یک کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

قرار نیست از اجلاس منامه پولی به فلسطینی‌ها برسد

یک کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

فشار بر روی ایران برای اجرای شدن معامله قرن

یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: فشار بر ایران، اعزام ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن، تلاش برای جلوگیری از صادرات نفت ایران و مسائلی ازاین‌دست صرفاً برای اجرای کردن طرح معامله قرن است.
کد خبر: ۱۲۰۸۷۷۳
فشار بر روی ایران برای اجرای شدن معامله قرن

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص طرح معامله قرن با اشاره به اینکه این طرح طی دو سال اخیر با رایزنی فشرده دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تهیه‌شده است خاطرنشان کرد: این طرح جزئی از طرح‌های کلان منطقه‌ای و بین‌المللی است که هدف آن به حاشیه راندن مسئله فلسطین و جلوگیری از تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس تلقی می‌شود.

هانی زاده ادامه داد: از سوی دیگر طرح معامله قرن به‌عنوان پروسه پروپاگاندای تبلیغات انتخاباتی ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا هم به شمار می‌رود.

وی بابیان اینکه ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 در برابر لابی صهیونیستی متعهد به اجرای چندین برنامه در صورت پیروزی شده بود اظهار کرد: خروج از برجام، تشدید تحریم‌ها علیه ایران، جلوگیری از صادرات نفت ایران، قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی، تضعیف محور مقاومت، رسمیت به الحاق جولان به رژیم صهیونیستی درحالی‌که این منطقه در سال 1967 از سوریه اشغال‌شده و قرار دادن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ازجمله این تعهدات است‌ که پس از ورود به کاخ سفید عملاً همه آن‌ها را عملیاتی کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه دونالد ترامپ پیروزی خود را مدیون کمک لابی صهیونیستی و یهودی‌ها می‌داند خاطرنشان کرد: اکنون طرح معامله قرن درواقع به‌منظور پیشبرد اهداف مشترک لابی صهیونیستی با همکاری آمریکا و عربستان سعودی است که اگر عملیاتی شود خشونت‌ها در اراضی اشغالی تشدید خواهد شد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی عربستان سعودی برای حمایت‌ مالی از این طرح اظهار کرد: الآن ترامپ در آستانه فعالیت انتخاباتی خود سعی دارد این طرح را عملیاتی کند و آن چیزی که در منطقه می‌گذرد یعنی فشار به ایران، اعزام ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن به منطقه، جریان سازی علیه ایران، تلاش برای جلوگیری از صادرات نفت ایران و مسائلی ازاین‌دست صرفاً برای اجرای کردن این طرح است.

هانی زاده طرح معامله قرن را دارای جناح‌ها و پیش‌زمینه‌های زیادی دانست که یکی از آن‌ها ایجاد رابطه اقتصادی بین کشورهای عربی و اسرائیل است و خاطرنشان کرد: براین اساس آن چیزی که در آینده در منامه بحرین به‌عنوان کنفرانس صلح و شکوفایی برگزار خواهد شد و رژیم صهیونیستی در عالی‌ترین در آن سطح شرکت خواهد کرد مقدمه‌ای برای برقراری رابطه سیاسی و اقتصادی بین کشورها عربی مخصوصاً کشورهای حوزه خلیج‌فارس با اسرائیل است و یکی از خطرناک‌ترین طرح‌های است که با شرکت امارات، بحرین، عربستان، آمریکا و اسرائیل برگزار خواهد شد.

وی بابیان اینکه آمریکایی‌ها بشدت به دنبال عملیاتی کردن طرح معامله قرن هستند ادامه داد: بااین‌حال موانع بازدارنده زیادی در این میان وجود دارد که ازجمله آن‌ها مخالفت ملت فلسطین برای برگزاری و اجرای شدن آن است، ضمن اینکه محور مقاومت و ایران هم بشدت مخالف طرح معامله قرن هستند و فشارهای که علیه ایران وجود دارد برای جلوگیری از نفوذ ایران بر روی ملت فلسطین است تا با انزوای سیاسی ایران طرح معامله قرن به شکل خزنده و زیرپوستی عملیاتی شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بابیان اینکه کشورهای عربی در موضوع طرح معامله قرن به سه بخش تقسیم می‌شوند، ادامه داد: بخشی از کشورهای عربی مانند عربستان، امارات، بحرین و حتی تااندازه‌ای مصر هستند که به دنبال عملیاتی شدن طرح معامله قرنند و حتی این کشورهای حوزه خلیج‌فارس تقبل کرده‌اند هزینه‌ طرح معامله قرن را پرداخت کنند، حتی گفته می‌شود عربستان اخیراً مبلغ 80 میلیون دلار کمک مالی در اختیار بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات اخیر فلسطین اشغالی قرار داده است.

وی بخش دوم کشورهای عربی را کشورهای دانست که موضع شفافی نسبت به طرح معامله قرن ندارند و اظهار کرد: اردن، الجزایر، تونس، سودان ازجمله این کشورهای هم هستند.

هانی زاده عراق، لبنان و سوریه را ازجمله کشورها مخالف طرح معامله قرن نامید و ادامه داد: با توجه به این شرایط الآن وضعیت جهان عرب به شکلی نیست که تأثیرگذاری زیادی در موضوع این طرح داشته باشند.

وی در پایان در خصوص موضع اردن درباره طرح معامله قرن بابیان اینکه این کشور ثابت کرده‌ اگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس کمک مالی به آن بکنند خیلی مخالفتی با اجرایی شدن طرح معامله قرن ندارد تأکید کرد: آن چیزی که الآن اتفاق می‌افتد و برخی از شخصیت‌های اردنی با طرح معامله قرن مخالفت می‌کنند در راستای فشار به کشورهای عربی برای کمک مالی به اردن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها