عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

واردات خودرو دست دوم، مخصوص کشورهای بی‌قانون و بدون استاندارد است

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

مواد اولیه بجای خودروی دست دوم وارد کنیم

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اظهار کرد: اگر در کشور ارز داریم تامین قطعات و مواد اولیه از واردات خودرو نو یا دست دوم موجه‌‌تر است.
کد خبر: ۱۲۰۶۹۱۲
مواد اولیه بجای خودروی دست دوم وارد کنیم

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در واکنش به پیشنهاد ورود خودروهای خارجی دست‌دوم برای مدیریت تلاطم فعلی بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه ما کمبود ارز در کشور داریم و حتی برای تامین مواد اولیه و قطعات هم دچار مشکل هستیم در این شرایط صلاح نیست که به سراغ واردات خودرو چه نو و چه دست‌دوم برویم.

نجفی منش با تأکید بر اینکه اگر در کشور ارز داریم تامین قطعات و مواد اولیه لازم موجه‌تر است ادامه داد: لذا بنده اصلاً پیشنهاد واردات خودروهای دست‌دوم به کشور را به صلاح کشور نمی‌بینم و باید تلاش کنیم تولید داخل افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه یک بخشی از تولید داخل قطعه‌سازانی هستند که باید بدهی‌هایشان به موقع پرداخت شود افزود: باید کاری کنیم که حداکثر داخلی‌سازی اتفاق افتد تا ما کمتر به قطعات خارجی نیاز داشته باشیم، در این شرایط اگر قیمت‌ها را براساس قیمت حاشیه بازار تعیین کنند این تلاطم بازار را هم نخواهیم داشت.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی استدلال برخی از واردکنندگان خودرو در خصوص لزوم واردات سالیانه 70 هزار خودرو برای مدیریت تلاطم بازار را بهانه‌های برای واردات دانست و تأکید کرد: در سالی که رونق تولید داخلی نام‌گذاری شده و سالی قبل از آن‌هم استفاده کالای ایرانی بود این حرف‌ها توجیه ندارد و اکنون باید به‌جای واردات هر‌ آن چیزی که در داخل کشور قادر به تولید آن هستیم را تقویت کنیم.

وی بابیان اینکه اگر ما ارز فراوانی داشتیم شاید موضوع واردات خودرو نو یا دست‌دوم قابل‌بحث بود خاطرنشان کرد: الآن چون کمبود ارز داریم، شاید واردات خودرو خارجی محلی از اعراب و گفت‌وگو نداشته باشد.

نجفی منش ادامه داد: ما ازیک‌طرف یک بیمار رو به موت داریم ولی بجای اینکه مواظب باشیم که از دست نرود می‌گویند چکار کنیم که چهره‌اش زیباتر شود، الآن صنعت کشور با کمبود ارزی مواجه است و باید این کمبود ارزی را هم به کمترین حد برسانیم، حالا در این شرایط اگر بگویند برویم این جنس را هم بیاوریم اصلاً با وضعیت کشور همخوانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: منبع ارز کشور چه دولت باشد و چه بخش خصوصی، یک ارزی است که در کشور وجود دارد و ترجیح این است که این ارز به‌جای واردات کالای ساخته‌شده برای واردات مواد اولیه‌ای که در تولید داخل از آن استفاده می‌شود مصرف شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بابیان اینکه دولت چند روش تکلیفی را پیشروی صادرکنندگان گذاشته است خاطرنشان کرد: می‌توانند یا ارز را برای واردات مجاز بیاورند یا خودشان واردات مجاز را انجام دهد و یا اینکه این ارز را به کسانی که واردات مجاز انجام می‌دهند واگذار کنند که براین اساس در موضوع خودرو هم یا خود این آن‌ها باید مواد اولیه و قطعات موردنیاز را وارد کنند و یا اینکه ارز را به کسی که واردکننده قطعات و مواد اولیه خودرو است واگذار کنند تا وارد کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر ارز مورداستفاده برای واردات خودرو به واردات مواد اولیه و قطعات یدکی هزینه شود در مدیریت بازار خودرو بسیار تأثیرگذار است خاطرنشان کرد: بحثی که الآن وجود دارد این است که به خاطر کمبود 3 تا 4 درصد از کالاها صنعت ما معطل‌مانده است اما اگر چنین حرکتی انجام شود کار به‌خوبی جلو می‌رود؛ موضوع قطعات، پرداخت‌ها و تعدیل قیمت‌ها مسائلی است که باید با یکدیگر حل شود تا بازار به ثبات برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها