رییس سازمان امور مالیاتی کشور درخواست رئیس جمهور از نظام مالیاتی را مهم و استراتژیک برشمرد و تاکید کرد: در مجموعه نظام نوین مالیاتی کشور و کاهش اعتماد به نفت در بودجه عمومی دولت، حتما هر سه را دنبال خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۲۰۹۷۳۹
درخواست رئیس جمهور از سازمان مالیاتی استراتژیک است

به گزارش جام جم آنلاین، امیدعلی پارسا در مصاحبه با رادیو گفتگو از درخواست های رئیس جمهور در حوزه مالیات در قالب «نوین سازی نظام مالیاتی کشور و کاهش اتکا به نفس در بودجه عمومی دولت» به عنوان برنامه کامل تر یاد کرد و گفت: هر سه نکته ای که به عنوان رهنمودهای کلی، رئیس جمهور روز گذشته اعلام فرمودند، عضو مهمی از مجموعه نوین سازی نظام مالیاتی کشور است.

ریاست سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در آمدهای مالیاتی مان متناسب با ظرفیت ها، نیازها و برنامه های توسعه مان نیست، تصریح کرد: در مجموع خروجی کل نظام مالیاتی کشور علی رغم همه تلاش هایی که در چند سال گذشته صورت گرفته، به عنوان بیماری مزمن اقتصادی است.

وی تاکید کرد: باید افرادی که در جامعه هدف، فرار مالیاتی دارند به نظام مالیاتی اضافه کنیم.

پارسا به برخی از تمهیداتی که در نظام مالیاتی کشور باید اعمال شود، اشاره کرد و توضیح داد: در دنیا بستری از ریز داده ها و داده های اطلاعاتی از کل تراکنش های مالی که صورت می گیرد و در اختیار سازمان مالیاتی است به گونه ای است که عدد و رقمی که برای هرکسی تعیین می شود متناسب با توانمندی های آن فرد است. این مورد را در کشور به طور شایسته و بایسته نداریم. لذا تشخیص مان خیلی دچار فرآیند طولانی دادرسی و تشخیص ممیزی وصول می شود و اینها باید اصلاح شود و در زمان کوتاهی باید اتفاق بیافتد.

وی هر سه درخواست رئیس جمهور از نظام مالیاتی را بسیار مهم و استراتژیک برشمرد و تاکید کرد: در مجموعه نظام نوین مالیاتی کشور و کاهش اتکا به نفس در بودجه عمومی دولت، حتما هر سه را دنبال خواهیم کرد و این شدنی است یعنی ما باید با تغییر مجموعه مقررات و قواعد کار و فعالیت و پرداخت مالیات که به نوعی هزینه زندگی در یک جامعه متمدن و پیشرفته است را بتوانیم فراهم کنیم.

ریاست سازمان امور مالیاتی کشور با اظهار بر اینکه میزان مالیات دریافتی از درآمد ناخالص داخلی ایران از کشورهای در حال توسعه نیز پایین تر است، عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته بین 25 تا 30 درصد از تولید ناخالص داخلی شان در قالب مالیات توسط دولت ها اخذ و هزینه می شود، در کشور های در حال توسعه این عدد بین 12 تا 18 درصد است و در کشور ما با همه کارهایی که انجام شده این عدد تقریبا 9.2 درصد است.

وی متذکر شد: این بدان معناست که در مجموع و در مقایسه با کشورهای دیگر و نیازهایی که داریم نتوانسته ایم به گونه ای نظام مالیاتی مان را مستقر کنیم که از همه بخش ها متناسب با توان شان و نظم و انضباطی که از آن عدالت اجتماعی استشمام شود کارهایمان را انجام دهیم.

پارسا در گفتگو با رادیو گفتگو تغییرات در حوزه مالیاتی را در دو حوزه دانست و گفت: برخی تغییرات انجام شده مخصوصا در سه، چهار سال گذشته کارهای مهمی انجام شده هرچند شاید کامل و شایسته نظام مالیاتی کارآمد و اثر بخش نبوده که بایستی این کارآمدی و اثربخشی را اضافه کنیم.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر، ایجاد فضای جدید و مجموعه مقررات جدید و پایه های مالیاتی جدید و عوض کردن قواعد ممیزی و وصول است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ریاست سازمان امور مالیاتی کشور در عین حال گفت: همه اینها باید یک فضای قابل اعتماد و قابل پیش بینی و از نظر جامعه منصفانه فراهم کند تا مردم در پرداخت مالیات هایشان آن احساس اعتماد و فرهنگ مالیاتی و تمکین مالیاتی را به صورت درون زا و خودجوش داشته باشند و این نیز بخشی از آن مجموعه برنامه ای است که ما به دنبالش هستیم.

پارسا در خاتمه با اشاره به انتصاب خود به عنوان ریاست سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: بنده میانه خوبی با تشریفات و تعارف ندارم و از کلیه افرادی که طرف سازمان مالیاتی هستند می خواهم که از ارسال پیام تبریک انتصاب و این گونه صحبت ها امتناع کنند که از طرف بنده نمره منفی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها