امروزه سایت‌های رمالی و فالگیری در فضای مجازی به ترفندی برای کلاهبرداری و سودجویی از شهروندان تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۲۰۹۸۹۷
هشدار پلیس فتا به کاربران مجازی

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، فال و فالگیری موضوعی است که از دیرباز حتی دوران ایران باستان در بین مردم رواج داشته و دست به دست چرخیده است و در حال حاضر نیز انجام این کار توسط مردم قابل مشاهده است.

امروزه افراد به هر بهانه‌ای و برای آشکاری بخت و آینده خود و رهایی از گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی موجود در زندگی، به گرفتن فال اقدام می‌کنند و برای انجام این کار نزد هر فردی مراجعه می‌کنند. از فال قهوه که مرسوم‌ترین این اقدام است گرفته تا فال کف دست و تاروت و غیره موجب شده تا افراد با هر بهانه‌ای به امید روشن شدن آینده خود کارهایی از این دست را انجام دهند، اما در این میان فال‌هایی هستند که از زمان‌های گذشته در میان مردم کشورمان مرسومند و افراد هر از چند گاهی به سراغ این فال‌ها می‌روند.

فال دیوان حافظ در بین ایرانیان یک رسم عمومی است، دیوان شعر خواجه شمس الدین حافظ شیرازی از پر طرفدارترین کتبی است که در خانه هر ایرانی وجود دارد؛ ایرانیان برای تفنن و شاید برای تصمیم گیری با زدن تفأل به این دیوان فرصتی برای خواندن شعر و تفسیر آن به خیر و صلاح یا به شر و ناصواب پیدا می‌کنند. اما رواج برخی باور‌های غلط در بین مردم باعث شده است تا افراد فریب ظاهر هر شخصی که ادعا می‌کند فالگیر است را بخورند و به راحتی اسرار زندگی خود را با فردی غریبه آن هم در پارک‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های شهر در میان بگذارند.

چندی پیش هم سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ از تخلف بودن این موضوع و برخورد پلیس با فالگیران حاضر در سطح معابر پایتخت خبر داد.

حال دختران و زنان اغلب قربانیان رمالان و فالگیران کلاهبردار در فضای مجازی و حقیقی هستند، به طوری که افراد با به بازی گرفتن احساسات زنان و تحریک کردن عواطفتشان، آن‌ها را به سمت خود کشانده و در راستای به نتیجه رسیدن اهداف شوم خود اقداماتی را انجام می‌دهند.

امروزه موضوع فالگیری صرفا در فضای حقیقی وجود ندارد و پای این بحث به فضای مجازی هم باز شده است، تا جایی که افراد با راه اندازی سایت‌های فال یابی و همین طور ایجاد کانال‌ها و صفحاتی با مضمون فالگیری و روشن شدن حقایق زندگی در فضای مجازی، کاربران زیادی را به سمت خود کشانده اند.

مدیران این سایت‌ها و کانال‌های رمالی و فالگیری با تبلیغ در فضای مجازی، با این عنوان که با کلیک بر سایت از آینده بخت خود مطلع شوید؛ اقدام به تشویق کاربران و سوق یافتن آن‌ها به سمت سایت‌های فعال خود می‌کنند.

موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و نکته مهم در این بین، کلاهبرداری راه اندازان این سایت‌ها از کاربران است؛ به این صورت که افراد سودجو با نام و نشان فالگیری از کاربران وارد فضای مجازی شده و اقدام به راه اندازی سایت فال یابی و یا کانال ارائه مشاوره در این خصوص می‌کنند و پس از اینکه کاربران را به سمت خود فراخواندند و دامنه فعالیتشان را گسترش دادند؛ به بهانه دریافت حق الزحمه فالگیری نسبت به کلاهبرداری و تخیله حساب بانکی افراد اقدام می‎‌کنند و به بهانه‌های مختلف مبالغ هنگفتی را از آن‌ها دریافت می‌کنند، بی آن که کاری را برای فرد انجام دهند.

در همین رابطه سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در خصوص فعالیت فالگیران در فضای مجازی اظهار کرد: بر اساس قوانین جاری در کشور، موضوع فالگیری در فضای مجازی جرم است.

وی با بیان اینکه پلیس فتا پیگیر فعالیت رمالان و فالگیران در فضای مجازی است، افزود: پلیس با افراد متخلفی که در این زمینه فعالیت دارند برخورد می‌کند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه تاکنون چندین فقره پرونده در زمینه فعالیت فالگیران و رمالان در فضای مجازی پیگیری و به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: پلیس نسبت به شناسایی افراد متخلف در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دهد و موارد شناسایی شده را به مبادی مربوطه اعلام می‌کند تا در چارچوب مقررات با مجرمان برخورد‌ شود.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین موضوعات در حوزه کلاهبرداری در فضای مجازی مربوط به چه چیز بوده است؟ افزود: اغلب افراد سودجو با ترفند فالگیری، رمالی و پیشگویی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و شیوه فعالیت آنان نیز به این گونه است که با هدایت کاربران به سمت صفحات جعلی فیشینگ نبست به کلاهبرداری مالی و تخلیه حساب بانکی کاربران اقدام کرده و بدین ترتیب از شهروندان اخاذی می‌کنند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: سایت‌ها و کانال‌های فالگیری هیچ اعتبار و ارزشی ندارند و صاحبان آن‌‌ها صرفا به دنبال سودجویی و کلاهبرداری از کاربران هستند، لذا شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشابه سریعا موضوع را به پلیس و مبادی مربوطه اطلاع دهند تا با مجرمان فضای سایبری برخورد شود.

حال نتیجه می‌گیریم که با فالگیری وضعیت آینده هیچ کسی مشخص نمی‌شود و افراد سودجو تنها با راه‌اندازی کسب و کاری به نام طالع بینی در فضای مجازی به دنبال تحقق اهداف سودجویانه خود از جمله کسب درآمد و کلاهبرداری از مردم هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها