یک کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

فشار بر روی ایران برای اجرای شدن معامله قرن

یک کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

قرار نیست از اجلاس منامه پولی به فلسطینی‌ها برسد

یک کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: اگر قرار بود به فلسطینی‌ها پولی داده شود کمک‌های آمریکا به دولت خودگردان قطع نمی‌شد و این نشان می‌دهد اجلاس منامه عملیات روانی برای پا گرفتن معامله قرن است.
کد خبر: ۱۲۰۸۸۳۱
قرار نیست از اجلاس منامه پولی به فلسطینی‌ها برسد

سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص طرح معامله قرن با اشاره به اینکه این طرح توسط ترامپ مطرح و جرارد کوشنر مجری آن‌ است خاطرنشان کرد: کوشنر هم با مقامات عربستان سعودی و هم مقامات رژیم صهیونیستی هماهنگی‌هایی را برای اجرای این طرح انجام داده است.

سیدافقهی با بیان اینکه اولین گام برای اجرای طرح معامله قرن توسط خود آمریکایی‌ها با انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس برداشته شد اظهار کرد: بعد از اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت یکپارچه و ابدی رژیم صهیونیستی توسط ایالات متحده، آمریکایی‌ها در گام بعد کمک‌های خود به دولت خودگردان را قطع کردند تا با این فشار گروه‌های فلسطینی، دولت خودگردان و آقای محمود عباس تسلیم شوند و مقاومت نکنند.

وی رسمیت بخشیدن به اشغال ارتفاعات اشغالی جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی را گام بعد ترامپ اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در گام بعدی کشورهای شریک جرم ترامپ در معامله قرن مانند عربستان سعودی، بحرین، امارات و حتی مصری‌ها که روابط رسمی با رژیم صهیونیستی دارند به همراه اردن بحث عادی‌سازی روابط با این رژیم را در بستر طرح معامله قرن دنبال کردند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: با مخالفت و موضع‌گیری انقلابی جریان‌های مقاومت منطقه و سازمان‌های جهادی چه در داخل و چه خارج از فلسطین پرده دیگری از این سناریو برداشته شد که می‌گوید با کمک‌ به فلسطینی‌ها مقداری از مشکلات معیشتی آن‌ها را برطرف کنیم تا برای امضای معامله قرن ترغیب شوند، به همین دلیل قرار است اجلاس اقتصادی در راستای تحقق مرحله دیگری از معامله قرن با حضور کشورهای از اروپا، آسیای میانه و کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج‌فارس در بحرین منعقد شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه اگر گروه‌های فلسطینی‌ یعنی حماس و دولت خودگردان تاکنون باهم اختلافاتی هم داشته‌اند در ‌یک موردتوافق نظر دارند و آن هم این است که به‌هیچ‌وجه در کنفرانس خیانت‌بار منامه بحرین شرکت نخواهند کرد؛ تمام گروه‌های فلسطینی بدون هیچ‌گونه تحفظی اعلام کرده‌اند که ما شرکت نمی‌کنیم و هرکسی هم که شرکت کند به آرمان فلسطین خائن است.

سیدافقهی با تاکید براینکه طبعا جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان، دولت سوریه و دیگر گروه‌های مقاومت اجلاس بحرین را محکوم کرده‌اند ادامه داد: اکنون طرح موضوعاتی مانند تعداد کشورهای شرکت کننده، مقدار کمک‌ قابل پیش‌بینی، اینکه کمک‌های به دست چه کسی برسد، چگونه قرار است مصرف شود، اول در کرانه غربی هزینه شود یا در غزه و مسائلی از این دست موضوعاتی هستند که بیشتر جنبه‌های عملیات روانی دارند تا اینکه قرار باشد واقعا پولی برای کمک به فلسطینی‌ها جمع شود.

وی ادامه داد: اگر واقعاً قرار بود به فلسطینی‌ها پولی داده شود کمک‌های آمریکا به دولت خودگردان قطع نمی‌شد و این نشان می‌دهد که اجلاس منامه بیشتر مانور و عملیات روانی برای پا گرفتن این معامله است و بعید می‌دانم خود فلسطینی‌ها و محور مقاومت که در رأس آن ایران است اجازه بدهند که این معامله به‌راحتی عملیاتی شود.

این کارشناس مسائل منطقه بخش از مخالفت اردنی‌ها با طرح معامله قرن را واقعی دانست و ادامه داد: اردنی‌ها می‌دانند ابقای فلسطینی‌های که در خارج از سرزمین‌های اشغالی در سوریه، لبنان، اردن و حتی مصر و عراق آواره‌ هستند بخشی از طرح‌های نقشه راه است و قرار است که آن‌ها دیگر به کشور خود بازنگردند، به همین دلیل هم هست که بعد از اعلام انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و اعلام قدس به پایتخت رژیم صهیونیستی تظاهرات‌های به نام تظاهرات بازگشت طی پنجاه نه هفته گذشته برگزار شده است.

وی تاکید کرد: اردنی‌ها می‌ترسند که فلسطینی‌ها در کشور آنها ماندگار شوند چون این خودش یک دردسر است و وضعیت این کشور ایجاب نمی‌کند که این‌همه فلسطینی را در کشور خود نگه دارند، به آن‌ها شناسنامه اردنی بدهند، آن هم در شرایطی که چیزی عاید اردنی‌ها نشده است.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: اکنون اردن در یک مرحله بحران اقتصادی کامل به سر می‌برد و وعده‌های که از طرف عربستان سعودی، امارات و بحرین و غیره به ملک عبدالله داده شده بود عملی نشده است و لذا اردنی‌های بدشان نمی‌آید که این طرح با شکست مواجه شود.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو هم‌زمانی افزایش فشارها به ایران و اجرای شدن طرح معامله قرن را کاملاً باهم مرتبط دانست و اظهار کرد: دشمنان می‌دانند تنها کشوری که قدرت ایستادگی در برابر این توطئه بین‌المللی را دارد ایران و محور مقاومت است و هیچ کشوری مانند ایران و مقداری هم سوریه به فلسطینی‌ها کمک نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: دشمنان به ایران فشار وارد می‌کنند تا سرگرم مسائل داخلی خودش شود و بتوانند آخر ماه مبارک رمضان با اجرای تمام سناریوهای مربوط به معامله قرن رسماً استارت آن را بزنند ولی از آنجای که ایران تسلیم این فشارها نشده است الآن ترامپ بال‌بال می‌زند که سوئیس، ژاپن، عراق، عمان و بقیه ایران را قانع کنند تا با او مذاکره کنند.

وی تاکید کرد: وقتی ‌که خروج از برجام، محاصره اقتصادی، تحریم، جنگ تبلیغاتی و گزینه نظامی که می‌خواستند ما را بترساند موجب نشد ما تسلیم شویم و پای میز مذاکره برویم الآن دیگر دیپلماسی مذاکره و فشار مذاکره در حال مطرح‌شدن است.

سیدافقهی یادآورد شد: ان‌شاءالله در راهپیمایی روز جهانی قدس مردم ایران و منطقه پاسخ دندان‌شکنی به آل‌سعود، امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص طرح معامله قرن خواهند داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها