یک دیپلمات باسابقه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

سرگرم شدن به توئیت‌های ترامپ شاید گونه‌ای از بازی دشمن باشد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

غنی‌سازی اورانیوم استراتژی عملی ایران برای هزینه‌دار کردن اقدامات آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: استراتژی جدید ایران برای هرگونه اقدام خصمانه آمریکا هزینه‌سازی می‌کند و اقدام سازمان انرژی اتمی در افزایش غنی‌سازی اورانیوم ازجمله پشتوانه‌های عملی این هزینه‌سازی است.
کد خبر: ۱۲۰۷۵۷۵
غنی‌سازی اورانیوم استراتژی عملی ایران برای هزینه‌دار کردن اقدامات آمریکا

سید مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص رفتار ترامپ در درخواست مذاکره هم‌زمان با تهدید به پایان ایران تأکید کرد: اصولاً هدف آمریکا تکرار استراتژی تعامل به‌منظور تحدید است تا با استفاده از ابزار تحریم و تهدید باورپذیر نظامی محاسبات تهران را عوض کند.

خوش‌چشم بابیان اینکه هدف تهدیدهای نظامی واقعاً اقدام نظامی نیست خاطرنشان کرد: آمریکا از ظرفیت واقعی خود با خبر است و سابقه جنگی آن‌ها در منطقه و جهان هم همین مسئله را ثابت می‌کند که هدف‌گذاری از این تهدیدها تنها به‌پای میز مذاکره کشاندن ایران است و لذا این دو کار آقای ترامپ یعنی پیشنهاد مذاکره در عین تهدیدهای بعضاً بیرون از چارچوب و بیش از افراطی مکمل همدیگر است.

وی ادامه داد: رفتار ترامپ این پیام را دارد که اگر ایران پای مذاکره نیاید تهدیدها ادامه پیدا خواهد کرد اما در حقیقت اقدام نظامی در پی ندارد بلکه فقط تهدید باورپذیر برای باورپذیر کردن و تغییر محاسبات تهران تهدیدها اعمال می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: از طرف دیگر زمانی که ایران تغییر استراتژی خود برای تغییر در تعهدات برجامی خود را اعلام کرد، استراتژی هزینه‌دار کردن اقدامات خصمانه آمریکا و بی‌تفاوت‌های اروپا را اجرا کرد.

وی بابیان اینکه اکنون ایران از یک استراتژی صبر استراتژیک به رویکرد نسبتاً هجومی‌تر منتقل‌شده است گفت: این استراتژی برای هرگونه اقدام خصمانه آمریکا هزینه‌سازی می‌کند و قطعاً این تهدیدها ازجمله اعلام برخی تعدیل‌های که باید پس از 60 روز انجام دهیم نیاز به پشتوانه عملی دارد که ازجمله این پشتوانه‌های عملی اقدام سازمان انرژی اتمی در افزایش غنی‌سازی اورانیوم بود که نشان می‌داد تهدیدهای ایران کلامی نیست بلکه با اقدامات روی زمین و عملی پشتیبانی خواهد شد.

خوش‌چشم با تأکید بر سودمند بودن استراتژی هزینه‌دار کردن تهدیدات آمریکا خاطرنشان کرد: تنها راه برخورد با اقدامات آمریکا هم فقط همین بالا بردن هزینه‌هاست که البته بالا بردن هزینه‌ها هم فقط در حوزه هسته‌ای نباید انجام شود و قطعاً در حوزه‌های متنوعی ازجمله حوزه‌های منطقه‌ای، موشکی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و غیره این کار انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش هزینه اقدامات آمریکا در حوزه نظامی به معنی شروع حمله از طرف ایران نیست خاطرنشان کرد: راهکارهای زیادی وجود دارد برای اینکه در این حوزه اقدامات آمریکا هزینه منفی بیشتری داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل شرایط بعد از اقدامات جدید ایران در حوزه برجام را در ارتباط با استفاده واقعی و روی زمین ایران از ظرفیت‌های مختلف خود در راستای هزینه‌مند کردن اقدامات آمریکا و بی‌تفاوتی اروپا دانست و خاطرنشان کرد: مسئله بعدی استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای باورپذیر کردن تهدیدات خود در اروپاست.

وی افزود: در حقیقت آن چیزی که ممکن است این معادله را نه کاملاً ولی کمی تغییر دهد، اقدام اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی آن‌هاست که بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

خوش‌چشم خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما برخی کارت‌های برنده‌ در یکسری از حوزه‌های هسته‌ای داشتیم که در مذاکرات ارائه کردیم حالا بایستی با توجه به اینکه طرف مقابل کارت رفع تحریم‌ها را هیچ‌گاه ارائه نکرده ما هم برگ برنده و مؤلفه اقتدار خود را پس بگیریم.

وی ادامه داد: هزینه‌دار کردن سیاست‌های امریکا در حوزه هسته‌ای محدود به خروج از برجام به‌صورت تدریجی نیست و بسیاری از اقدامات دیگر ازجمله خروج از NPT هم می‌تواند انجام شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با تأکید بر اینکه ایران ابزار بسیار متنوعی در حوزه‌های گوناگون برای هزینه‌دار کردن اقدامات آمریکا دارد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازنده بازی که آقای ترامپ با ریسک بالا شروع کرده فقط خود او خواهد بود چراکه تهدیدات او درروی زمین حداقل در حوزه نظامی چرا نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها