وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکایی ها با آغاز جنگ اقتصادی با مردم ایران وارد یک جنگ تمام عیار شده و حتی از ورود غذا، دارو و قطعات هواپیماهای مسافری به کشور جلوگیری می کنند.
کد خبر: ۱۲۰۹۲۶۹
آمریکا با جنگ اقتصادی از ورود غذا و دارو به ایران جلوگیری می کند

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، محمدجواد ظریف افزود: در حالی که دیوان بین المللی لاهه به آمریکا دستور داده است که اجازه دهد این سه مورد معاملات با ایران انجام شود، اما آمریکا در عمل نشان داده که همچنان سیاست تهدید و فشار را علیه ایران دنبال می کند.

وی، ضمن محکوم کردن سیاست های غلط و تنش زایی آمریکا در منطقه و ایران تاکید کرد: موضوع اصلی ما این است که آمریکا قانون شکنی کرده و برای مردم ایران جنگ اقتصادی را تحمیل کرده و با سیاست های قلدری خود حتی از ورود بسیاری از کالاها به ایران جلوگیری می کند.

وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد: ما همواره گفتگو با کشورهای منطقه و حتی مساله امضای پیمان عدم تعرض به کشورهای همسایه را در منطقه مطرح کردیم و همواره آغوش ما برای همه کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس باز است.

ظریف اظهارداشت: آنچه که جهان باید آگاهی داشته باشد این است که ایران همواره خواهان صلح بوده وبه تعهدات و مقررات بین المللی پایبند است و نمی تواند در قبال سیاست های آمریکا که تحمیل جنگ اقتصادی است بی تفاوت باشد.

وی با بیان اینکه ما وارد یک جنگ اقتصادی شدید با آمریکا شده ایم و معنی آن این است که ترامپ و آمریکا مردم ایران را هدف قرار داده اند، گفت: به لطف خدا امروز ایران در نهایت قدرت قرار دارد و علت فشارهای آمریکا به ایران نگرانی آنها از قدرتمند شدن بیشتر ایران است و این مساله مهم تنها با انتخاب درست مردم ایران به دست آمده است.

وزیر امورخارجه ایران بیان کرد: هدف ما از گفت و گو با همسایگان طرح واقعیت هاست تا دیدگاه های ایران در برابر تشنج آفرینی آمریکایی ها در منطقه به این کشورها اعلام شود زیرا مقامات رژیم سرزمین های اشغالی وعده‌ای معدود در آمریکا و ۲ و یا ۳ کشورحاشیه خلیج فارس راه دیگری را انتخاب کرده‌اند و این به نظر ما راه بسیار خطرناکی است. این در حالی است که ما با این کشورها همسایه هستیم و برای همیشه نیز با این کشورها همسایه باقی خواهیم ماند.

وی اظهار داشت: ما برای اولین بار پیشنهاد گفتگو با کشورهای همسایه منطقه را مطرح کردیم، اما به محض پایان مذاکرات هسته‌ای که برخی از کشورهای منطقه نگران این توافق بودند و حتی ولیعهد عربستان اعلام کرد که ما هیچ گفت‌وگویی با ایران نداریم و جنگ را به داخل خاک ایران می کشانیم.

ظریف خاطر نشان کرد: پس از توافق هسته ای ما از هرگونه مذاکره با آمریکا امتناع کردیم و گفتیم که ما باید مذاکرات خود را با همسایگان ادامه دهیم، اما محمد بن سلمان اعلام کرد که ما با ایران هیچ گفتگویی نداریم.

وزیر امورخارجه ایران یادآورشد: ما برای اولین بار به کشور های همسایه پیشنهاد عدم تعرض را مطرح کردیم، اما آنها فکر کردند که آمریکا می تواند مشکلات آنها را در منطقه برطرف کند در حالی که برداشت آنها در این زمینه کاملاً اشتباه بود.

وی اظهارداشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره شفاف است وقتی که مذاکره خود را با آمریکا آغاز کردیم مقام معظم رهبری اعلام کردند که ما می‌توانیم مذاکرات خود را ادامه دهیم زیرا منطق ما بسیار روشن است.

وی با بیان اینکه در حالی که هم اکنون آمریکا یک جنگ اقتصادی تمام عیار را علیه مردم ایران شروع کرده و در این جنگ بسیار فعال است و حتی برخی از کشورها را برای برقراری یک ارتباط منطقی با ایران می ترساند و به کشورهای اروپایی اعلام می کند که از توافق هسته ای خارج شوند.

وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران درعین حال تاکید کرد: آمریکایی‌ها همواره سیاست تهدید، فشار و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران دنبال می کنند، در حالی که باید همه این تهدیدها علیه مردم ایران متوقف شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما به دنبال همراهی با تمام کشورهای همسایه هستیم و آن چیزی که برای ما ملاک عمل است این است که باید با جمهوری اسلامی ایران با احترام رفتار شود در حالی که فشار بر ملت ایران احترام نیست و این سیاست تهدید و قلدری برای ایران به هیچ عنوان کارایی نخواهد داشت.

ظریف اظهارداشت: آمریکایی ها در نمایشی جدید گفتگو و مذاکره را با ایران مطرح می‌کنند در حالی که سیاست خارجی آمریکا با وجود دولتمردان فعلی نامشخص است و دنیا تاکنون نفهمیده آمریکا در سیاست خارجی خود به دنبال چیست.

ظریف تاکید کرد: برای ما توقف زبان و عمل تهدید مهم است زیرا تهدید سیاسی و نظامی برای ما هیچگونه تاثیری ندارد، چون ایران آنقدر قدرتمند است که بتواند با هرگونه خطری که آن را تهدید کرده، مقابله کند.

وی یادآورشد: ما به دنبال درگیری در منطقه نیستیم این آمریکاست که میز مذاکره را ترک کرد و از برجام خارج شد، اما گروهی در منطقه نشان داده اند که آنها به دنبال تامین منافع مردم آمریکا نیستند و امروز امریکایی ها گرفتار سیاست های نتانیاهو و برخی از احکام منطقه هستند.

وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه قدس شریف از آن فلسطینی هاست، گفت: قدس از آن آمریکایی ها نیست که آن را به رژیم اسرائیل ببخشد و این سیاست غلط نباید توسط برخی از کشورهای منطقه دنبال شود.

ظریف با تاکید بر اینکه ما با کشورهای منطقه همسایه هستیم و هم دین و هم فرهنگ هستیم، گفت: استکبار و آنها به دنبال جنگ در منطقه هستند و بی تردید این به ضرر تمام کشورهای منطقه است.

ظریف گفت: ایران دولت متعهدی است و بر اساس قاعده قرآنی همیشه بر تعهدات خود پایبند بوده و هیچ وقت عهدشکن نبودیم و بر اساس توافق برجام اگر طرف های ما در این توافق به تعهدات خود عمل نکردند بتوانیم در چارچوب برجام از انجام برخی از تعهدات امتناع کنیم.

وزیر امورخارجه ایران اظهارداشت: ما در یان مذاکرات به امریکایی ها اطمینان نداشتیم به و به همین علت برجام می‌توانست یک تعهد دو صفحه ای باشد، اما به علت اینکه ما به آمریکایی‌ها اطمینان نداشتیم در توافق هسته ای ۱۵۰ صفحه مطلب نوشتیم و در آن ماده ۳۶ قرار دادیم که اگر طرف مقابل نخواست به تعهدات خود عمل کند، ایران نیز به استناد این ماده بتواند به برخی از تعهدات خود در این توافق عمل نکند.

وی تاکید کرد: ما می دانستیم که آمریکا کشوری است که به تعهدات خود پایبند نیست و حتی می دانستیم با کشوری وارد گفت و گو می شویم که خیلی به مقررات بین المللی متعهد نیست و همین واقعیت در خصوص توافق پاریس، توافق نفتا و یا توافق پاسفیک نیز شامل می شود و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها هر جا توافق داشتند به آن پشت کرده‌اند.

ظریف افزود: ما اعلام کردیم اروپا در یک سال گذشته نتوانسته به تعهدات خود در خصوص توافق هسته ای عمل کند، لذا ما تصمیم گرفتیم که اگر اروپایی تا ۶۰ روز دیگر بتوانند به تعهدات خود در برجام عمل کنند ما نیز به تعهدات خود پایبند باشیم، درحالی که عده‌ای آن را التیماتوم اعلام کردند. ما به هیچ عنوان به کشورهای اروپایی التیماتوم ندادیم اما اعلام کردیم که اگر حقوق اقتصادی مردم را رعایت نکنید ما به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نخواهیم کرد.

وی با اشاره به موضوع معامله قرن گفت: هدف نهایی این طرح پایمال کردن حقوق مردم فلسطین است و من نیز اعلام کرده ام که این مساله حتماً به ورشکستگی قرن منجر خواهد شد، اما برخی از کشورهای خلیج فارس با استکبار جهانی در این خصوص همراهی می کنند در حالی که دست های ما برای فشردن دست های آنها آماده است.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه ما همواره اعلام کرده ایم معامله قرن به ورشکستگی قرن منجر خواهد شد، گفت: هر حرکتی علیه مردم فلسطین که حقوق آنها را پایمال کند توسط ایران حمایت نخواهد شد.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها همواره نگران واقعیتی هستند که مردم منطقه بدون قدرت های خارجی به خود باوری برسند که می توانند کار خود را انجام دهند.

ظریف اظهارداشت: روش ما با دوستان در عراق این است که ما هیچ گاه نطقه نظرات خود را به عراقی ها تحمیل نکردیم و سابقه نیز این را نشان می دهد حضور نیروهای خارجی در هر جایی در منطقه برای منطقه ما بسیار خطرناک است.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: ما هیچ وقت نظرات خود را به مردم عراق و افغانستان تحمیل نکردیم و معتقدیم تنها مردم عراق و یا افغانستان باید برای آینده خود تصمیم بگیرند.

وی با اشار ه به وضعیت سوریه بیان کرد: نیروهای ایران و روسیه بر اساس درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند در حالی که آمریکایی ها و برخی از کشورهای منطقه به این وضعیت همواره معترض هستند زیرا آمریکا از تروریسم در منطقه حمایت می‌کند و سلاح آمریکایی و شیمیایی از طریق عربستان در اختیار داعش قرار می گرفت در حالی که ما می بینیم که سیاست‌های غلط آنها در گذشته امروز شکست خورده است.

ظریف تاکید کرد: ما چهار سال قبل پیشنهاد کردیم که در یمن آتش بس برقرار و ارسال کمک های انسان دوستانه به این کشور آغاز شود و با انجام مذاکرات و تشکیل یک دولت فراگیر انتخابات در این کشور برگزار شود همچنان که پنج سال پیش نیز پیشنهاد کردیم مساله سوریه راه حل نظامی ندارد و باید راه حل آن از طریق سیاسی حل وفصل شود در حالی که اینها نگران این پیشنهاد ما بودند و در این کشور مرتکب جنایات جنگی شدند و اگر دولت سعودی سیاست خود را تغییر بدهد من فردا می توانم در ریاض باشم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها