یک کارشناس ارشد امور گردشگری و استاد دانشگاه می‌گوید که در روز جهانی میراث فرهنگی، صدا و سیما نقش مهمی در شناساندن جنبه‎های مختلف تاریخ و فرهنگ به مردم دارد.
کد خبر: ۱۲۰۶۲۳۲
تاثیرگذاری روز جهانی میراث فرهنگی در شناخت مردم از تاریخ / آموزش به خانواده، بهترین بستر برای فرهنگ‎سازی

به گزارش جام‌جم آنلاین ،‌ مرتضی خاکسار کارشناس ارشد امور گردشگری و استاد دانشگاه در گفت و گو با جام‎جم آنلاین عنوان کرد: روز میراث فرهنگی در تقویم هر کشوری اثرگذاری خاص خودش را دارد. بهتر است در این مقوله در قالب فرهنگ سازی کار کنیم. روز میراث فرهنگی بستر فرهنگ و آموزشی قابل توجهی است و نشان می دهد سابقه و قدمت فرهنگی جامعه چقدر در پیشرفت جامعه و جوامع کنونی در بُعد بین الملل می تواند تاثیرگذار باشد.

خاکسار گفت: بستر شناخت فرهنگی نظیر نوع گویش، نوع غذا، لباس و ... بسیار مهم و شناخت آن در جامعه تاثیرگذار است. جامعه ای رو به فناست که ریشه‎های خودش را فراموش کند. ساخت بستر شناخت از آموزش شروع می شود و بهترین نقطه شروع این کار از خانواده است.

کارشناس ارشد امور گردشگری و استاد دانشگاه افزود: صدا و سیما و سایر متولیان می‎توانند بسترهای آموزشی و زمینه های فرهنگی بیشتر در اینباره را در جامعه ترویج بدهند. وقتی این اتفاق خوب بیفتد قطعا در بستر فرهنگ سازی به هر شکلی ما موفق خواهیم بود و جامعه از لحاظ فرهنگی نیز ارتقای قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. کل جامعه از این ارتقای فرهنگی بهره‎مند می‎شود.

وی با اشاره به این موضوع که در روز جهانی میراث فرهنگی بازدید عموم از موزه‌ها و سایر مراکز فرهنگی رایگان است گفت: با پخش برنامه‎هایی از صدا و سیما می‎توانیم مردم را به آمدن تشویق کنیم. خانواده‎ها نیز باید برای کودکان خود این موقعیت را فراهم کنند. نباید در رابطه با این اتفاق اطلاع رسانی ضعیفی وجود داشته باشد و فقط عده‎ای خاص به موزه ها و مراکز فرهنگی بروند.

خاکسار با تاکید بر روی این موضوع که "بازدید از مراکز فرهنگی و موزه ها تاثیر بسیار زیادی در آشنایی با نوع فرهنگ و رسوم پیشینیان دارد" افزود: مسئولان و دست اندرکاران سازمان‎های متولی مثل وزارت ارشاد و سازمان گردشگری با صدا و سیما دست به دست هم بدهند و یک همکاری متقابل ایجاد کنند. بازتاب این بازدیدها به صورت نظرسنجی مورد بررسی قرار بگیرد و نتایج آن چاپ شود تا کشورهای دیگر، فرهنگ‎های دیگر و افراد ساکن خارج از کشور نیز از نتایج آن آگاه باشند. بازتاب این حرکت ، دستمایه شناخت دیگران از فرهنگ ما خواهد شد.

کارشناس ارشد امور گردشگری ادامه داد: فرهنگ متعلق به همه مردم و آثار باستانی مثل تخت جمشید مربوط به کل دنیاست. همه روی این مسائل عرق خاصی دارند که برخاسته از فرهنگ انسانی است.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: اگر در رابطه با فرهنگ سازیِ تاریخ یک حرکت و برنامه‎ریزی پرباری داشته باشیم و صدا و سیما نیز کمک کند، نتایج بسیار مثبتی خواهیم گرفت. فعالیت های فرهنگی ایران باید به صورت مستمر به نمایش دربیاید و نتایج آن همه جا بازتاب یابد.

خاکسار تصریح کرد: فرهنگ هر ملتی که داناتر باشد ، بالاتر است. کشور ایران از نقطه نظر فرهنگی جایگاه بسیار بالایی دارد این در حالی است که کل تاریخ آمریکا به 200 سال هم نمی‎رسد. امپراطوری ایران و رم دارای ساختارهای اجتماعی ، فرهنگی و ... بودند و ریشه در تاریخ جهان دارند. ما بر اساس این تاریخ باید اعتماد به نفس داشته باشیم.

این کارشناس ارشد امور گردشگری یادآور شد: هر کشوری به سرعت حرکت‎های فرهنگی خود را رسانه‎ای می‎کند اما در ایران بسیاری از مواقع حرکت‎های فرهنگی مورد مغفول واقع می‎شود. ما باید به دنیا نشان بدهیم که در زمینه‎های فرهنگی چه کرده‎ایم.

خاکسار خاطرنشان کرد: شاید 60 درصد جامعه از رویدادهای فرهنگی کشور آگاه نیستند و در اینجا صدا و سیما می‎تواند با برنامه‎هایی مدون نقش زیادی در شناسایی این فرهنگ به عموم مردم داشته باشد. ما مهد تمدن دنیا هستیم و باید با یک برنامه ریزی مشخص آن را بهتر به دنیا و حتی خودِ مردم ایران نشان بدهیم.

وی با بیان این پیشنهاد که وزارت گردشگری باید تشکیل شود ادامه داد: فرهنگ ایران باید سهم خود را از دنیا بگیرد. ما باید وجه تمایز خود را به فرهنگ دنیا نشان بدهیم تا سرآمد بودن ایران اثبات شود.

کارشناس ارشد امور گردشگری و استاد دانشگاه در پایان گفت: ما باید در بستر فرهنگ، برنامه بازدید از موزه ها و کاخ ها را طوری برنامه ریزی کنیم که افراد مختلف جامعه به سمت آن جذب شوند. تبلیغات در اینباره باید بیشتر شود و شبکه‎های اجتماعی نیز در این میان بسیار تاثیر گذار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها