروند تا بتوانند تحریم های مالی را که آمریکا علیه ما اعمال کرده است، دور بزنند. بنابراین، اگر هدف رئیس جمهور ترامپ اعمال فشار به ایرانی های عادی، مردم عادی ایران است، مطمئنا در حال رسیدن به این هدف است اما وی نمی تواند به اهداف سیاست خود از طریق فشار به ایرانی ها دست یابد.

هرگز سیاست های خود را بر اساس چیزهایی که بر آن کنترل نداریم، بنا نمی کنیم

خبرنگار ای بی سی پرسید: خب، شما فکر می کنید که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا شما فکر می کنید که این آخرین دور ریاست جمهوری ترامپ باشد و امیدوارید که او بار دیگر انتخاب نشود؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما هرگز سیاست های خود را براساس چیزهایی که بر آن کنترل نداریم، بنا نمی کنیم. وقتی که رئیس جمهور ترامپ انتخاب شد، ما گفتیم که وی ممکن است هشت سال رئیس جمهور باشد. مسئله این نیست که چه کسی در کاخ سفید است. آنچه که ما به آن نگاه می کنیم این است که آن شخص در کاخ سفید در حال انجام چه کاری است. بنابراین، ما هیچ دشمنی نسبت به هیچ کسی نداریم. اگر رئیس جمهور ترامپ تصمیم گیرد که براساس حقوق بین الملل رفتار کند، اگر رئیس جمهور ترامپ تصمیم گیرد احترام متقابل را به کار بندد، در آن صورت، ماجرا کاملا متفاوت خواهد شد. ما متاسفانه این را شاهد نبودیم.

سیاست فشار ترامپ شاید در بازار مستغلات کارساز بوده باشد اما درباره ایران، کارساز نیست

خبرنگار ای بی سی پرسید: رئیس جمهور ترامپ گفته است که می خواهد گفتگو کند. وی از مقامات ایرانی دعوت کرده است که با او تماس گیرند. احتمال آن چگونه است؟

ظریف گفت: زیاد احتمال آن وجود ندارد، زیرا گفتگو ادامه روند فشار است. وی در حال اعمال فشار است. در تصور او در هنر معامله، اعمال فشار و سپس آوردن طرف به میز مذاکره در شرایط فشار جای گرفته است. این شاید در بازار مستغلات کارساز بوده باشد اما در زمینه ایران، کارساز نیست. این حتی ممکن است برای دیگر کشورها برای کوتاه مدت البته نه طولانی مدت، کارساز باشد اما این برای ایران در کوتاه مدت، میان مدت یا طولانی مدت کارایی ندارد. تنها چیزی که برای ایران کارایی دارد، احترام است. ما گفتگو کرده ایم.ما با آمریکا گفتگو کرده ایم و ما تمایزی برای دولت ها در آمریکا قائل نمی شویم. دولت های آمریکا، دولت های مختلف نماینده آمریکا هستند. بنابراین، ما با دولتی گفتگو کردیم که نماینده مردم آمریکا بود. اکنون رئیس جمهور ترامپ نیز دولتی دارد که نماینده مردم آمریکا است، خواه شما آن را دوست داشته باشید یا نداشته باشید. چنین دولتی با ما به توافق رسید، آمریکا با ما توافق رسید. اکنون رئیس جمهور ترامپ این توافق را دوست ندارد. معنایش این نیست که ما باید از اول شروع کنیم. چنین کاری کارساز نیست. این توافق، یک توافق دوجانبه نبود بلکه توافقی چندجانبه بود.

ترامپ شیوه ای به توافقنامه های بین المللی می نگرد که تا زمانی که این توافقنامه ها به اهداف او کمک می کنند، خوب است

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: این توافق، فقط توافقی چندجانبه نبود بلکه در قطعنامه شورای امنیت به تایید رسیده است. بنابراین، افراد لازم است حتی قبل از گفتگو با آمریکا تجدیدنظر کنند زیرا آنچه که شما در نفتا دیدید، این بود که نخست، رئیس جمهور ترامپ گفت نفتا را دوست ندارد، سپس به توافق آمریکا-کانادا- مکزیک رسید و سپس تلاش می کند براساس یک موضوع فرعی که مهاجرت است، تعرفه های جدیدی بر مکزیک اعمال کند. معنایش این است که شیوه ای که او به توافقنامه های بین المللی می نگرد این است که تا زمانی که این توافقنامه ها به اهداف او کمک می کنند، خوب است اما اگر شما چیز دیگری بخواهید، وی مسئله دیگری را مطرح می کند بنابراین، برای او مهم نیست که این یک معاهده باشد یا توافقنامه ای باشد که دولت قبلی مذاکره کرده باشد و صرفا مسئله این است که الان اینها در خدمت اهداف وی نیست. من معتقدم اگر او واقعا درباره آنچه که در ژاپن گفت، جدی باشد و می خواهد فقط مطمئن شود که ایران تسلیحات هسته ای نداشته باشد، من معتقدم که او می تواند به این برسد. این زیاد دشوار نیست. این توافقنامه، این را فراهم می کند. فتوای رهبری یا دستورات مذهبی این را فراهم می کند و آژانس بین المللی مدت های طولانی است که این را در پانزده گزارش فراهم کرده است.

اعتماد به ترامپ بسیار سخت است زیرا رفتار آمریکا در تجربه قبلی ما، زیاد خوشبینانه نبود

خبرنگار ای بی سی گفت: با توجه به حرف هایی که زده اید، اگر شما به میز مذاکره بازگردید. آیا به آمریکا اعتماد می کنید؟ آیا به رئیس جمهور ترامپ اعتماد می کنید؟

محمد جواد ظریف گفت: بسیار سخت است زیرا رفتار آمریکا در تجربه قبلی ما، زیاد خوشبینانه نبود و تصور خوشبینانه ای را برای توافقنامه آتی فراهم نمی کند.این چیزی است که من معتقدم در حال روی دادن در جامعه بین المللی هم است. افراد در حال تفکر مجدد قبل از گفتگو با آمریکا هستند زیرا می دانند به آنچه که امروز با آن توافق می کنند، ممکن است فردا دیگر نباشد.

وضع متفاوت ایران و کره شمالی؛ آنها توافقنامه ای ندارند اما ما توافقنامه داریم و این وضع کاملا متفاوتی است

خبرنگار ای بی سی گفت: شما در کره شمالی این را دیده اید؟

محمد جواد ظریف گفت: شما، کره شمالی، مکزیک و چین را دیدید. شما می توانید در هر جایی ببینید و این نتیجه ای است که به آن خواهید رسید.

خبرنگار ای بی سی پرسید: آیا شما یک چیزی مثل نشست رئیس جمهور ترامپ با کره شمالی را تصور می کنید؟

ظریف گفت: شما می دانید که این وضع کاملا متفاوتی است. با کره شمالی، شما سند 150 صفحه ای ندارید که درباره آن مذاکره کرده باشید و کارساز بوده باشد و همچنان کارایی دارد. این سند در زمینه منع تکثیر در حال جواب دادن است زیرا آژانس بین المللی اتمی در حال نشان دادن این مسئله است که ایران در حال عمل به تعهدات خود است و این با وجود این مسئله است که آمریکا به تعهدات خود عمل نمی کند. بنابراین، این چیزی نیست که ما از اول شروع کنیم. ما توافقنامه داریم و نیاز به دو سند و عکس های مجدد نداریم. شاید برای کره شمالی ارزشش را داشته باشد که این کار را امتحان کند زیرا آنها توافقنامه ای ندارند اما ما توافقنامه داریم و این وضعیت کاملا متفاوتی است.

ما گزینه ای براساس برجام داریم اینکه از توافقنامه خارج نشویم اما بخشی از اجرای آن را متوقف کنیم

خبرنگار ای بی سی پرسید: رئیس جمهور روحانی اعلام کرد شما تبعیت از بخشی از توافق را متوقف خواهید کرد که موجب محدود شدن شما در ذخیره کردن اورانیوم غنی شده و آب سنگین شده است و او یک ضرب الاجل 60 روزه برای کاهش تحریم ها داده است و گفته است که شما اورانیوم در سطوح بالاتر غنی سازی خواهید کرد که در توافقنامه اجازه آن داده شده است. آیا این در حال وقوع است؟

ظریف گفت: این هنوز در حال وقوع نیست. آنچه که وی در آن نامه گفته است و آنچه که من در نامه خود به فدریکا موگرینی نوشتم این بود که ما یک سال صبر کردیم تا دیگر اعضای توافقنامه هسته ای آنچه را که با خروج آمریکا اتفاق افتاد، جبران کنند یا این که دست کم سهم خودشان را در این توافقنامه اجرا کنند زیرا قرار بود آنها روابط اقتصادی خود را با ایران عادی سازی کنند. ما یک سال صبر کردیم و آنها به خصوص اروپایی ها هیچ کاری برای رسیدن به این هدف انجام ندادند. ما گزینه ای براساس این توافقنامه داریم. این که از توافقنامه خارج نشویم اما بخشی از اجرای آن را متوقف کنیم و این کاری است که ما انجام دادیم. آنچه که ما انجام می دهیم دقیقا براساس متن توافقنامه است زیرا این راهی برای اطمینان از این مسئله است.

در حال انجام همان کاری هستیم که در صورت تبعیت نکردن طرف مقابل به تعهداتش باید انجام می دادیم

خبرنگار ای بی سی گفت: شما الان هیچ برنامه ای برای نقض توافقنامه ندارید؟

محمد جواد ظریف گفت: ما اقدامات خود را براساس توافقنامه هسته ای انجام خواهیم داد زیرا می دانید در توافقنامه های بین المللی از آنجایی که نیروی پلیس ندارید، نیاز دارید سازکارهای در داخل توافقنامه قرار دهید تا اطمینان یابید دو طرف به تعهدات خود عمل می کنند و این توافقنامه 150 صفحه ای براساس اعتماد نیست. این توافقنامه براساس بی اعتمادی کامل است. به همین جهت، ما همه گام ها را مشخص کردیم که از جمله آن این است که در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، شما چه کاری می توانید انجام دهید و ما دقیقا در حال انجام همان کاری هستیم که در صورت تبعیت نکردن طرف مقابل به تعهداتش باید انجام می دادیم. بنابراین، ما در این توافقنامه هستیم و از توافقنامه خارج نشده ایم. ما کشور قانونمدار و سر حرف های خود هستیم. این چیزی است که الان در حال وقوع است.

ما به اروپایی ها و دو عضو دیگر برجام یعنی روسیه و چین یک جدول زمانی دادیم

خبرنگار ای بی سی گفت: شما فکر می کنید تا چه زمان، این ادامه خواهد داشت؟

ظریف گفت: ما به اروپایی ها و دو عضو دیگر برنامه جامع اقدام مشترک یعنی روسیه و چین یک جدول زمانی دادیم. ما گفتیم از الان تا 60 روز دیگر ما این کار را انجام خواهیم داد و از 60 روز به بعد فلان کار را انجام خواهیم داد و سپس گام بعدی را به آنها خواهیم داد. این برای شفاف بودن مسئله است و یک اولتیماتوم نیست. کاری که ما انجام دادیم این بود که ما به صورت شفاف به آنها گفتیم که در نظر داریم چه کاری را براساس حقوق مان در این توافقنامه، در داخل این توافقنامه نه خارج از آن انجام دهیم.

بعد از 60 روز، طرح این است غنی سازی بالاتر از سقف 3.67 درصد را شروع کنیم

خبرنگار ای بی سی پرسید: بنابراین بار دیگر می پرسم. بعد از 60 روز چه اتفاقی خواهد افتاد؟

محمد جواد ظریف گفت: بعد از 60 روز، طرح این است غنی سازی بالاتر از سقف 3.67 درصد را شروع کنیم و ما می توانیم غنی سازی را در سطح بالاتر انجام دهیم. ما همچنین گفتیم به اندازه تمایل آنها برای اجرای تعهدات خود،آماده هستیم که به عقب و به اقدامات اصلی که در حال انجام آن بودیم، بازگردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه درباره اوضاع منطقه و ادعای دخالت های ایران، گفت: به اندازه کافی نفرت از آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این منطقه به علت اقداماتشان وجود دارد. نگاه کنید آنها در لیبی در حال انجام چه کاری هستند. نگاه کنید آنها در آفریقای شمالی در حال انجام کاری هستند. نگاه کنید آنها در عراق چه کار کردند. نگاه کنید آنها در سوریه چه کار کردند و در حال انجام چه کاری در یمن هستند. آنها به اندازه کافی دشمن دارند و نیازی به ایران نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها