یک نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

ظریف بابت دیدار با سناتور آمریکایی باید عذرخواهی کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

مذاکره ظریف با سناتور آمریکایی ندانم‌کاری علیه منافع ملی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: در شرایطی که دشمن در حالت ضعف قرار دارد مذاکره نه‌تنها با دموکرات‌ها بلکه حتی با هر طرف‌ دیگری در جهان برای پایان دادن به خصومت آمریکایی‌ها نشانه ندانم‌کاری علیه منافع کشور است.
کد خبر: ۱۲۰۸۲۷۷
مذاکره ظریف با سناتور آمریکایی ندانم‌کاری علیه منافع ملی

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص دیدار ظریف با سناتور آمریکای بابیان اینکه بنا به یک اصل مهم و پذیرفته‌شده مذاکره با دشمنی که در حال تهاجم و خصومت ورزی شدید است به ضرر طرف تحت تهاجم تمام می‌شود خاطرنشان کرد: این یک فرمول کلی است که در گذشته و حتی در صدر اسلام هم شاهد آن بوده‌ایم و مثلاً پیامبر خدا زمانی مذاکره به قریش را پذیرفتند که پشت دروازه‌های مکه بودند.

قنادباشی با تأکید بر اینکه پیامبر اسلامی زمانی که دشمن در حالت تهاجمی به سمت مدینه آمده بود هرگز با آن‌ها مذاکره نکرد ادامه داد: براین اساس انتظار مردم حفظ منافع ملی کشور است و در کشورهای مختلف هم وزیر امور خارجه وظیفه دارد برای حفظ منافع ملی اقدامات خود را انجام دهد، این اقدامات وزیر امورخارجه باید متناسب با آن چیزی باشد که از جانب ملت نمایندگی می‌کند.

وی بابیان اینکه وزیر امور خارجه هیچ‌گاه اجازه ندارد از جانب خود یا فرد دیگر بدون در نظر گرفتن خواست و منافع مردم سخن بگوید یا کاری را انجام دهد اظهار کرد: لذا مردم ما انتظار دارند آقای ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه پیوسته در هر اقدامی منافع ملی را در نظر داشته باشد و اقدامی را صورت ندهد که به زیان مردم ایران تمام شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بر اساس فرمولی که در بالا بیان شد اگر دشمن در حال خصومت باشد و شما مذاکره کنید همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند این مذاکره سم است.

وی بابیان اینکه از طرف دیگر انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود خاطرنشان کرد: لذا ما انتظار داریم حرکت وزیر امور خارجه حرکت عقلانی باشد، وقتی‌که دولت ترامپ یک‌بار پیمان برجام را شکسته است مذاکره کردن با آمریکایی‌ها نمی‌تواند صحیح باشد.

قنادباشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه که مدعی شده است هدف این‌گونه دیدارها جلوگیری از تأثیرگذاری گروه‌های فشار بر جامعه سیاسی و افکار عمومی آمریکاست اظهار کرد: هر نوع اقدامی که نشان‌دهنده این باشد که ما مقاومت خود در برابر تحریم‌ها را ازدست‌داده‌ایم و راضی به مذاکره شده‌ایم زیان‌بخش است.

وی ادامه داد:‌ فرمول دیگری در سیاست خارجی وجود دارد که می‌گوید پذیرش هر اقدام میانجی‌گرایانه‌ در شرایطی که دشمن در حالت تهاجم است نشان‌دهنده این است که شما به پایان راه رسیده‌اید و ضرر آن بسیار زیاد است و این در حالی است که ما نه‌تنها به پایان راه نرسیده‌ایم بلکه در شرایط بسیار قدرتمندی قرار داریم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه مطمئن هستیم دشمن در حال شکست است خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک دشمن خودش به سمت ما خواهد آمد و فروش نفت به ما التماس خواهد کرد.

وی ادامه داد: در شرایطی که دشمن در حالت ضعف قرار دارد مذاکره نه‌تنها با دموکرات‌ها بلکه با هر طرف دیگری در جهان برای پایان دادن به خصومت آمریکایی‌ها برویم می‌شود نشانه نفهمیدن، نابلدی یا ندانم‌کاری علیه منافع کشور است چون برداشت و تفسیر دشمن از این حرکت ما می‌تواند در کل معادلات تأثیرگذار باشد.

قنادباشی اظهار کرد: هر نوع مذاکره با طرف‌های آمریکایی خدای‌ناکرده می‌تواند تصویر غلط یا تحریف‌گونه‌ای از موقعیتی که ما در آن قرار داریم به دشمن بدهد و ما را به‌عنوان کشوری که به پایان راه رسیده‌ایم نشان دهد و این به معنای تحقق اهداف تحریم اقتصادی است.

وی هدف آمریکایی‌ها از تحریم اقتصادی را فشار ما واردکردن به کشور برای رفتن به سمت مذاکره دانست اظهار کرد: مذاکره و پذیرش خواست آنها و یا براندازی دوگانه‌ای است که آمریکایی‌ها پیشروی کشور قرار داده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بابیان اینکه آمریکا‌یی‌ها می‌گویند یا مذاکره می‌کنید یا آن‌قدر فشار می‌آوریم تا مردم شورش کنند و حکومت را براندازند تأکید کرد: نمایندگان آمریکایی در این ایده خصومت ورزی دولت این کشور شریک هستند و به همین دلیل نه‌تنها نشانه خوبی از این حرکتی که آقای ظریف انجام داده‌اند صادر نمی‌شود بلکه سیگنال‌های بسیار منفی مبنی بر به ثمر نشستن تحریم‌های اقتصادی به دشمن داده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها